۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۶۱۳۲۵۳
با هدف کشف جهت گیری کلی در سیره معیشت فردی اهل بیت؛

کتاب «سیره معیشتی معصومین» منتشر شد

کتاب «سیره معیشتی معصومین» منتشر شد
کتاب «سیره معیشتی معصومین» با هدف کشف جهت گیری کلی در سیره معیشت فردی ایشان در دو محور درآمد و مصرف در یک مقدمه، پنج فصل و یک نتیجه منتشر شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین یدالله مقدسی مؤلف کتاب «سیره معیشتی معصومان» در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) این پژوهشگاه که در تالار شیخ طوسی (ره) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، درباره کتاب «سیره معیشتی معصومان (ع)» اظهارداشت: سیره معیشتی معصومان (ع) بخشی از زوایای زندگی ایشان است که در این اثر به لحاظ تأثیرگذاری این سیره در ابعاد مختلف معتقدان به اهل بیت (ع) به ویژه در بخش معیشت مالی بررسی شده است.

وی گفت: هدف از این پژوهش، کشف جهت گیری کلی در سیره معیشت فردی ایشان در دو محور درآمد و مصرف در بخش عرصه معیشت اقتصادی فردی است و ابعاد اجتماعی، مدیریتی و سیاسی مالی ائمه اطهار (ع) بررسی نشده است.

مؤلف کتاب «سیره معیشتی معصومان» تصریح کرد: شیوه این اثر، بین رشته‌ای تاریخی ـ رجالی ـ فقهی است و وجهش این است که سخن یا رفتاری که انسان می‌خواهد به معصوم (ع) نسبت دهد، نمی‌تواند هر سخنی باشد و باید مبنایی داشته باشد و از این جهت، سند این روایات و مستندات بررسی شده است.

وی افزود: قالب روایات مورد استناد در این کتاب، بررسی رجالی است و اگر هم در موردی روایتی را ضعیف می‌دیدیم و امکان استناد به یک قاعده معتبر وجود داشت، پشتیبانی شده و آن قاعده معتبر این است که یا به یک قاعده معتبر عقلی و یا یک قاعده معتبر نقلی پرداخته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مقدسی اظهار داشت: این اثر در یک مقدمه، پنج فصل و یک نتیجه بررسی شده و هدف، آن بوده که به اصول و سیاست‌های کلی معصومان (ع) در بخش معیشت اقتصادی توجه شود.

وی گفت: در فصل دوم این کتاب، به دو گفتار مربوط به مبانی اقتصادی و اصول راهبردی پرداخته شده و در پاسخ به این سؤال است که آیا معیشت اقتصادی معصومان (ع) علاوه بر مبانی آن، در مقام اجرا از یک سیاست و اصول کلی که چشم انداز مالی آن‌ها را در تولید و مصرف تعیین کرده باشد، پیروی می‌کرد؟ و یا تابع عملکرد‌های روزانه بود؟ که طبیعتاً پاسخگویی به این پرسش، این نتایج را در پی داشت؛ یعنی با مراجعه به روایات مربوط می‌توانستیم اصول متعددی را پیدا کنیم.

مؤلف کتاب «سیره معیشتی معصومان» تصریح کرد: برای مثال، اصول راهبردی که درباره معیشت اقتصادی معصومان (ع) در این کتاب آمده است، عبارت از تلاش پیگیر، داشتن بنیه اقتصادی، سرمایه گذاری مولد، تهیه و حفظ زیرساخت‌های تولید، تنوع در سرمایه گذاری، پرهیز از رکود سرمایه، اصل سحرخیزی یا اقدام به موقع، تعیین نرخ دستمزد پیش از کار، نصب کارگزار مالی و نظارت بر فضای کار، سود به اندازه و جلب رضایت مشتری، آینده نگری، توزیع منصفانه، برنامه در مصرف شخصی، معیارمندی هزینه‌های غیر شخصی، تولید شغل برای دیگران و مدارا و گشاده رویی است که ۱۶ اصل از اصول اقتصادی و راهبردی است که تمامی این‌ها مبنا و روایت دارد. /۸۲۲/پ ۲۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات