۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۶۱۴۳۹۴
سخنران حرم مطهر رضوی:

کرامات اخلاقی اولیای الهی معنای اصلی کرامت است

کرامات اخلاقی اولیای الهی معنای اصلی کرامت است
حجت الاسلام حسین زاده گفت: در زیارت اهل بیت بیشتر به کرامات خاص و به تفضل و دستگیری اولیای الهی توجه می شود و از کرامات اخلاقی ایشان غفلت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین زاده، سخنران حرم مطهر رضوی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران بارگاه مطهر ثامن الحجج(ع) به معنای کرامت انسانی و شرایط آن اشاره کرد.

وی به معنای کرامت از نظر عامه مردم اشاره و اظهار کرد: گاهی از سوی اولیای الهی کرامات خاصی دیده می شود که به آن کرامت گفته و نیز به تفضل، دستگیری و انفاقی که می شود، کرامت گویند که در زیارت و توسل به اهل بیت به این دو معنا توجه می شود اما کرامت معنای بلند بالایی دارد که با این دو مفهوم منافاتی ندارد اما از آن غفلت شده است و کرامت اخلاقی از آن جمله است.

حجت الاسلام حسین زاده با بیان این که کرامات اخلاقی اولیای الهی معنای اصلی کرامت است، گفت: خیلی از خوش اخلاقی ها و خوش رفتاری ها و حتی انفاق ها و دستگیری ها مشمول کرامات قرار نمی گیرد بلکه چنانچه که در معصومین دیده می شود در نوع معاشرت و ارتباط با دیگران به خصوص انسان هایی که باب میل او نیستند، ارتباط کریمانه دارند همچنین کسی کرامت دارد که اندیشه بلند و واسعی دارد.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: کرامت انسانی زمانی است که خداوند شرایط خاصی برای بندگان خاص پیش می آورد و کنترل رفتار آن ها در این شرایط به گونه ای است که مورد رضایت خداوند قرار می گیرند.

وی با بیان این که در اهل کرامت دوستی خدا منشأ محبت است، اظهار کرد: وقتی رشته بندگی به گردن کسی افتاده و برای رضایت خدا خیلی خود را به زحمت نمی اندازد اما اهل کرامت به خود سختی داده و با سختی ها لذت می برد و منشأ آن حب و بغض الهی است.

حجت الاسلام حسین زاده به ویژگی های اهل کرامت اشاره و ابراز کرد: اهل کرامت بذل و بخشش اخلاقی دارند، از خوبی های خود پشیمان نمی شود، هیچ وقت منت نمی گذارند، توقع جبران نداشته و منفعت طلبانه نگاه نمی کنند، دلسوزی آن ها برای بندگان خدا به صورت نصح واقعی و خیرخواهی است و اگر به وی ظلم شد به راحتی می گوید که من بندگان خدا را ببخشم.

کارشناس مذهبی با اشاره این آیه از قرآن کریم که می فرماید:«وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ»، ابراز کرد: خدا همه انسان ها را گرامی داشته است و این زمنیه را در همه بندگان قرار داده است که روز به رشد کنند اما انسان ها به جای این که در کرامت از هم سبقت بگیرند از حیوانات هم تنزل کرده و سیر نزولی داشته و از حیوان پست تر می شود./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات