۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۶۱۶۹۹۲
حجت الاسلام والمسلمین وطن خواه:

انقلاب اسلامی و ولایت فقیه برگرفته از غدیر است

انقلاب اسلامی و ولایت فقیه برگرفته از غدیر است
استاد حوزه علمیه ولایت فقیه را استمرار و شعبه ای از ولایت امیرالمؤمنین(ع) دانست و تأکید کرد که انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت دینی در ایران برگرفته از معارف غدیر بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن وطن خواه استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ایام دهه ولایت و عید غدیر به تبیین بحث ولایت پذیری در جامعه امروزی پرداخت و گفت: یکی از درس هایی که از غدیر گرفته می شود این است که یک جامعه بدون ولی نمی تواند باشد و در حقیقت ولایت فقیه شعبه ای از ولایت امیرالمؤمنین(ع) در روز غدیر خم است.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز غدیر از طرف خدا مأمور شد حضرت علی(ع) را ولی مسلمین قرار بدهد یعنی همانطور که خودشان ولی مسلمین بودند از طرف خدا دستور گرفتند که ولی بعد از خودشان برای جامعه معین کنند تا امت اسلامی بدون رهبر و امام معصوم از خطا و گناه نماند.

استاد حوزه علمیه ولایت امیرالمؤمنین(ع) را ولایتی دائمی و مستمر دانست و گفت: به ویژه جامعه امروزی که گسترش کمی بیشتری پیدا کرده باید ولی داشته باشد و همان برنامه هایی که حضرت امیرالمؤمنین(ع) برای جامعه داشتند و از طرف خدا معین شده بودند در جامعه امروزی پیاده شود و ما مفتخریم که در حکومتی با ریاست ولی فقیه زندگی می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین وطن خواه اضافه کرد: بدون شک انقلاب اسلامی ما و تشکیل حکومت دینی ما در ایران اسلامی که بر مبنای فقه و معارف شیعه بنا شده است، برگرفته از غدیر است و این ولایت امیرالمؤمنین(ع) بود که در ایران اسلامی توانست حکومت طواغیت را کنار بزند.

وی با اشاره به لزوم تبلیغ مباحث غدیر تصریح کرد: البته نحوه بحث کردن نباید به طوری باشد که موجب تحریک بشود که این بحث خلاف وحدت است، ما باید از معتقدات و اصول عقاید خودمان دفاع کنیم ولی نباید به گونه باشد که موجب تنش شده و اهل سنت را نسبت به شیعه بدبین کند.

این استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان این که نحوه گفتن ها و نوشتن ها مختلف است، تأکید کرد: برخی نمی خواهند که ما در مقام عمل با برادران اهل سنت وحدت داشته باشیم، از این رو لازم مباحث غدیر باید به صورت استدلالی و دوستانه و به دور از ایجاد اختلاف باشد، یعنی همانطوری که از صدا و سیما پخش می شود.

حجت الاسلام والمسلمین وطن خواه تصریح کرد: طرح مباحث ولایت امیرالمؤمنین(ع) هرگز مخالف با وحدت نیست و اصلا اتحاد شیعه و سنی به معنای دست کشیدن از اصول نیست؛ ما حق شناسی و حق جویی را دنبال و با حفظ وحدت بحث غدیر را مطرح می کنیم.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو با اشاره به انحرافات ایجاد شده پس از رحلت رسول گرامی اسلام و عدم توجه به فرمایشات ایشان در غدیر یادآور شد: بی شک مشکلات جهان اسلام از طرف سقیفه و کسانی که شهرت طلب و ریاست طلب بودند به وجود آمد؛ در حقیقت آنها با ولایت امیرالمؤمنین(ع) که یک نوع ولایت و ریاست عمومی برای جامعه از طرف خدا بود کنار نیامدند و اختلافات و بدعت ها و تنش هایی را برای رسیدن به امیال دنیوی خودشان به وجود آوردند./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 8
ارسال نظرات