۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۶۱۷۶۴۲
حجت الاسلام بیگدلی تبیین کرد؛

اهمیت و شرایط نذر در اسلام

اهمیت و شرایط نذر در اسلام
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت نذر در اسلام، شرایط و موانع آن را از دیدگاه آیات و روایات تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام زین العابدین بیگدلی استاد حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به اهمیت نذر در اسلام گفت: اگر انسان نیت کند برای خدا عملی انجام دهد نذر کرده است.

وی افزود: نذر این است که انسان بگوید برای خدا بر من است که فلان عمل را برای رضایت الهی انجام دهم، نذر چند شرط دارد، یک شرط توان انجام نذر است، اگر انسان در زمان نذر توان داشته باشد اما توان او از بین برود نذر ساقط است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اگر انسان در زمان نذر توان نداشته باشد از اساس نذر باطل است، اظهار داشت: انسان سفیه و مفلس توان استفاده از مال ندارد و چون توان ندارد اگر نذری در این زمینه انجام دهد منتفی و باطل است.

وی ادامه داد: اگر کسی به زبان فارسی تعبیر زبان عربی را ادا کند نذر جاری می شود، البته انسان نمی تواند هر چیزی را نذر کند بلکه نذر باید راجح باشد، نذر مشروط این است که اگر کسی به حاجت خود رسید بعد از آن نذر را ادا کند.

حجت الاسلام بیگدلی با بیان این که اگر انسان به نذر عمل نکند کفاره واجب می شود، ابراز داشت: عمل به نذر مشروط باید بعد از تحقق شرط باشد، اگر نذر زمان خاص دارد باید در زمان مربوط انجام شود.

وی عنوان کرد: گاهی نذر معین در شخص است مانند این که نذر برای کمک به فقیر مشخصی باشد و باید به همان شخص پرداخت شود، وقتی نذیر معین شد نمی توان برای آن جایگزین قرار داد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خواهرانی که همسران آن ها اجازه نذر کردن نمی دهند و موجب از بین رفتن حق همسر شود نذر باطل است، اگر حق شوهر از بین برود نذر همسر بدون رضایت شوهر صحیح نیست.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
محمد قمین
ارسال نظرات