۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۶۱۱۶۷۳
در سالروز درگذشت بانو علویه همایونی؛

نگاهی به کتاب شناسی بانو علویه همایونی

نگاهی به کتاب شناسی  بانو علویه همایونی
امروز سالروز رحلت بانو زینت‌السادات علویه همایونی، مشهور به بانو همایونی، فقیه و مجتهد معاصر شیعه است که ۵۰ سال از شاگردان برجسته بانو امین بوده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هم زمان با سالروز درگذشت بانو علویه همایونی، مؤسس «مکتب فاطمه (س)» نخستین حوزه علمیه زنان در ایران، زندگینامه مختصر این بانوی فاضله و اطلاعات کتابشناسی آثار ایشان را مرور کرده است.

امروز (دهم تیرماه) سالروز رحلت بانو زینت‌السادات علویه همایونی، مشهور به بانو همایونی، فقیه و مجتهد معاصر شیعه است که ۵۰ سال به طور مستمر از شاگردان برجسته بانو امین بوده و از ایشان اجازه روایت نیز داشته است.

این بانوی پرهیزگار، بجز بانو امین، نزد اساتیدی همچون حیدرعلی محقق، صدر کوپایی و آیت‌الله نورالدین اشنی (قودجانی) شاگردی کرد تا اینکه در سال ۱۳۴۲ با فوت همسرش، مرحوم فیض، به عنوان اولین زنی که تقاضای شرکت در حوزه علوم دینی را داشت، در امتحان طلاب مدرسه سپهسالار شرکت کرد و یک سال بعد نیز در دانشکده وعظ و تبلیغ تهران (دانشکده الهیات کنونی) ثبت‌نام کرد و در امتحان ورودی آن جا نیز پذیرفته شد.

وی به عنوان اولین دانشجوی زن رشته الهیات در دانشگاه، تا دو سال تنها زنی بود که در میان طلاب مرد در کلاس‌ها شرکت می‌کرد؛ اما تحصیل او در دانشکده وعظ و تبلیغ ناتمام ماند، زیرا تا آن زمان دانشکده هیچ زنی را پذیرش نکرده بود و بعد از پذیرش زینت‌السادات همایونی دیگر زنان نیز به دانشکده مراجعت کرده و خواستار تحصیل در آنجا بودند.

پس از مدتی ایده تأسیس مدرسه‌ای برای بانوان که در آن علوم دینی تدریس شود (یعنی همان حوزه علمیه بانوان) بعد از تجربه تحصیل در تهران به ذهن بانو همایونی رسید. او این ایده را با استادش بانو امین در میان گذاشت که با توضیحات و اصرار ایشان و با حکم اجتهادی که علامه امین داشت، بانو علویه همایونی در سال ۱۳۴۴ با امتیاز بانو مجتهده امین، اولین حوزه علمیه زنان در ایران را در اصفهان به نام «مکتب فاطمه (س)» تاسیس کرد.

همین مکتب زمینه‌ساز حوزه‌های علمیه دیگر در سراسر کشور شد که بعد‌ها در سال ۱۳۶۵ به فرمان امام خمینی (ره) مکاتب کوچک و پراکنده گرد هم آمدند و جامعة‌الزهرا (س) تاسیس شد.

بانو همایونی مدتی نیز برای تدریس به قم رفت و آمد داشت و در آن زمان هر هفته، چهارشنبه‌ها برای تدریس به جامعة‌الزهرا (س) می‌رفت و جمعه‌ها به اصفهان برمی‌گشت. ولی این دوره هم به دلیل کثرت اشتغالات و سختی‌های سفر تعطیل شد.

وی در سال ۱۳۷۱ همایونی مکتب فاطمه را وقف کرد و از آن به بعد خانه‌نشینی اختیار کرده و به ترجمه و تالیف کتب پرداخت.

این استاد اخلاق، پژوهشگر، نویسنده و عارف معاصر، در سال ۱۳۸۸ به عنوان چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. همچنین در سال ۱۳۹۰ در همایش «امینه امین» که در اصفهان برگزار شد، از مقام او تجلیل شد. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در پیامی که برای این همایش ابلاغ کرده بود، بانو همایونی را از مفاخر جامعه زنان ایران اسلامی خواند.

از زینت‌السادات علویه همایونی آثاری منتشر شده است که خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به مناسبت فرارسیدن دهم تیرماه، سالروز رحلت ابن بانوی عالمه اطلاعات کتابشناسی آثار ایشان را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

براساس گزارش اطلاعات کتابشناسی مؤسسه خانه کتاب، ۱۰ عنوان کتاب از بانو همایونی به چاپ رسیده است که ۸ عنوان از این آثار تالیف و دو عنوان را نیز ترجمه کرده‌اند.

در زیر اطلاعات کتابشناسی آثار بانو همایونی، نویسنده و پژوهشگر معاصر در اختیار علاقه‌مندان و محققان قرار می‌گیرد:

ترجمه‌ی اربعین الهاشمیه به قلم علویه همایونی
نویسنده: نصرت‌بیگم امین؛ مترجم: علویه همایونی، گلبهار، ۶۳۶ صفحه، وزیری (گالینگور)، چاپ ۱ سال ۱۳۸۹، ۲۰۰۰ نسخه، ۱۰۰۰۰۰ ریال

سفرنامه
نویسنده: علویه همایونی، گلبهار، ۱۰۲ صفحه، رقعی (شومیز)، چاپ ۱ سال ۱۳۸۷، ۳۰۰۰ نسخه، ۱۰۰۰۰ ریال

زندگانی بانوی ایرانی: بانوی مجتهده نصرت‌السادات امین
گردآورنده: علویه همایونی، گلبهار، ۳۰۴ صفحه، وزیری (شومیز)، چاپ ۳ سال ۱۳۸۶، ۵۰۰۰ نسخه، ۲۰۰۰۰ ریال

عشق ذوی‌القربی
نویسنده: علویه همایونی، کانون پژوهش، ۳۶۰ صفحه، وزیری (شومیز)، چاپ ۱ سال ۱۳۸۴، ۳۰۰۰ نسخه، ۲۵۰۰۰ ریال

نسیم ولایت: چهل حدیث در فضائل و مناقب مولی الموالی امیرالمومنین علی (ع)
نویسنده: علویه همایونی، گلبهار، ۳۴۸ صفحه، وزیری (شومیز)، چاپ ۱ سال ۱۳۸۲، ۵۰۰۰ نسخه، ۱۵۰۰۰ ریال

نسیم ولایت: در فضائل و مناقب مولی الموالی امیر المومنین ...
نویسنده: علویه همایونی، نشر گستره، ۲۰۸ صفحه، وزیری (شومیز)، چاپ ۱ سال ۱۳۷۹، ۳۳۰۰ نسخه، ۱۱۰۰۰ ریال

زن مظهر خلاقیت الله (جلد اول و دوم)
نویسنده: علویه همایونی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی، ۲۴۰ صفحه، وزیری (شومیز)، چاپ ۱ سال ۱۳۷۷، ۱۰۰۰ نسخه، ۵۵۰۰ ریال

موده فی‌القربی
نویسنده: علویه همایونی، علویه همایونی، ۴۵ صفحه، رقعی (شومیز)، چاپ ۱ سال ۱۳۷۳، ۵۰۰۰ نسخه، ۱۵۰۰ ریال

شخصیت زن
نویسنده: علویه همایونی، صاحب اثر، ۱۳۱ صفحه، چاپ ۱ سال ۱۳۶۹، ۵۰۰۰ نسخه، ۶۰۰ ریال

اسرار الایات
نویسنده: محمدبن‌ابراهیم صدرالدین‌شیرازی؛ مترجم: علویه همایونی، علویه همایونی، رقعی، چاپ ۱ سال ۱۳۶۲، ۳۰۰۰ نسخه، ۲۸۵ ریال. /۹۲۵/د ۱۰۱/ش
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
لطفا درباره این زن مجتهد بیشتر مطلب بفرستید روی سایتتان.
2
0
علیا تورانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
این شخصیت والامقام در سال ۱۳۴۴ با امتیاز بانو مجتهده امین، اولین حوزه علمیه زنان در ایران را در اصفهان راه اندازی کرد.
1
0