۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۶۱۰۹۷۲
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

نصوص تاریخی دال بر ایمان ابوطالب به پیامبراکرم است + فیلم

نصوص تاریخی دال بر ایمان ابوطالب به پیامبراکرم است + فیلم
حجت الاسلام محمدی نصوص تاریخی را دال بر ایمان ابوطالب به پیامبر اکرم(ص) و بیان سخنانی همانند عدم ایمان ابوطالب به پیامبر را بی انصافی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رمضان محمدی در سومین پیش نشست همایش بین المللی ابوطالب حامی پیامبر اکرم(ص) که شامگاه دوشنبه به همت مجمع جهانی اهل بیت در سالن همایش های دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه برگزار شد با اشاره به ارتباط حضرت ابوطالب با پیامبر اکرم(ص) گفت: تعامل ابوطالب با پیامبر در سه دسته پیش از تولد پیامبر، هنگام تولد پیامبر و پیش از بعثت همچنین از بعثت تا رحلت ابوطالب تقسیم بندی می شود.

مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: در روایتی آمده است زمانی که پیامبر اکرم(ص) به دنیا آمدند ابوطالب برای ایشان عقیقه می کند البته اشکالاتی در این روایات وجود دارد اما باید گفت لازم نیست که از نظر کلامی ثابت کنیم که ابوطالب به پیامبر علاقه داشته و موحد بوده است زیرا سفارشات فراوانی از سوی او برای فرزندانش بیان شده است که باید از پیامبر تبعیت کنند.

وی تصریح کرد: این که می گویند ابوطالب به پیامبر ایمان نداشته و موحد نبوده است بی انصافی است زیرا در نصوص تاریخی موارد فراوانی مشاهده می شود که ایشان به پیامبر اکرم(ص) ایمان داشته است و نیازی نیست از نظر کلامی به این بحث پرداخته شود.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: گزارشات دیگر برای علاقه ابوطالب به پیامبر اکرم(ص) مربوط به سفر شام است که شهرت قریش نیز به واسطه تجارت است البته در این زمینه روایات متفاوتی بیان شده و شاید اشکالاتی داشته باشد اما نشان می دهند که ابوطالب چه مقدار به پیامبراکرم(ص) علاقه داشته است.

وی با اشاره به حمایت ابوطالب از پیامبر اکرم(ص) در آغاز ظهور اسلام گفت: ابوطالب در آغاز ظهور اسلام و دعوت عمومی پیامبر، از ایشان حمایت کرده است چنانچه ابن ابی الحدید می گوید ابوطالب و فرزندانش در راه اسلام فداکاری های فراوانی کرده اند بنابراین از نصوص تاریخی می توان ایمان ابوطالب را فهمید./1324/پ202/ب1

تعداد بازدید : 5
مصطفی رستمی
ارسال نظرات