۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۶۱۵۰۵۲

مقام آمریکایی پشت تروریست های سوری را خالی کرد

مقام آمریکایی پشت تروریست های سوری را خالی کرد
سفیر سابق آمریکا در سوریه به معارضان سوری توصیه کرده که منتظر نباشد که ایالات متحده برای آنها کاری انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه طی مقاله‌ای در روزنامه «الشرق الاوسط» سعودی نوشت: «می‌دانم که بسیاری از سوری‌ها انتظار دارند که ارتش آمریکا برای توقف جنایات دولت سوریه مداخله‌ کند. ولی کشورش هرگز برای توقف بمباران ادلب مداخله نخواهد کرد.»

فورد افزود مداخله اگر پاسخ به یک تجاوز مستقیم نباشد، در آن صورت نیاز به موافقت شورای امنیت دارد. چنین شرایطی وجود ندارد. نه سوریه به آمریکا حمله کرده و نه شورای امنیت هرگز چنین مجوزی صادر می‌کند؛ چرا که روسیه و چین از حق وتو علیه آن استفاده می‌کنند.

سفیر سابق آمریکا در سوریه تصریح کرد واشنگتن و مسکو حریم هوایی سوریه را تقسیم کرده‌اند؛ روس‌ها کنترل تمام حریم هوایی غرب رود فرات و آمریکایی‌ها کنترل حریم هوایی شرق فرات را در دست گرفته‌اند. اگر نیروی هوایی آمریکا پرواز در فراز ادلب را آغاز کند احتمال جدی برای درگیری میان جنگنده‌های آمریکا و روسیه وجود خواهد داشت. واقعیت این است که هیچ کسی در آمریکا آمادگی پذیرش خطر جنگ جهانی سوم به خاطر سوریه را ندارد.

وی در ادامه نوشت، واقعیت آن است که هیچ کسی نمی‌داند منطقه پرواز ممنوع آمریکا در شرق رود فرات یا ارتباط ویژه واشنگتن با «نیروهای دموکراتیک سوریه» تا چند مدت دوام خواهد داشت ولی تجربه ما می‌گوید که آن یک روز به پایان خواهد رسید.

فورد در این مقابله با اعلام این‌که «از فعالیت در دولت آمریکا بازنشسته شده است و بنابراین می‌تواند به صراحت سخن بگوید»، فاش کرد آمریکایی‌هایی، که منطقه «التنف» سوریه را اشغال کرده‌اند «هیچ کمکی برای کاهش رنج و مشکلات آوارگان در اردوگاه «الرکبان» نمی‌کنند. به گفته وی، هدف از این پایگاه «ممانعت از تلاش ایران برای ایجاد مسیری ارتباطی در آنجاست».

فورد به سوری‌ها این مسئله را نیز متذکر شد که واشنگتن مانع از دستیابی بیشتر آ‌نها به ویزای آمریکا شده و دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور اخیرا به کنگره پیشنهاد «ممنوعیت ورود هر آواره جدیدی، از جمله سوری‌ها، را داده است».

ترامپ پیشتر فرمانی مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان 8 کشور مسلمان، از جمله سوریه، عراق، ایران، لیبی، سودان، سومالی و یمن به ایالات متجده را صادر کرده بود./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات