۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۶۲۰۹۴۴
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان:

آموزه‌های قرآنی و دینی مفاهیمی کاربردی و هدایتگر است

آموزه‌های قرآنی و دینی مفاهیمی کاربردی و هدایتگر است
استاد حوزه علمیه آیات قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) را آموزه‌هایی کاربردی معرفی کرد و گفت: مطالعه، فهم و عمل به آموزه‌های قرآنی و روایی تنها راه نجات جوامع بشری از مشکلات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مسجد جامع غدیر خم با اشاره به کاربردی بودن مفاهیم قرآنی و دینی، گفت: آیات قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) مفاهیم و آموزه‌های کاربردی را در اختیار انسان می‌گذارند که سبب ارتقای سطح زندگی فردی و اجتماعی او می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله آیات کاربردی قرآن این آیه است؛ «ای پیامبر ما قصه و اخبار گذشتگان را برای تو بازگو می‌کنیم برای اینکه قلبت را به ثبات و آرامش برسانیم»، خداوند متعال به واسطه این آیه به پیامبر اطمینان و آرامش می‌دهد تا بتواند تکذیب‌ها‌ و مخالفت‌ها و اذیت و آزار مخالفان را تحمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان از دیگر توصیه‌های کاربردی قرآن را یاد خدا دانست و گفت: خداوند به حضرت موسی فرمود «ای موسی به همراه برادرت با معجزات و آیاتی که به شما عطا کردم نزد فرعون بروید و در یاد من سستی نکنید».

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: توصیه پروردگار درباره ذکر به حضرت موسی در این آیه یک توصیه کاربردی است و به ما می‌آموزد که در دشوارترین موقعیت‌ها این یاد خداست که گره‌گشا و آرامش‌بخش است.

وی با اشاره به اینکه داستان حضرت موسی سرشار از نکات آموزشی و کاربردی است، عنوان کرد: حضرت موسی(ع) زمانی که قرار شد نزد فرعون برود و او را نصیحت کند اینگونه دعا کرد« پروردگارا سینه‌ام را گشاده فرما و کارم را آسان کن و گره از زبانم بگشا و کلامم را قابل فهم کن و برای من دستیاری از نزدیکانم قرار بده، برادرم هارون را، پشتم را به او استوار کن و او را شریک کارم گردان».

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه حضرت موسی(ع) در دعای خود لوازم و ضروریات تبلیغ دین را از خداوند درخواست می‌کند، اظهار داشت: شرح صدر، آسان شدن کار از جانب خداوند، سخن بلیغ، کلام قابل فهم ودستیار و همکار اموری هستند که در امر تبلیغ دین یک ضرورت به حساب می‌آیند.

استاد حوزه و دانشگاه کمک گرفتن از افراد دلسوز و مومن در امر تبلیغ دین را از دیگر آموزه‌های کاربردی داستان حضرت موسی(ع) دانست و بیان کرد: اینکه حضرت موسی از خداوند متعال درخواست می‌کند برادرش هارون را دستیار و شریک او در ماموریتش قرار دهد بیانگر این مطلب است که تبلیغ و رساندن پیام دین امری دشوار و پر چالش است که نیاز به همکاری و همدلی افراد دلسوز دارد.

وی افزود: در آیه دیگری حضرت موسی (ع) علت اینکه از خداوند می‌خواهد برادرش هارون را همکار او قرار دهد، فصاحت و خوب صحبت کردن ایشان معرفی می‌کند و این نشان می‌دهد خوب صحبت کردن یک امتیاز در تبلیغ دین بلکه یک ضرورت است.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با اشاره به پاسخ خداوند به درخواست حضرت موسی(ع)، اظهار داشت: پاسخی که خداوند متعال در جواب درخواست موسی(ع) داد نکات بسیار جالب و درس آموزی دارد، از جمله اینکه موسی را به یاد نعمت‌های گذشته انداخت و داستان نجات معجزه‌آسایش به اراده خداوند، از خشم فرعون را برای او تعریف کرد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به یاد خدا بودن، توکل بر خدا و یادآوری نعمت‌های حال و گذشته به انسان آرامش می‌دهد و هر ترس و اضطرابی را از او دور می‌کند، این آموزه‌های کاربردی تنها چند نکته از بیشمار مفاهیم و آموزش‌هایی است که قرآن کریم در اختیار انسان می‌گذارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آیات قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) چراغ راه و هدایتگر بشریت هستند، مطالعه، فهم، تعمق در آیات و روایات و عمل به آموزه‌های حکیمانه آنها تنها راه برون رفت از مسائل و مشکلات انسان‌ها و جوامع بشری است./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات