۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۱۰۷۶۹
نماینده ولی فقیه در کاشان:

حوزه و دانشگاه نقش مهمی در تربیت قضات توانمند دارند

حوزه و دانشگاه نقش مهمی در تربیت قضات توانمند دارند
آیت الله نمازی منصب قضا را منصب سخت و دشواری دانست گفت: در نظام اسلامی نیاز به حوزه و دانشگاهی است که بتواند قضات توانمندی را پرورش و تربیت کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی صبح امروز در دیدار رییس دادگستری، دادستان، معاون دادستان و قضات شهرستان کاشان به مناسبت هفته قوه قضائیه با تبریک این هفته، گفت: منصب قضا شغل نیست و منصب است و در فقه اهل بیت (ع) برای فقیه عادل جامع الشرایط سه منصب تعریف شده است.

وی از منصب قضا به عنوان یک منصب آسمانی و عرشی نام برد و افزود: حکم کردن و حاکم بودن اولا و بالذات از آن خداوند سبحان است که خالق و رزاق و حافظ و حاكم انسان است.

نماینده ولی فقیه در کاشان منصب قضا را منصب سخت و دشواری خواند و اظهار داشت: در نظام اسلامی نیاز به حوزه و دانشگاهی است که بتواند قضات توانمندی را پرورش و تربیت کند.

وی از فقه القضا، اخلاق القضا و تدبیر القضا به عنوان سه رکن قضاوت نام برد و افزود: فقه القضا حلال و حرام و احکام حقوقی و آیات و روایات در قضاوت است و در اخلاق القضا قاضی باید آدابی را در منصب قضاوت رعایت کند و نگاه قاضی به شاکی و متشاکی مساوی باشد.

به گفته وی، در اخلاق القضا قاضی قضاوت باید براساس واقعیت و حقیقت داوری کند و اهل طمع و معامله و باج و رشوه نباشد.

آیت الله نمازی با اشاره به اینکه منصب قضا منصب آسمانی و انبیا و اولیای الهی است، عنوان کرد: قاضی در عصر ظهور به پیشرفته‌ترین ابزار داوری مسلح است و افرادی که قصد ورود به عرصه قصاوت را دارند باید مسلح به سلاح علم و فقه و اخلاق و سیاست باشند.

نماینده ولی فقیه در کاشان منصب قضا را جزء مشاغل سخت و زیان آور خواند و ابراز داشت: قضاوت در پرونده‌های کیفری سخت و مشکل و طاقت فرسا است و برخی از پرونده‌ها خواب را از قاضی می‌گیرد و فشار‌های روحی و روانی را برای قاضی به همراه دارد.

آیت الله نمازی بر تأسیس دانشگاه ویژه و استراتژیک کادرسازی نظام به ویژه کادر‌های قضایی تأکید کرد و یادآور شد: امروز دانشگاه‌های ویژه و استراتژیک در کشور‌های پیشرفته جهان کادر‌های درجه یک نظام را تربیت می‌کنند.

وی ایجاد کانال ارتباطی مردمی رییس قوه قضائیه با هدف ارتباط و پیوند ارباب رجوع و شاکی و رییس قوه قضائیه را کار مبارکی از سوی آیت الله رئیسی دانست و افزود: این کانال ارتباطی برای دسترسی مردم به قوه قضائیه و کمک به برداشتن حصار‌های حفاظتی و سبب آرامش در جامعه می‌شود.

وی افزود: اگرچه کار قضاوت و داوری سخت و طاقت فرسا است، اما اجر و پاداش زیادی دارد و در روایت می‌فرماید، حکمی که قاضی به حق صادر می‌کند سبب نزول رحمت الهی است، اما حکم به غیر ما انزل الله سبب حبس نزول برکات آسمان می‌شود./۱۳۰۷/پ210/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات