۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۶۱۳۲۹۶
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

عقل، دین، حیا و عمل صالح از گوهرهای الهی است

عقل، دین، حیا و عمل صالح از گوهرهای الهی است
سخنران حرم مطهر رضوی گفت: عقل با عصبانیت، دین با حسادت، حیا با طمع و عمل صالح با غیبت از بین می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس مذهبی در شب میلاد امام رضا(ع) در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی عقل، دین، حیا و عمل صالح را از گوهرهای الهی بیان کرد که به انسان عطا شده است.

وی با اشاره به این سخن امام رضا(ع) که فرمود:«بهترین دوست انسان عقل و بدترین دشمن او جهل است.»، اظهار کرد: شأن آدمی بالاتر از آن است که تنها به برآوردن غرایض و امیال خود در دنیا اکتفا کند، انسان دارای عمر محدود است و دنیا در بلا پیچیده شده است بنابراین باید در انجام کارهای خود تعقل کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که معاصی انسان ناشی از عدم تعقل است، ابراز کرد: یکی از بزرگترین گوهرها عقل است، حتی در روایات آماده است که چه کارهایی را انجام دهید تا عقل شما زیاد شود چون عقل هنر، گوهر و ارزش است، امام صادق(ع) در این خصوص می فرماید:«ما شیعه هایی را دوست داریم که عاقل باشند، بفهمند و درک کنند.»

کارشناس مذهبی افزود: اسلام دین عقل و خرد است، این که برخی از مشکلات را به سحر و جادو نسبت می دهند نشان از جهل انسان دارد چون خداوند بر همه چیز توانا است و اجازه نمی دهد زندگی کسی بدین شکل و با سحر جریان پیدا کند.

وی عصبانیت را موجب ضایع شدن عقل دانست و گفت: این گوهر باارزش را غضب و عصبانیت از بین می برد همچنین ادب، علم و دین داری موجب افزایش عقل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که دین مجموعه ای از بایدها و نبایدها است، خاطرنشان کرد: دین با حسادت از بین می رود چون حسادت ریشه بسیاری از گناهان دیگراست.

وی در خصوص شرم و حیا که از دیگر گوهرهای الهی است، اظهار کرد: اگر حیا و شرم در جامعه ای نباشد، هیچ چیزی در آن جامعه نیست از جمله مشکل بی حجابی در جامعه امروز حتی در برخی از متدینین به خاطر این است که حیا از بین رفته است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که طمع موجب از بین رفتن حیا می شود، ابراز کرد: طمع به خودنمایی موجب می شود که حیا از بین برود از جمله در بین مسؤولان این طمع است که موجب ایجاد فیش های نجومی می شود، با توجه به این که در آستانه انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم، کسی را انتخاب کنید که درد آشنا باشد و طمع نداشته باشد.

سخنران حرم مطهر رضوی در خصوص عمل صالح به عنوان گوهر الهی، تصریح کرد: عمل صالح با غیبت از بین می رود بنابراین باید به این امر توجه داشت و در زندگی خصوصی  دیگران نباید فضولی کرد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات