۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۶۱۷۱۱۶
همزمان با عیدالله اکبر؛

آیین عمامه گذاری طلاب در مدرسه علمیه امام رضا برگزار می شود

آیین عمامه گذاری طلاب در مدرسه علمیه امام رضا برگزار می شود
حجت الاسلام تیزچنگ گفت: همزمان با سالروز عید سعید غدیرخم آیین عمامه گذاری ده تن از طلاب مدرسه علمیه امام رضا(ع) با حضور آیت الله رشاد برگزار می شود.

حجت الاسلام عبدالصمد تیزچنگ معاون تهذیب و امور فرهنگی مدرسه علمیه امام رضا(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از برگزاری آیین عمامه گذاری در سالروز عیدالله اکبر غدیرخم در همین مدرسه علمیه خبرداد و گفت: همزمان با روز عید سعید غدیرخم دوشنبه 28 مردادماه راس ساعت 9:30 آیین عمامه گذاری 10 تن از طلاب مدرسه علمیه امام رضا(ع) با حضور آیت الله رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران برگزار می شود.

وی درخصوص فلسفه ملبس شدن طلاب به لباس روحانیت، بیان داشت: در تمام ادیان الهی و ابراهیمی طلایه داران جبهه دینی در عرصه های مختلف اجتماعی از هیأت ظاهری خاص و منحصر به فردی برخوردار بودند که روحانیت شیعه نیز از این قاعده مستثنا نبوده است.

حجت الاسلام تیزچنگ با تاکید بر اینکه لباس روحانیت نماد معنویت گرایی و بیانگر دین مداری در جامعه اسلامی و شیعی است، ابراز کرد: در طول تاریخ دوران غیبت نیز این اصل به اثبات رسیده است و از واضح ترین و مبرهن ترین مسائل تاریخی شیعه به شمار می رود.

معاون تهذیب و امور فرهنگی مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: با اندک تاملی در می‌یابیم که از شیخ صدوق و مفید گرفته تا میرزای شیرازی و شیخ جعفر کاشف الغطاء و شیخ فضل الله نوری رحمت الله علیهم همگی پرچمداران علم و معنویت بودند و به تعبیر امام خامنه ای انقلاب اسلامی ثمره آبروی هزار ساله علمای عظیم شأن ما است؛ بنابراین اگر کسی در این دوران هیأت و جامه این علمای بزرگ را انتخاب می کند باید کمال توجه را داشته باشد که در چه مسلک و سلوکی قدم می نهد.

وی ملبس شدن طلاب به لباس روحانیت را منوط به داشتن برخی شرایط دانست و گفت: در نظام مدیریتی حوزه های علمیه شرایط و حد نصاب هایی برای طلاب عزیزی که مفتخر به لباس روحانیت می شوند مد نظر گرفته شده که یکی از آنان مربوط به مسائل علمی می شود.

حجت الاسلام تیزچنگ ادامه داد: برای مثال طلبه از لحاظ علمی باید نصاب های لازم که مورد تایید اساتید و مدیریت حوزه است را کسب کند لذا طلاب محترم که در سال ششم طلبگی هستند مجاز هستند ملبس شوند و به تعبیر حوزوی لمعتین را باید تمام کرده باشند.

معاون تهذیب و امور فرهنگی مدرسه علمیه امام رضا(ع) اضافه کرد: همچنین طلبه از حیث اخلاقی می بایست متصف به صفات اخلاقی کریمانه، تأدب به آداب دینی، عرفی و اجتماعی، تخلف به خلق و خوی حسن و از تواضع ویژه ای برخوردار باشد؛ چرا که این لباس لباس خدمتگزاری به امت و‌ ملت عزیز بوده چنانچه در قضیه حادثه سیل اخیر این امر به طور ملموس مشهود بود.

وی افزود: از دیگر شرایط تلبس شدن برخورداری از مهارتهای مورد نیاز است مانند مهارت سخنوری، مهارت ارتباط گیری، مهارت تدریس، مهارت تبلیغ و همچنین مهارت تالیف نیز از جمله شروط لازم جهت احراز صلاحیت برای ملبس شدن به شمار می رود.

حجت الاسلام تیزچنگ در ادامه تاکید کرد: از جمله شرایط ملبس شدن انقلابی بودن و روحیه جهادی داشتن است؛ منظور از انقلابی بودن صرفا انقلابی بودن است نه عضویت در احزاب و جناح های سیاسی؛ بنابراین طلبه ای می تواند ملبس به لباس روحانیت شود که در همه عرصه ها تابع رهبر عزیز انقلاب باشد.

معاون تهذیب و امور فرهنگی مدرسه علمیه امام رضا(ع) در پایان خاطرنشان کرد: لباس مقدس روحانیت بر حسب زی و زیست هزار ساله علمای عظیم شأن شیعه همواره مورد تکریم و احترام مردم عزیز بوده است بنابراین غفلت از این مساله مشکلاتی را می تواند در بر داشته باشد خصوصا طلاب عزیز باید بدانند عنصر اصلی این لباس معنویت توام با اخلاص و تواضع است لذا هر کسی که این لباس را به تن می کند باید خود را نوکر و خدمتگزار مردم بداند که این نیز دأب پیغمبران الهی بوده است./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات