۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۸۰۸
تایلند:

میانمار احتمالا برای مسلمانان آواره «روهینگیا» کارت شناسایی صادر می‌کند

میانمار احتمالا برای مسلمانان آواره «روهینگیا» کارت شناسایی صادر می‌کند
بعد از مدت‌ها ابهام، وزیر امور خارجه تایلند از احتمال اقدام میانمار برای صدور کارت شناسایی ملی برای مسلمانان آواره «روهینگیا» جهت بازگشت به کشورشان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «دان پرامودوینای» وزیر امور خارجه تایلند، روز گذشته به وضعیت مسلمانان «روهینگیا» اشاره کرد و گفت میانمار در صدد صدور کارت شناسایی ملی (NVC) برای آوارگان روهینگیا است که قصد دارند به صورت داوطلبانه از «بنگلادش» به استان «راخین» بازگردند.

بنا به گزارش پایگاه اینترنتی «دیلی استار»، وزرای خارجه انجمن ملل جنوب شرق آسیا (آ.سه‌.آن) در حاشیه این نشست با یکدیگر دیدار و در خصوص بازگرداندن آوارگان روهینگیا به میانمار گفت‌وگو کردند.

از نوامبر سال گذشته میلادی، مسأله بازگشت مسلمانان روهینگیا به راخین به بن‌بست خورده بود زیرا مسلمانان روهینگیا از ترس مسائل امنیتی حاضر به بازگشت به راخین نبودند.

ماه آگوست سال 2017، بعد از حمله، تجاوز، قتل و به آتش کشیده شدن خانه‌های ساکنان استان راخین در شمال غرب میانمار بیش از ۷۰۰ هزار نفر از اقلیت مسلمان این منطقه با پای پیاده یا قایق به سوی بنگلاش گریختند اما تا کنون امکان بازگشت برای آنان فراهم نشده است.

مردادماه سال گذشته، یک مؤسسه بین‌المللی طی تحقیقاتی به این نتیجه رسید که بیش از 24 هزار مسلمان روهینگیا از آگوست 2017 به دست نیروهای دولتی میانمار کشته شدند.

در این گزارش آمده است که نیروهای دولتی میانمار به  ۱۷۷۱۸ زن و دختر روهینگیایی تجاوز کرده‌اند. همچنین در تهاجم ارتش میانمار به مسلمانان این کشور، ۱۱۵ هزار خانه آتش زده و ۱۱۳ هزار منزل نیز ویران شدند.

اواخر 2017، میانمار و بنگلادش در خصوص بازگرداندن آوارگان روهینگیا به توافق رسیدند که تاکنون اجرایی نشده است.

این در حالی است که آژانس‌های امدادی سازمان ملل متحد از میانمار خواستند با بهبود شرایط در استان راخین، شرایط بازگشت امن برای صدها هزار آواره روهینگیایی را از بنگلادش فراهم کند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات