۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
کد خبر: ۶۲۱۷۸۲

نشست معرفی مقتل جامع سیدالشهدا در خبرگزاری رسا برگزار شد

نشست معرفی مقتل جامع سیدالشهدا در خبرگزاری رسا برگزار شد
نشست معرفی مقتل جامع سیدالشهدا با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی پشیوایی در خبرگزاری رسا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست معرفی مقتل جامع سیدالشهدا با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی، استاد حوزه و دانشگاه و تاریخ پژوه، طلاب و پژوهشگران در سالن کنفراس خبرگزاری رسا برگزار شد.
 
در آغاز، دکتر ابوالقاسم عاشوریٍ، دبیر کتاب و نشر خبرگزاری رسا، ضمن اشاره به سابقه پژوهشی حجت الاسلام والملسمین پیشوایی در عرصه تاریخ اسلام، تشیع و مقتل نگاری گفت: مراجع تقلید و علمای بزرگ از زحمات و قلم وی تقدیر و تمجید کرده اند.
 
وی گفت: آیت الله سبحانی درباه قلم حجت الاسلام والملسمین بیان کرده اند که تآلیفات این محقق طوری است که قابل فهم و درک برای همه اقشار است؛ از این رو در این نشست اهداف، پیشینه و چگونگی تدوین مقتل سیدالهشدا را از زبان ایشان جویا خواهیم شد.

بهره­ گیری از ۵۰۰ منبع تاریخی در تدوین مقتل جامع سیدالشهدا
 
در ادامه این نشست، حجت الاسلام والملسمین پیشوایی، درباره انگیزه نگارش مجموعه دو جلدی مقتل جامع سیدالشهدا گفت: مقاتلی از زمان قاجار و صفویه از پدر و داماد ما به یادگار مانده بود و زمانی که بنده طلبه شدم از این مقاتل برای روضه خوانی بهره می‌بردم؛ اما در همان زمان نیز احساس می‌کردم که برخی نقل‌ها در این کتاب‌ها به صورت صحیح نگارش نشده است.
 
این تاریخ پژوه اسلام بیان کرد: مفتاح النجاة کتاب دعای­ نامعتبری بود؛ اما مردمان زیاد از آن استفاده می‌کردند؛ بنابراین شیخ عباس قمی برای مبازره با تحریف این کتاب مفاتیح الجنان را نگارش کرد تا اینکه که جایگزین و بدیل این کتاب قرار گیرد.
 
حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی ابراز کرد: نویسندگان کتاب حماسه حسینی و لؤلؤ مرجان مطالب زیادی را درباره تحریفات عاشورا نگاشته اند؛ ولی بدیل و جایگزینی برای مقاتل با تحریف نگارش نشده بود؛ از این رو نگارش مقتلی با منابع معتبر به دهنم خطور کرد تا جایگزین مقاتل با تحریف شود.
 
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: زمانی که مدیریت تاریخ پژوهی مؤسسه امام خمینی (ره) بر عهده اینجاب بود؛ طرح نگارش مقتل جامع سدالشهدا را مطرح کردم که با استقبال هیأت علمی روبه رو شد و بعد از مدتی گروه تاریخ پژوهان سیر پژوهش، فصل‌ها و باب‌های مختلف این طرح را تدوین کردند.
 
این تاریخ پژوه ابراز کرد: هر فصل و موضوع این مقتل به یکی از محققان برای پژوهش سپرده شد و در یک جلسه توجیهی سیر پژوهش و مطالبی را که قصد نگارش آن را داشته ایم، برای آن‌ها بیان شد.
 
وی با بیان اینکه در مجموعه دو جلدی مقتل سید الشهدا؛ تاریخ قیام م مقتل امام حسین (ع) بررسی شده است، گفت: در این مجموعه به فلسفه، انگیزه، تاریخ قیام، مقتل و مباحث بعد از قیام امام حسین (ع) قیام مختار، قیام توابین پرداخته شده است، که در مقاتل دیگر بدین موضوعات توجهی نشده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی ابرازکرد: ذاکرین و مبلغان با سیر عزاداری گذشته و دوران ائمه اطهار آشنایی چندانی ندارند؛ بنابراین در این مجموعه سیر تاریخی عزاداری از عاشورا به بعد، به ویژه دوران ائمه اطهار نیز بررسی و مشخص شده است.
 
این تاریخ پژوه اسلام بیان کرد: در این مجموعه تمام دیدگاه ­های علما و تاریخ پژوهان مهم همچون ابن خلدون و ابن تیمیه و دیدگاه‌های مشهور درباره رخداد‌های عاشورا نقد و بررسی شده؛ اما برخی از آن‌ها رد و برخی از مطالب نیز تایید شده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی با بیان اینکه مقتل جامع سیدالشهدا با روش علمی و با شناخت و بررسی ۵۰۰ منبع تاریخی در طول هشت سال نگاشته شده است، گفت: پژوهشگران گروه تاریخ یکی یکی مقاتل و منابع تاریخی را بررسی کرده و بدین نتیجه رسیده اند که مقاتلی در قرن چهارم و پنجم تا قرن هفتم نگارش شده معتبر است، ولی مقاتل قرن یازدهم و قرن معاصر از اعتبار کافی برخودار نیستند.
 
استاد حوزه و دانشگاه با اینکه این مجموعه مورد استقبال برخی مراجع و علمای طراز اول حوزه قرار گرفته است، ابراز کرد: زمانی که جلد اول این مجموعه به صورت جزوه تدوین شد؛ آن را در اختیار برخی مراجع و علما گذاشتیم و آن‌ها برخی نکات را درباره این کتاب یادآوری کردند.
 
حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی بیان کرد: دوسال بعد از اتمام نگارش این مجموعه، پژوهشگری از گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی (ره) گزیده مطالب مقتل این کتاب را نگارش کرده و در ۵۰۰ صفحه به چاپ رسانده است.
 
گفتنی است، گزارش کامل نشست معرفی مقتل جامع سیدالشهدا به زودی در سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا منتشر می­ شود./۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 14
میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محب بیاتی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
خدمت به دستگاه آقا امام حسین باعث عاقبت بخیری هست ان شاالله پیروز باشید
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
استاد پیشوایی بیان شیوا و خوبی دارند
1
0