۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۶۱۰۵۳۱

یارگیری «حزب التحریر»؛ روی دیگر سکه داعش در غرب افغانستان

یارگیری «حزب التحریر»؛ روی دیگر سکه داعش در غرب افغانستان
در حالی که تبانی حزب التحریر با جریان‌های تکفیری مانند داعش بر کسی پوشیده نیست اما این سازمان تروریستی فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای جذب جوانان در هرات آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، با وجود اینکه حزب التحریر بارها از سوی برخی مقامات از جمله «عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت افغانستان یک سازمان تروریستی دانسته شده است اما اخیراً تعدادی از منابع خبری از فعالیت‌های آزادانه «حزب التحریر» در راستای ترویج افکار سلفی ــ وهابی در ولایت هرات در غرب افغانستان خبر می‌دهند.

خیز بلند حزب التحریر در هرات

روزنامه «هشت صلح» چاپ کابل در گزارشی نوشت: موج تبلیغات برای جذب جوانان به حزب التحریر در هرات خیز بلندی برداشته است. فعالیت حزب التحریر در هرات آزادانه به‌پیش می‌رود، حتی شماری از مبلغان این جریان، از مسئولان ریاست حج و اوقاف هرات نیز برای پیوستن به حزب التحریر دعوت کرده‌اند.

فعالیت گسترده رسانه‌ای «حزب‌التحریر» و بی‌اطلاعی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

گفته می‌شود که مبلغان این سازمان تروریستی به‌سراغ کتاب‌فروشی‌ها، مراکز فرهنگی و حتی مسئولان دولتی رفته و آنها را برای یاری رساندن به خلافت اسلامی به پیوستن به حزب التحریر دعوت می‌کنند.

«سیداحمد حسینی» مدیر تبلیغات و اطلاع‌رسانی ریاست ارشاد، حج و اوقاف هرات گفت: مبلغان حزب التحریر به خانه او آمدند و خواستار پیوستن وی به این حزب شده بودند.

چشم‌پوشی دولت افغانستان از فعالیت حزب التحریر

ترویج افکار سلفی ــ وهابی و حمایت از گروه تروریستی داعش از سوی سازمان حزب التحریر بر کسی پوشیده نیست اما با وجود این، این سازمان تروریستی به‌صورت آزادانه خیز بلندی برای گسترش فعالیت‌های خود در غرب افغانستان برداشته است.

حزب التحریر در واقعیت یک سازمان تروریستی است که با شعار خلافت جهانی اسلام، با ترویج عقاید وهابیت بین مردم برای گروه‌های تروریستی داعش و النصره سربازگیری می‌کند.

پیش از این نیز بارها علما و مقامات ارشد دولت افغانستان از فعالیت حزب التحریر در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند اما با وجود این، فعالیت‌های این سازمان تروریستی هرگز متوقف نشده است.

این سازمان تروریستی به‌ظاهر خودش را یک حزب سیاسی معرفی کرده است اما مجوزی برای فعالیت از وزارت دادگستری افغانستان ندارد و حتی از سوی ریاست اجرایی دولت افغانستان یک سازمان تروریستی خوانده شده است.

برخی از کارشناسان معتقدند که حمایت سیاسی و مالی گسترده کشورهای عربی به‌ویژه عربستان سعودی از حزب التحریر باعث شده تا دولت افغانستان از اقدام علیه این سازمان تروریستی خودداری کند.

تبعات فعالیت حزب التحریر در هرات

حزب ‎التحریر سازمانی است که تشکیل خلافت در سراسر جهان اسلام را هدف خود و هر یک از کشورهای اسلامی را ولایتی از این خلافت با مرکزیت سرزمین‌های عربی می‌داند.

در واقع بسیاری از جریان‌های تکفیری و به‌ویژه گروه تروریستی زایده تبلیغات و فعالیت این سازمان تروریستی در کشورهای اسلامی و اروپایی محسوب می‌شود.

هرات به‌دلیل همسایگی با ایران از موقعیت استراتژیکی برخوردار بوده و مورد توجه کشورهای عربی و جریان‌های تکفیری قرار دارد بنابراین نگرانی‌هایی وجود دارد که فعالیت سازمان تروریستی حزب التحریر علاوه بر تهدید شیعیان، امنیت مرزهای غرب افغانستان با ایران را نیز با چالش روبه‌رو کند.

از نظر کارشناسان فعالیت این سازمان تروریستی در هرات بسیار نگران‌کننده است زیرا علاوه بر موقعیت استراتژیک آن هرات بستر نسبتاً مساعدی برای رشد جریان‌های فکری تندروانه را دارد که می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت جریان‌های تکفیری شده و بر چالش‌های امنیتی در این کشور بیفزاید./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات