۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۶۰۹۰۱۶
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان مطرح کرد؛

ماجرای رفاقت پیامبر اکرم با جوان یهودی

ماجرای رفاقت پیامبر اکرم با جوان یهودی
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر نباید سبب شکسته شدن گنهکار شود، گفت: با محبت بسیاری از گنهکاران را می توان از گمراهی نجات داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه، به مناسبت آخرین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یک بحث بسیار مهمی که در بسیاری از سوره های قرآن کریم مطرح است اینکه با چه شرایطی انسان به رحمت ویژه پروردگار نائل می شود.

وی افزود: بزرگان دین و شخصیت های کم نظیر مدرسه اهل بیت(ع) می فرمایند: یک جلوه رحمت خداوند رحمت واسعه است؛ این جلوه رحمت نسبت به کل موجودات فراگیر بوده و همه موجودات از آن بهره‌مند هستند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: آنان می فرمایند اگر خداوند متعال نظرش را از رحمت واسعه بردارد و نخواهد این رحمت را هزینه کند همه عالم هستی عدم می شود اما رحمت دیگر خداوند که از آن به عنوان رحمت خاصه تعبیر می شود تنها برای انسان قرار داده شده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رحمت خاص الهی بخشی به این دنیا و بخش اعظم آن به آخرت مربوط می شود، گفت: جلوه رحمت خاص الهی در قیامت به کیفیتی است که ابلیس هم به بخشیده شدن خودش طمع می کند و امید می‌بندد.

وی ادامه داد: راه اتصال به رحمت ویژه الهی در قرآن کریم بیان شده است در یکی از آیات آمده اگر انسان شش مساله را رعایت کند که آنها نشانه ایمان به خدا و قیامت است می تواند به رحمت خاص الهی نائل شود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با استناد به آیات الهی، ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید: تمام مردان مومن محب یکدیگر هستند و نسبت به هم کنیه ندارند و یکدیگر را نفی نمی کنند همچنین تمام زنان اهل ایمان در عرصه محبت و دوستی با هم زندگی می کنند هرگز امکان ندارد زن مومنی زن مومن دیگر را از خود ترد و یا رد کند.

استاد حوزه علمیه با بیان یک داستان به اهمیت جایگاه محبت پرداخت و گفت: رسول خدا(ص) هر روز در مسجد حاضر می شدند و به عبادت و موعظه مسلمانان می پرداختند و دیوار مسجد به حدی کوتاه بود که به راحتی انسان می توانست داخل آن را تماشا کند.

وی افزود: جوان یهودی در این شهر زندگی می کرد که به شدت به حضرت علاقه داشت بر این اساس روزهای تعطیل و اوقات بیکاری از بالای دیوار با عشق و محبت به پیامبراکرم(ص) خیره می شد و فردا و فرداهای دیگر همین کار را ادامه می داد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اضافه کرد: روزی پیامبراکرم(ص) متوجه شدند آن جوان دیگر از بالای دیوار سرک نمی کشند جویای حال او شدند و بعد از اینکه از بیماری وی مطلع شدند به عیادت آن جوان دلباخته رفتند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پدر آن پسر یهودی که از دشمنان سرسخت حضرت محسوب می شد زمانی که پیامبراکرم(ص) را پشت درب خانه دیدند با همان چهره غضباک ایشان را به داخل منزل هدایت کردند و حضرت بر بالین آن جوان در حال احتضار حاضر شدند.

وی افزود: حضرت خطاب به آن جوان فرمودند: تو رفیق من هستی! دوست من هستی! من زجر می کشم در قیامت دوست مرا به جهنم ببرند، قبل از مرگت شهادتین بگو تا با ایمان از دار دنیا بروی؛ جوان با شنیدن این سخن با نگاه به صورت غضبناک پدر ترسید که به حضرت ایمان آورد و رسول خدا(ص) مجدد کلام خود را بیان فرمودند و بار دوم نیز همچنان پسر ترسید اما بار سوم شهادتین را گفت و از دار دنیا رفت؛ محبت انسان را این چنین از گودال جهنم خارج می کند و به بهشت می برد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با تاکید بر اینکه انسان باید دیگران را به گونه ای امر به معروف و نهی از منکر کند که انسان گناهکار نشکند، گفت: رحمت خاص پروردگار شامل کسانی می شود که اهل محبت، اهل امر به معروف و نهی از منکر، برپاکننده نماز، پرداخت کننده زکات، مطیع فرمان الهی و رسول خدا(ص) هستند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات