۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۶۲۱۶۴۶
حجت الاسلام علوی تهرانی:

مومن در برابر خداوند تسلیم و مطیع محض است

مومن در برابر خداوند تسلیم و مطیع محض است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان مومن در برابر خداوند تسلیم و مطیع محض است، گفت: انسان مومن کم فروشی نمی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد امیر(ع) گفت: شیعه در بالاترین درجه بهشت ساکن می شود.

وی با بیان اینکه برای شیعیان و محبان اهل بیت(ع) آثار و نشانه هایی وجود دارد، ادامه داد: امام صادق(ع) می فرمایند: شش خصلت وجود دارد که در اهل ایمان نیست و آن شش خصلت عبارتند از سخت گیر بودن، حسادت داشتن، بی خیر بودن، دروغ گفتن، لجبازی کردن و اهل ظلم و ستم بودن؛ انسان باید حقیقت ایمان را بشناسد تا بتواند به مومن بودن و یا نبودن خود آگاهی یابد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به اینکه واژه ایمان 877 مرتبه در قرآن کریم تکرار شده است، ابراز کرد: در اکثر صفحات قرآن کریم واژه ایمان به اشکال مختلف بیان شده که نشان از اهمیت این حقیقت دارد؛ نخستین کسی که در عالم خلقت ایمان آورد وجود مقدس پیامبراکرم(ص) بود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اشقیای کربلا اهل نماز و قرائت قرآن کریم بودند و خود را مومن به خداوند می دانستند، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: ای کسانی که تصور می کنید ایمان آورده اید ایمان بیاورید همچنین در جای دیگر می فرماید: ای کسانی که فکر می کنید ایمان آورده اید از خداوند بترسید و ایمان بیاورید؛ ایمان واقعی با ایمان وهمی بسیار تفاوت دارد.

وی ادامه داد: اعمال انسان باید در حد ایمان باشد و این زمانی محقق می شود که ایمان درقلب انسان رسوخ کرده باشد؛ انسان های بسیاری لسانی ایمان می آورند اما کافر هستند؛ بنابراین انسان باید ایمان را بشناسد، راه دستیابی آن را بداند و نسبت به میزان ایمان خود ارزیابی داشته باشد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه معرفت و شناخت لازمه ایمان است، اظهار داشت: انسان اگر نسبت به خداوند معرفت و شناخت داشته باشد می تواند به حضرت حق ایمان بیاورد؛ حال این سوال مطرح می شود که انسان در طول عمر دنیوی خود چقدر در راستای شناخت خداوند تلاش می کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: شیطان چون کافر بود انسان را سجده نکرد در حالی که خالقیت خداوند را قبول داشت، او به ربوبیت حضرت حق و قیامت نیز شناخت داشت اما به دلیل مومن نبودن از درگاه حضرت حق رانده شد؛ کم فروشی، دروغ گفتن و کم کاری در ادارات دولتی هیچ سنخیتی با ایمان داشتن ندارد.

وی بیان داشت: انسان پس از اینکه نسبت به خداوند شناخت پیدا کرد باید آن شناخت را به عقیده تبدیل کند تا آن شناخت به باور قلبی تبدیل شود؛ عقیده و باور منشأ عمل در زندگی انسان است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به اینکه انسان مومن در برابر خداوند تسلیم و مطیع است، گفت: طبق صریح روایات؛ انسان تسلیم مانند مرده ای در مقابل غسال است، انسان مومن در برابر دستورات الهی دچار تشویش نمی شود و تکلیف خود را به درستی انجام می دهد چون تسلیم محض الهی است./813//202/خ

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات