۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۶۱۰۲۹۵
در دیدار وزیر علوم مطرح شد؛

تجلیل آیت الله نوری همدانی از مواضع عزتمندانه و مقتدرانه رهبر معظم انقلاب

تجلیل آیت الله نوری همدانی از مواضع عزتمندانه و مقتدرانه رهبر معظم انقلاب
حضرت آیت الله نوری همدانی با تجلیل از مواضع عزتمندانه رهبر معظم انقلاب، بر ضرورت توجه مسؤولان به مطالبات مردم تأکید کرد و گفت: ارتباط میان حوزه و دانشگاه تقویت شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار وزیر علوم با اشاره به اینکه ما باید به جهان نشان دهیم که اسلام ریشه همه علوم است، گفتند: در آغاز طلوع اسلام و در زمانی که در تمدن غرب هیچ کتابخانه، دانشمند و دانشگاهی وجود نداشت، در اسلام، علمای بزرگ و مشهوری وجود داشته اند که به نوشتن کتاب های علمی می پرداختند.

وی ادامه داد: با توجه به اصطلاحاتی که در میان برخی علوم همانند علم ریاضی و فیزیک رایج است، در می یابیم که این اصطلاحات از زبان عربی گرفته شده و این بدان معنا است که بنیان گذار این علوم علمای اسلام بوده اند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه همه علوم با ایمان به خداوند توأم بوده است، عنوان کرد: اروپاییان در جریان جنگ های صلیبی این علوم را ربوده و سکولار کرده و در نتیجه غلبه یافتن غربی ها بر کشورهای اسلامی مردم پنداشتند که این علوم جدید بوده و از اروپا آمده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: با توجه به تاریخ علوم درمی یابیم که علمای بزرگی همچون ابن سینا در زمینه کشف علوم جنبه های توحیدی و الهی علم را در نظر می گرفتند، اما پس از تسلط غربی ها بر کشور های اسلامی و تهاجم فرهنگی که داشتند، علوم جلوه سکولار به خود گرفتند.

وی در ادامه با بیان اینکه مسأله تعلیم و تربیت باید بسیار مورد توجه قرار گیرد، افزود: مسؤولان باید در زمینه کشف استعدادهای زیردستان خود بسیار دقت داشته باشند؛ بر اساس روایات، همه مسؤولان نسبت به افراد زیردست خود مسؤولیت دارند و باید به این وظیفه خود به خوبی عمل کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه متولیان عرصه علوم دانشگاهی باید نسبت به جوانان اهتمام داشته باشند، ابراز داشت: امروز ضرورت دارد که درس هایی از نهج البلاغه و مبانی روایی که متناسب با عرصه علوم دانشگاهی است، تدریس شود.

وی با اشاره به اینکه مسأله تزکیه و تربیت همواره مورد تأکید روایات قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: باید برای دانشجویان بهترین اساتید انتخاب شوند تا آنها را به خوبی مورد تعلیم و تربیت قرار دهند؛ مسؤولان باید از میان جامعه نخبگانی اساتید مؤمن، متعهد و متدین را برای تدریس انتخاب کنند تا دانشجویان به صورت اسلامی تربیت شوند.

این مرجع تقلید بر ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی تأکید و عنوان کرد: غربی ها با دیدگاه های غیر اسلامی و غیر الهی علوم انسانی موجود را تدوین و تنظیم کرده اند، از این رو ما در جامعه اسلامی باید علوم انسانی اسلامی داشته باشیم تا دانشجویان علوم انسانی را مطالعه کنند که از متن دین استخراج شده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه با بیان اینکه امروز باید ارتباط میان حوزه و دانشگاه تقویت شود، گفت: در زمان صدر اسلام همه افراد در کنار همدیگر علوم را فرا می گرفتند، اما توطئه استعمار سبب شد امروز میان حوزه و دانشگاه فاصله و جدایی به وجود آید؛ به بیان دیگر این استکبار و استعمار بود که حوزه را از دانشگاه جدا کرد؛ هر چه ارتباط میان حوزه و دانشگاه محکم تر شود، اسلام تعالی و رشد بیشتری می یابد.

وی ضمن تجلیل از مواضع عزتمندانه رهبر معظم انقلاب و با اشاره به اینکه امروز همه مسؤولان باید در راستای عزت دادن به ملت ایران حرکت کنند، تأکید کرد: ما به وضوح مشاهده کردیم که برخورد قاطع رهبری با نخست وزیر ژاپن در زمینه وساطت این کشور برای مذاکره مردم را بسیار خوشحال کرد؛ امروز مردم عزت می خواهند و باید عزت برای آنها تأمین شود؛ همه ما باید به مطالبات مردم توجه کرده و آنها را برآورده کنیم./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات