۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۶۱۵۰۴۷

تأکید فعال شیعی نیجریه بر تداوم تظاهرات برای آزادی شیخ زکزاکی

تأکید فعال شیعی نیجریه بر تداوم تظاهرات برای آزادی شیخ زکزاکی
یکی از رهبران جنبش اسلامی شیعیان نیجریه بر ضرورت استمرار تظاهرات‌ها تا آزادی شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی، رهبر این جنبش تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، یحیی داهیرو، یکی ز رهبران جنبش اسلامی شیعیان نیجریه، در نشستی خبری در شهر «ابوجا»، پایتخت نیجریه در واکنش به ممنوع‌شدن فعالیت این جنبش از سوی دادگاه نیجریه، این اقدام را محکوم و بسیار خطرناک توصیف‌ کرد.
 
وی خطاب به دولت نیجریه تأکید کرد: «شما هرگز نمی‌توانید اعتقادات، اندیشه و دین ما را متوقف‌ کنید».
 
داهیرو در ادامه، ضمن محکوم‌کردن این اقدام، تأکید کرد که اعتراضات شیعیان نیجریه، تا زمان آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی، متوقف نخواهد شد.
 
نهاد ریاست جمهوری نیجریه دیروز، ۶ مردادماه، فعالیت جنبش اسلامی شیعیان این کشور به رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی را غیرقانونی و ممنوع اعلام‌ کرد.

جنبش اسلامی شیعیان نیجریه در ماه‌های اخیر تظاهرات زیادی برای آزادی شیخ زکزاکی در پایتخت و شهرهای مختلف این کشور برگزار کرده‌ است.
 
دفتر شیخ زکزاکی در واکنش به اقدام دادگاه فدرال ابوجا و نهاد ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد: دولت ابوجا از سال ۲۰۱۵ در نظر داشت محدودیت‌هایی را بر جنبش اسلامی نیجریه وضع کند، به همین دلیل ما از این اقدام تعجب نکردیم.

لازم به ذکر است که در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی (آذر ۹۴) در پی حمله ارتش نیجریه به حسینیه شیعیان و منزل شیخ زکزاکی رهبر شیعیان این کشور در شمال استان «کادونا» دست‌کم ۳۵۰ نفر به شهادت رسیدند. ابراهیم زکزاکی از آن زمان تاکنون به‌ همراه همسرش در بازداشت به‌ سر می‌برد و با اتهامات بی‌اساسی همچون قتل، اجتماع غیرقانونی و بر هم زدن نظم و آرامش همگانی روبرو است./847/ب
 
منبع: ایکنا
ارسال نظرات