۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۶۲۱۰۵۹
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان:

سلامتی نعمت ارزشمندی است که نباید از آن غفلت کرد

سلامتی نعمت ارزشمندی است که نباید از آن غفلت کرد
استاد حوزه علمیه حفظ سلامتی را امری مهم و ضروری دانست و گفت: سلامتی نعمت ارزشمندی است که نباید از آن غفلت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مسجد جامع غدیرخم با اشاره به اهمیت قدرشناسی نسبت به نعمت‌های الهی، گفت: امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند: دو نعمت است که مردم قدر آن را نمی‌دانند مگر زمانی که آن را از دست بدهند، و آن دو نعمت سلامتی و امنیت هستند.

وی ادامه داد: دو نکته می‌توان از کلام امیرمؤمنان علی(ع) برداشت کرد؛ نکته نخست خبری است که از رفتار معمول انسان می‌دهد به این معنا که عموما انسان‌ها به دو نعمت باارزش سلامتی و امنیت توجه ندارند تا زمانی که آن را از دست بدهند و وقتی که نعمت از کفشان رفت تازه قدر و اهمیت آن برایشان معلوم می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه کلام حضرت در واقع سفارش به توجه داشتن نسبت به نعمت‌های الهی است، ابراز داشت: نکته دومی که از این روایت زیبا به ذهن می‌رسد این است که امیرمؤمنان علی(ع) ما را به یاد این نعمت‌ها و اهمیت‌شان می‌اندازند و اینگونه یادآوری می‌کنند که هم باید به این نعمتها توجه داشته باشیم، هم از آنها مراقبت کنیم و هم خداوند را بخاطر آنها شکرگزار باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حفظ سلامتی بخشی از قدرشناسی نسبت به این نعمت ارزشمند الهی است، عنوان کرد: در آیات و روایات بسیاری توصیه به رعایت نکات بهداشتی، تغذیه سالم و به طور کلی سبک زندگی سالم شده است، از طرف دیگر دانش بشری نیز اطلاعات فراوانی در جهت حفظ سلامتی در اختیار بشر قرار می‌دهد، انسان می‌تواند با رعایت این نکات از سلامتی خود مراقبت کند.

وی افزود: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: انسان باید به غذای خود نگاه کند؛ معنای این سفارش قرآنی این است که انسان مراقب باشد چه چیزی می‌خورد، چرا که غذای ناسالم یا حرام بر روح و جسم انسان اثر منفی و مخرب می‌گذارد و غذای سالم و حلال سبب تقویت روح و جسم انسان می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با اشاره به توصیه‌های پزشکی آیات و روایات، اظهار داشت: آیه مشهور «بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید» یکی از نسخه‌های ناب و عام قرآن کریم است که رعایت آن می‌تواند سلامتی عمومی افراد را تضمین کند.

استاد حوزه و دانشگاه توصیه‌های پزشکی آیات و روایات را بهترین، آسانترین، کم هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌ها و درمان آنها دانست و ادامه داد: یکی دیگر از این نسخه‌های عالی، روایتی از پیامبر اکرم(ص) است که فرمودند «معده سرمنشا همه بیماری‌ها و پرهیز بهترین داروها است».

وی افزود: سفارشات پزشکی قرآن و روایات هر کدام به مثابه یک سرفصل در علم پزشکی هستند، محققان و پزشکان می‌توانند آن را موضوع تحقیقات خود قرار داده و با بهره‌گیری از این اطلاعات، علم پزشکی را گسترش دهند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با اشاره به اهمیت توجه به غذای روح در کلام امام محمد باقر(ع)، اظهار داشت: از امام باقر(ع) سوال کردند منظور از طعام در این آیه چیست، حضرت فرمودند منظور علم انسان است، یعنی انسان بنگرد اطلاعات و علم خود را از چه کسی فرامی‌گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با توجه به اهمیت حفظ سلامتی و علاج بیماری‌های روحی، ابراز کرد: همانطور که حفظ سلامتی جسمی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و هر بیماری جسمی می‌تواند بسیار آزاردهنده و تضعیف کننده باشد، سلامتی و بیماری روحی نیز مهم است و چه بسا اهمیت آن بسیار بیشتر و ضروری‌تر نیز باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در ضرورت توجه به غذای روح همین کلام امام حسن مجتبی(ع) کافی است که فرمودند «عجب دارم از آنها که به غذای جسم خود می‌اندیشد، اما در غذای روح دقت نمی‌کنند، خوراک زیانبار را از شکم خود دور می‌دارند، اما قلب را با مطالب مهلک آکنده می‌کنند»./813/پ210/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 7
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات