۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۶۱۹۰۹۲
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی:

برای تکمیل "الگوی پیشرفت" انتقادات را با طرح‌های جایگزین مطرح کنیم

برای تکمیل
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد که برای اصلاح، تکمیل، ترمیم و ارتقای "سند الگوی پیشرفت" انتقادات را با طرح های جایگزین مطرح کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دوازدهم اردیبهشت در یازدهمین نشست هم اندیشی ارتقا و تکمیل سند الگوی پیشرفت با موضوع «بررسی تدابیر سیاسی اجتماعی سند الگو» که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه واقع در جمکران برگزار شد، با اشاره به روش شناسی تدابیر سیاسی اجتماعی سند الگوی پیشرفت گفت: برای اصلاح این تدابیر می توانیم با دو روش آن را اصلاح کنیم؛ یا باید آنها را به طور کلی رد کرده و سیاست های جایگزین ارائه دهیم و یا باید آنها را قبول کرده و درصدد اصلاح آنها بر آییم.

وی ادامه داد: برای تکمیل و ارتقای سند الگوی پیشرفت باید انتقادات و پیشنهادات خود را اعلام کرده و پیشنهادات جایگزین را به صورت علمی و مدون ارائه دهیم و از کلی گویی پرهیز کنیم، بلکه اصلاحات جزئی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به اینکه اکثر اشکالاتی که از سوی منتقدان درباره سند الگوی پیشرفت مطرح شده است، قابل استفاده نیست، تأکید کرد: برای کارآمد شدن انتقادات باید روش های جایگزین نیز به همراه انتقاد ارائه داده شود.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سندنویسی را جزء علوم اقتدار آفرین تلقی و ابراز کرد: سیره نبوی را باید در عرصه پیشرفت استخراج می کردیم تا الگویی که ارائه داده ایم کارآمد باشد.

وی افزود: به عنوان مثال بنده نسبت به تدابیر سیاسی انتقاد داشتم، از همین جهت پیشنهاد جایگزین خود را نیز ارائه دادم؛ از دیدگاه بنده تدابیر سیاسی باید به دو قسمت سیاست داخلی و خارجی تقسیم شود؛ سپس سیاست داخلی باید شامل شفافیت، قانون مداری، پاسخگویی حکومت، تمرکز زدایی، هویت اسلامی ایرانی، حکمرانی حزبی مردمی، دولت کوچک و معمار، واگذاری حداکثری امور به مردم و عدالت اجتماعی و شایسته سالاری بشود.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ادامه داد: همچنین در زمینه سیاست خارجی باید دو مقوله رابطه با جهان اسلام و رابطه با جهان غیر اسلام را در نظر بگیریم؛ در رابطه با جهان اسلام باید موضوعاتی همچون ارتقای وحدت و همگرایی در میان کشورهای اسلامی، تقسیم کار و هم افزایی میان کشورهای اسلامی و دفاع از فلسطین تا رفع اشغالگری را مد نظر قرار داده و در حوزه ارتباط با جهان غیر اسلام باید روابط عادلانه ای با کشورهای غیر سلطه گر داشته باشیم، به سلطه گران اعتماد کرده و در برابرشان مقاومت و مبارزه کنیم.

وی با بیان اینکه حوزه باید حرف خود را در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نهادینه کند، عنوان کرد: این سند در سال 1400 ابلاغ خواهد شد، بنابراین حوزه بعد از ابلاغ دیگر فرصتی برای اظهار نظر ندارد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: ما باید ابتدا باید طرح و الگویی از جامعه اسلامی مطلوب ارائه دهیم و سپس مسائل خود را با آن تطبیق کنیم؛ از مسأله پردازی باید پرهیز کنیم، زیرا در صورت روشن ساختن مطلوب آرمانی می توانیم مسائل را بر آن مطابقت دهیم.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب وظیفه اصلاح، تکمیل، ترمیم و ارتقای سند الگوی پیشرفت را بر عهده همه نخبگان و جوانان قرار داده اند، از این رو باید با ارائه انتقادات و طرح های جایگزین این وظیفه را انجام دهیم./841/پ202/س

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 5
حسین ثالث موید
ارسال نظرات