۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۶۱۵۸۱۰

صادرات بنزین هدیه قرارگاه خاتم به دولت

صادرات بنزین هدیه قرارگاه خاتم به دولت
به همت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) به بهره‌برداری رسید، جمهوری اسلامی ایران برای نخستین‌بار صادرکننده بنزین شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بهره‌برداری از پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه‌ای خلیج‌فارس کمک بزرگی به جهش تولید بنزین و فرآورده‌های نفتی کشور کرد تا علاوه بر خودکفایی ایران در تولید سوخت مورد نیاز خود، بتواند به صادرکننده بنزین تبدیل شود.

وزیر نفت در اسفند ۹۷ که این پالایشگاه به طور رسمی به بهره‌برداری رسید، گفت: صادرات بنزین با مقدار اندک آغاز شده‌است و در حال حاضر به دنبال افزایش ذخیره‌سازی این حامل انرژی هستیم و سعی داریم صادرات بنزین را از سال آینده به طور جدی در دستور کار خود قرار دهیم.
 
نکته مهم در این‌باره آن است که خوراک این پالایشگاه تازه نفس، میعانات گازی است که در شرایط فعلی یک کمک بزرگ برای کشور است. بر اساس این گزارش، یکی از مشکلات کشور در زمان تحریم‌ها موضوع فروش میعانات گازی است که هم در دوره گذشته تحریم‌ها و هم در دوره فعلی، با مشکلاتی مواجه شده است. در صورت به فروش نرفتن میعانات گازی، باید آن را درون مخازن و نفتکش‌ها ذخیره کرد که با توجه به هزینه سنگین دموراژ نفتکش‌ها (هزینه معطلی نفتکش‌ها)، نه‌تن‌ها سودی حاصل نمی‌شود، بلکه ضرر‌هایی نیز به کشور تحمیل می‌شود.

از سویی دیگر، با توجه به محدودیت ذخیره‌سازی میعانات گازی کشور، تنها راه برای برون‌رفت از این معضل را می‌توان کاهش تولید از میدان مشترک پارس جنوبی دانست که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بسیاری از صنایع، نیروگاه‌ها و مصرف‌کنندگان داخلی با چالش‌های بسیاری مواجه خواهند بود.

نکته مهم دراین‌باره، تعدد مصرف‌کنندگان میعانات گازی است که بسیار محدود هستند و کشور‌های امارات و کره‌جنوبی مشتریان اصلی ایران بودند که پس از تحریم‌ها، به‌جای خرید میعانات از ایران، نیاز خود را از کشور‌هایی مانند قطر و امریکا تأمین کردند. به گفته کارشناسان با توجه به این مسئله، بهترین راهکار برای مواجه نشدن با بن‌بست‌های احتمالی، افزایش ظرفیت پالایش میعانات در کشور است. با روی کار آمدن این پالایشگاه، نه‌تن‌ها مشکل میعانات گازی تا حدود بسیاری برطرف شد، بلکه با افزایش تولید بنزین در کشور و عبور از رقم ۹۰ میلیون لیتر، راه برای صادرات بنزین باز شده‌است.

فروش اولین محموله

اواخر هفته گذشته بود که برای اولین‌بار عرضه بنزین صادراتی با اکتان ۹۱ متعلق به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به قیمت پایه هر تن ۵۸۱ دلار در بخش بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه شد که از این رقم ۳ هزار تن بنزین صادراتی به مقصد کشور افغانستان با قیمت هر تن ۵۸۱ دلار معامله شد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، این هفته نیز ۱۰ هزار تن بنزین با اکتان ۹۱ را به قیمت پایه هر تن ۵۸۱ دلار و نیز بنزین با اکتان ۹۵ به حجم‌های ۳ هزار و ۵ هزار تنی را به نرخ پایه هر تن ۶۳۰ دلار با هدف صادرات عرضه می‌کند.

۹ مشتری پای کار

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران هم در این‌باره از اعلام آمادگی رسمی خریداران خارجی بنزین ایران در ۹ کشور منطقه خبر داد و گفت: برندگان عرضه‌های بورس انرژی، ظرف یک‌ماه محموله‌های خود را تحویل می‌گیرند.

رضا پدیدار در گفتگو با «مهر» گفت: حدود دو تا سه ماه است که ایران توانمندی افزایش تولید بنزین، گازوئیل و فرآورده‌های هیدروکربوری را بیش از نیاز مصرف داخلی پیدا کرده و بر این اساس اتاق بازرگانی تهران در کنار بورس انرژی و وزارت نفت، این موضوع را به فعالان اقتصادی اعلام کرده تا برای خرید این محصولات در بورس انرژی آماده باشند. رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: بر این اساس، مازاد محصولات تولیدی هیدروکربوری و بنزین مازاد، در بورس انرژی ارائه خواهد شد؛ این در شرایطی است که مقررات بورس انرژی می‌گوید هر فردی که قصد خرید این محصولات را دارد باید از طریق کارگزاری‌های رسمی و مورد تأیید بورس انرژی، درخواست خود را ارائه دهد؛ ضمن اینکه شرکت‌های کارگزاری علاقه‌مند نیز می‌توانند در بورس انرژی ثبت‌نام کنند.

وی تصریح کرد: بورس انرژی در نوبت‌های گذشته، نفت خام را برای فروش عرضه می‌کرد که بعضاً مشتری نداشت؛ اما اکنون فرآورده‌های هیدروکربوری و مشتقات نفتی را پیشنهاد داده که در قالب آن، بنزین، گازوئیل، نفت سفید و نفت کوره، یک بار در هفته عرضه شده و بر اساس آن، سه‌شنبه هر هفته نیز کارگزاری‌ها می‌توانند وارد رقابت شوند. البته پیش از اینکه رقابت شروع شده و پیشنهاد قیمت مطرح شود، خریداران باید سپرده‌ای را به بورس بسپارند و قیمت مدنظر خود را پس از آن اعلام کنند؛ در این صورت اگر در رقابت برنده شدند، محموله آن‌ها حداکثر ظرف یک ماه تحویل داده می‌شود. پدیدار در خصوص مکانیزم تسویه‌حساب نیز گفت: این تسویه‌حساب به صورت مستقیم پولی و ارزی یا به صورت تهاتری خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر کیفیت بنزین تولیدی ایران و تطبیق آن با استاندارد‌های جهانی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم، از کاتالیست‌های پایه فلزات گرانبها و سیستم‌های نوین تولید استفاده شده و به خصوص در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید با کیفیت بسیار بالا انجام می‌شود؛ بنابراین بنزین تولیدی ایران کاملاً منطبق بر استاندارد‌های جهانی است. پدیدار گفت: هم اکنون دو نوع بنزین بدون سرب با اکتان ۹۱ و بنزین سوپر با اکتان ۹۵ تولید می‌شود که هر دو با کیفیت و منطبق با استاندارد‌های جهانی هستند.

وی اظهار داشت: ۹ کشور از جمله عراق، سوریه، ترکیه، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله عمان، مشتری بنزین ایران هستند.
 
منبع:روزنامه جوان
ارسال نظرات