۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۶۱۵۴۶۴

ممنوعیت پوشیدن برقع در هلند اجرایی شد

ممنوعیت پوشیدن برقع در هلند اجرایی شد
هلند از امروز به جمع دیگر کشورهای اروپایی پیوست که با زیر سوال بردن آزادی‌های مذهبی، استفاده از برقع برای زنان مسلمان را ممنوع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، قانون ممنوعیت استفاده از برقع، پس از سال‌ها مناقشه، از امروز هلند اجرایی شد.

به این ترتیب، پوشیدن برقع و روبنده در اداره‌ها، بیمارستان‌ها و وسایل نقلیه عمومی این کشور ممنوع خواهد بود حال آنکه نظارت جدی بر اجرای این قانون محل تردید است.

اگر از این پس کسی در هلند در مقابل درخواست برداشتن برقع خود مقاومت کرده و حاضر به این کار نشود، با جریمه نقدی مواجه خواهد شد.

وزارت کشور هلند همچنین به شهرداری‌ها و مراکز مسئول هشدار داده است که این ممنوعیت را اجرا کنند. قرار است مأموران امنیتی قبل از هر اقدامی، ابتدا از زنان دارای چنین پوشش‌هایی بخواهند که چهره خود را نشان دهند.

این زنان در صورت امتناع از نشان دادن چهره خود، حق ورود به اماکن عمومی و ادارات دولتی را از دست داده و با جریمه نقدی دست‌کم ۱۵۰ یورو مواجه می‌شوند. این ممنوعیت شامل دیگر پوشش‌های پنهان‌کننده چهره همچون کلاه‌های ایمنی و نقاب نیز می‌شود.

هنوز روشن نیست که آیا این قانون در واقع هم اجرا خواهد شد یا خیر. بسیاری از شهرها و نیز بیمارستان‌ها، وسایل نقلیه عمومی و حتی پلیس اعلام کرده‌اند که اجرای این قانون را رعایت نخواهند کرد.

فرانسه در سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان نخستین کشور اروپایی پوشش کامل زنان را ممنوع اعلام کرد. پس از فرانسه نیز بسیاری از کشورهای دیگر همچون بلغارستان، اتریش و دانمارک به جمع ممنوع‌کنندگان برقع پیوستند.

گرچه در آلمان برقع و روبنده به شکلی سراسری ممنوع نشده، اما ایالت «هسن» این کشور در سال ۲۰۱۱ ممنوعیت چنین پوشش‌هایی را در بخش خدمات عمومی اعلام کرد.

در دانمارک نیز قانون ممنوعیت پوشیدن برقع از یک سال پیش اجرایی شد. به گزارش مقام‌های دانمارک، از آن زمان تاکنون در ۳۹ مورد جریمه‌هایی نقدی بین ۱۳۴ تا ۱۳۴۰ یورو علیه متخلفان، از جمله علیه ۲۲ زنی صادر شده است که پوشش برقع و روبنده داشته‌اند.

منتقدان ممنوعیت پوشش برقع این اقدام را نقض آزادی مذهبی عنوان می‌کنند. شمار زنانی که در هلند به شکل مداوم از روبنده یا پوشش برقع استفاده می‌کنند، ۱۵۰نفر تخمین زده می‌شود./847/ب

منبع: مهر

ارسال نظرات