۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۶۱۴۱۹۹

دو نگاه متفاوت اعراب به توقیف نفتکش انگلیسی؛ از نگرانی تا قدردانی

دو نگاه متفاوت اعراب به توقیف نفتکش انگلیسی؛ از نگرانی تا قدردانی
بررسی نگاه متفاوت دولت های عربی و ملت های عربی به اقدام انقلابی ایران در توقیف نفتکش انگلیسی بیانگر نکات قابل تأملی است.

به گزارش خبرگزاری رسا، روز جمعه یک نفتکش انگلیسی به دلیل عدم رعایت مقررات و ارتکاب تخلف از سوی نیروی دریایی سپاه و گارد دریایی ایران در تنگه هرمز متوقف و بازداشت شد. دو هفته پیش از این نیز نیروی دریایی انگلیس و جبل الطارق با طرح ادعاهای واهی نفتکش ایرانی را در تنگه هرمز متوقف کرده بودند که این توقیف تا به امروز ادامه دارد.

نفتکش انگلیسی چندی پیش به دلیل تخطی از اصول دریانوردی و آلودگی زیست محیطی دریا و ایجاد خطر برای دیگر شناورها، از سوی جمهوری اسلامی ایران توقیف شد. بر اساس قوانین بین المللی، هر کشتی که اصول ایمنی دریاها را رعایت نکند از جانب تمامی سازمان‌های متناظر از جمله سازمان بنادر ودریانوردی توقیف می شود.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ابتدا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عصر جمعه ۲۸ تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، از سوی یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

به گفته یک منبع نظامی آگاه، این نفتکش قصد عبور از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز را داشته است. ظاهراً نفتکش دستگاه‌های ردیاب خود را خاموش کرده بود و به هشدارهای جمهوری اسلامی ایران توجهی نداشت از این رو بر اساس قوانین بین المللی کشتیرانی توقیف شد.

در این میان اما بررسی نگاه دولت های عربی به حادثه توقیف یک نفت کش انگلیسی به دست نیروهای ایرانی در خلیج فارس و مقایسه آن با نگاه ملت های عربی بیانگر وجود تفاوت فاحش در این خصوص و دیگر مسائل مهم خاورمیانه مانند مسأله فلسطین است.

ملتهای عربی بارها ثابت کرده اند که با هوشیاری خود همواره در صحنه بوده و در خصوص مسائل مهم خاورمیانه و جهان عرب همیشه از حکومت های خود جلوتر حرکت می کنند. آنها همواره با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز اعلام کرده اند که با سیاستهای دولت های خود در زمینه های مختلف به ویژه مسأله فلسطین و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف هستند.

با وجود تبلیغات گسترده دولت های عربی و رسانه های وابسته به آنها به ویژه رسانه های سعودی و در رأس آنها العربیه در راستای صحه گذاشتن بر سیاستهای حکومت های عربی اما شاهد آن هستیم که ملتهای عرب همواره با حضور در صحنه مخالفت خود را با این سیاستها اعلام کرده و مرعوب رسانه ها نشده اند. در این خصوص می توان به مخالفت ملتهای عربی با طرح آمریکایی معامله قرن و یا عادی سازی روابط میان دولتهای عربی و رژیم صهیونیستی و بی توجهی به مسأله فلسطین اشاره کرد.

شاهد مثال این قضیه واقعه روی داده در خلیج فارس و توقیف نفتکش انگلیسی است. موضع اکثر کشورهای عربی در خصوص این مسأله ابراز نگرانی و در مواردی هشدار نسبت به متشنج شدن اوضاع در خلیج فارس و ادعای خصمانه بودن اقدامات ایران بود. به عنوان مثال «عادل الجبیر»، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه در واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران، در حساب کاربری خود در توییتر اظهار داشت: هرگونه حمله علیه آزادی دریانوردی نقض قوانین بین‌المللی است. ایران باید درک کند که اقدام‌هایش در رهگیری کشتی‌ها، از جمله آخرین مورد در زمینه کشتی‌های انگلیسی کاملاً غیرقابل پذیرش است. و یا آنکه وزارت خارجه بحرین مدعی شد: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که از اقدامات غیرمسئولانه خود دست بردارد. دیگر کشورهای عربی نیز به ابراز نگرانی در این خصوص پرداختند.

اما بررسی پست های توئیتری که کاربران عرب در فضای مجازی در خصوص این اقدام انقلابی ایران منتشر کرده اند روی دیگر این سکه است.

یکی از کاربران با انتشار یک پست توئیتری نوشت: تمام حوادثی که در تنگه هرمز روی می دهد کار سرویس های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل است. آنها می خواهند کشورهای عربی را به بهانه حمایت از نفت کش ها و گذرگاه های آبی وارد معرکه کنند تا بتوانند کنترل این مناطق را از لحاظ نظامی به دست گرفته و از کشورهای عربی صادر کننده نفت پول بگیرند.

یک کاربر دیگر نیز در پاسخ به العربیه نوشت: مگر زمانیکه شما نفت کش ایرانی را در تنگه جبل الطارق توقیف کردید به قوانین بین المللی پایبند بودید؟ شما جز زبان زور هیچ چیز نمی فهمید.

یکی دیگر از کاربران می نویسد: معمای متهم کردن ایران در حوادث مربوط به منطقه و تأسیسات عربستان این است که آنها می خواهند کشورهای عربی را به سمت جنگ و درگیری با ایران سوق دهند.

یک کاربر دیگر نیز با انتقاد از عملکرد شبکه العربیه در قبال کویت خواهان بسته شدن دفتر این شبکه در این کشور شد چرا که العربیه اخبار کذبی را در خصوص موضع کویت در قبال حادثه نفت کش ها منتشر کرده است.

یک کاربر دیگر نیز نوشت: اروپا تلاش داشت نقش یک پلیس خوب را در قبال توافق هسته ای ایران بازی کند تا آنکه نفت کش ایرانی در تنگه جبل الطارق حضور یافت و این یک حرکت هوشمندانه در صفحه شطرنج بود. اروپا محاصره شد و با ماهیت واقعی خود رفتار کرده و نشان داد که یک پلیس فریبکار و بد است.

یک کاربر نیز با انتشار عکس سید حسن نصرالله نوشت: محور مقاومت دو ضربه به محور شر طی روزهای گذشته شد. توقیف نفتکش انگلیسی و لبخند امروز سید.

اکثریت کاربران عرب در توئیتر با تمجید از این اقدام ایران و نیروهای سپاه تاکید کرده اند که این اقدام در برابر یک قدرت بزرگ غربی مانند انگلیس روی داده و ایران شجاعانه و بی هیچ ترس و واهمه ای دست به این اقدام زده است که در نوع خود بی نظیر بوده و کشورهای عربی هیچگاه توان انجام آن را ندارند چرا که این کشورها برای تأمین امنیت خود دست به دامن همین غربی ها شده و نمی توانند کاری علیه آنها کنند.

در نهایت باید گفت که نباید موضع گیری کشورها و دولت های عربی را در قبال مسائل منطقه به ویژه مسائل مربوط به ایران به نظر مردم این کشورها تعمیم داد چرا که ملت های عرب همواره قدرت نظامی ایران و نقش فعال منطقه ای این کشور را ستوده و به حال حکومت های خود که هم چنان وابسته غرب بوده و هر روز به این وابستگی خود می افزایند افسوس می خورند؛ کشورهای سرسپرده ای که تأمین امنیت منطقه خلیج فارس را در دستان بیگانگان دیده و برای نجات خود در برابر دشمن فرضی یعنی ایران که توهم ساخته دست آمریکا و کشورهای غربی به جای رژیم صهیونیستی است به دامن آنها پناه می برند./847/ب

فاطمه صالحی/مهر

ارسال نظرات