۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۶۱۸۳۹۹
به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛

ره توشه راهیان نور ویژه محرم الحرام 1441 ه.ق منتشر شد+دانلود

ره توشه راهیان نور ویژه محرم الحرام 1441 ه.ق منتشر شد+دانلود
ره توشه راهیان نور ویژه محرم الحرام 1441 ه.ق به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در 177 صفحه منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ره توشه راهیان نور ویژه محرم الحرام ۱۴۴۱ ه. ق به همت گروه تأمین منابع معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در شهریورماه ۱۳۹۸ منتشر شد.

این ره توشه مشتمل بر بخش نخست و ۱۱ مقاله است. در بخش نخست این کتاب، سخنی از حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مبلغان آمده است که بخشی از آن چنین است: از آنجا که رسالت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تهیه و انتشار محتوای تبلیغ دینی است، به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، محتوای تبلیغی متناسب با نیاز جامعه، با استفاده از نویسندگان توانمند برای مبلغان متعهد و دردآشنا در نظر گرفته شده است تا با بهره گیری از مباحث و شیوه‌های تبلیغی، جامعه تشنه معارف دینی را سیراب نماید. بر این اساس مقالاتی با عناوین متعدد، برای مبلغان گرامی تدوین شده است تا در ایام محرم در محافل و مجالس عزاداری و منابر وعظ و خطابه از محتوای آن بهره برداری نمایند.

اولین مقاله این ره توشه با عنوان "شایعه، مهم‌ترین ابزار جنگ روانی دشمن" نوشته حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاک نیا تبریزی است؛ در این مقاله، در ابتدا به تعریف، اهداف و انگیزه‌های شایعه پرداخته شده و در ادامه به آثار شایعه و روش‌های مقابله با آن اشاره شده است و سپس، درباره نقش شایعه در ترور شخصیت امام حسین (ع) آمده است: "در حماسه عاشورا نیز دشمن از حربه شایعه به طور گسترده بهره برد، چنانکه گفته اند مظلومیت امام حسین (ع) از لحاظ ترویج شایعات و ترور شخصیت حضرت، مهم‌تر از شهادت جسم او و پایمان شدن زیر سم اسبان است؛ روش دشمن در تمامی جنگ‌های ناجوانمردانه اش، بهره گیری از حربه خطرناک شایعه سازی است، در همین راستا شایعه خارجی بودن را مطرح کردند".

راهکار‌های افزایش آستانه تحمل، دیگر مقاله‌ای است که به قلم حجت الاسلام والمسلمین مصطفی آزادیان در ره توشه محرم الحرام ۱۳۹۸ منتشر شده است؛ در این نوشتار، لزوم مدیریت خشم و راهکار‌های افزایش آستانه تحمل بررسی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان بایستگی مدیریت خشم و راهکار‌های مدیریت خشم اشاره کرد.

یکی دیگر از مقالات ره توشه مذکور، "مدیریت زمان از نگاه قرآن" اثر زهرا رضائیان است؛ در این مجال ارزش وقت و زمان، راهکار‌های مدیریت آن و نیز موانعی که در مسیر این مدیریت وجود دارد، از دیدگاه قرآن بررسی شده تا بتوانیم با برنامه ریزی صحیح، برنامه‌ای مدون برای لحظه‌های زندگی داشته باشیم؛ از جمله سرفصل‌های این مقاله می‌توان به ارزش وقت از دیدگاه قرآن، مدیریت زمان و چگونگی انجام آن، راهکار‌های مدیریت زمان و موانع مدیریت زمان اشاره کرد.

چهارمین مقاله این ره توشه با عنوان "نقش دین در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی" نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمد سبحانی نیا است؛ از جمله مطالب این مقاله می‌توان به تعریف ناهنجار، دین و ناهنجاری اجتماعی، نقش دین در تحکیم روابط خانواده، نقش دین در فقرزدایی، راه حل دین امیر به معروف و نهی از منکر پرداخت.

"خدمت رسانی در آموزه‌های اسلامی"، عنوان دیگر مقاله‌ای است که به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا بهروز در ره توشه محرم ۱۳۹۸ منتشر شده است؛ در این مقاله به اهمیت خدمت رسانی و حوزه‌های خدمت رسانی پرداخته شده است.

ششمین مقاله این ره توشه، آداب استغفار و دعا نوشته حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی است که در آن به بیان برخی از روایات درباره حقیقت استغفار و توبه، آداب آن و نیز آداب دعا پرداخته شده است.

دیگر مقاله این ره توشه با عنوان "عزت مندی در انقلاب عاشورا و انقلاب اسلامی" به قلم حجت الاسلام والمسلمین علیرضا انصاری است؛ در این مقاله به راهکار‌های حفظ جامعه عزتمند پرداخته شده است.

یکی دیگر از مقالات ره توشه محرم ۱۳۹۸ با عنوان "ثبات قدم و استواری در راه حق" نوشته حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی محمدی است؛ در این مقاله، تفاوت ثبات قدم با لجاجت و تعصب، اهمیت ثبات قدم و جدانشدن از دین، دعایی برای ثبات قدم در دین، ثبات قدم در شرایط سخت و راهکار‌های ثبات قدم بودن مطرح شده است.

عنوان نهمین مقاله ره توشه امسال، تجلی فضایل اخلاقی در کربلا به قلم حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی است و در این مقاله به برخیی از فضیلت‌های سید الشهدا (ع) از جمله رحمت عام، جوانمردی، احترام به حقوق مردم، اعتماد به پروردگار، حلم و بردباری و صبر و پایداری که در این حادثه تاریخی جلوه گر شد و آن را از دیگر قیام‌ها ممتاز کرد، پرداخته شده است.

آخرین مقاله ره توشه محرم الحرام ۱۴۴۱ ه. ق با عنوان مقاله "صبر و صابران در کربلا" است که به قلم حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی نگارش یافته است؛ در این مقاله به عوامل صبر آفرین و جلوه‌های صبر اصحاب در کربلا پرداخته شده است.

این ره توشه با تألیف جمعی از نویسندگان تبه همت انتشارات مؤسسه بوستان کتاب در ۹۰۰۰ نسخه منتشر شده است. /۸۲۲/ن ۶۰۱/ش

برای دریافت نسخه الکترونیکی این ره توشه روی لینک زیر کلیک کنید.

ره توشه راهیان نور محرم ۱۴۴۱
مهدی فلاحی
ارسال نظرات