۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۶۲۱۹۶۷

تلاش آمریکا برای اتهام‌زنی به الحشد الشعبی درباره حمله به سفارت واشنگتن

تلاش آمریکا برای اتهام‌زنی به الحشد الشعبی درباره حمله به سفارت واشنگتن
امریکا اصرار دارد که وارد تحقیقاتی شود که بتواند الحشد الشعبی را مسؤول حملات راکتی اخیر به سفارت این کشور در بغداد معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، شامگاه اول مهر ماه بود که منابع خبری از شنیده شدن صدای آژیرهای خطر در منطقه سبز بغداد خبر داده و اعلام کردند که در این منطقه، دو راکت در نزدیکی سفارت ایالات متحده آمریکا در بغداد منفجر شده است.

منطقه سبز در مرکز شهر بغداد واقع شده است. اهمیت این منطقه به این سبب است که ادارات مهم دولتی عراق و سفارتخانه‌های متعددی چون آمریکا و انگلیس و دفاتر نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل و اتحادیه اروپا در آنجا قرار دارند.

پس از این حملات راکتی بود که ائتلافی آمریکایی موسوم به ضد داعش با بیان اینکه هیچ تأسیسات یا ساختمانی که نیروهای ائتلاف یا آمریکایی از آن استفاده می‌کنند، هدف قرار نگرفته، در عین حال مدعی شد که «ائتلاف و شرکای ما در نیروهای امنیتی عراق، این حادثه را جدی می‌گیرند».

ائتلاف آمریکایی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با هیچ حمله‌ای به افراد یا تأسیسات آمریکا، تسامح نخواهد کرد و حق پاسخ را برای خود محفوظ می‌داند.

در پی این مسأله، «مایل کاجینز» سخنگوی ائتلاف آمریکا در عراق ادعا کرد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی در تحقیقات مربوط به حمله به منطقه سبز در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد شرکت خواهند کرد.

کاجینز به رادیو «سوا» آمریکا گفت که «فقط چند هزار نفر از نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق حضور دارند و در پایگاه‌های تحت حمایت نیروهای عراق هستند. این مکانیزمی است که از چند سال پیش وجود داشته است».

وی همچنین مدعی شد که ائتلاف بین‌المللی به همراه وزارت دفاع عراق، خدمات مستشاری و حمایتی ارائه می‌دهد.

تکذیب مداخله ائتلاف آمریکا در تحقیقات منطقه سبز

پس از اظهارات کاجینز، «تحسین الخفاجی» سخنگوی رسمی وزارت دفاع عراق هر گونه مداخله نیروهای ائتلاف بین‌المللی در تحقیقات مربوط به حملات راکتی به منطقه سبز را تکذیب کرد.

الخفاجی گفت که «ائتلاف بین‌المللی بخشی از گروهی است که در عراق فعال بوده و هدف از آن، مبارزه با گروه تروریستی داعش است».

وی با بیان اینکه ائتلاف بین‌المللی هیچ ارتباطی به فرآیند تحقیقات منطقه سبز ندارد، اظهار داشت که ائتلاف بین‌المللی به بغداد اعلام کرده که اگر مورد حمله قرار گیرد، پاسخ خواهد داد.

این مسئول عراقی با اشاره به اینکه حمله به نیروهای ائتلاف بین‌المللی، به سود عراق نیست و هدف از آن، پیچیده کردن اوضاع است، تصریح کرد که «نیروهای عراقی می‌توانند تحقیق کرده و نتایج را اعلام کنند؛ زیرا این یک مسئله مختص به عراق است».

الخفاجی می‌گوید که «سفارت آمریکا مختصات بمباران [منطقه سبز] را به عراق نداده است... ولی سرویس‌های امنیتی عراق این امکان و توانایی را دارند که بتوانند محل شلیک [راکت] را تشخیص دهند».

هدف آمریکا از وارد کردن ائتلاف به روند تحقیقات منطقه سبز چیست؟

در همین ارتباط، «حنین قدو» نماینده ائتلاف «الفتح» عراق اظهار داشت که «تحقیق درباره بمباران سفارت آمریکا، مسئله مختص نیروهای امنیتی و وزارت کشور [عراق] است و نمی‌توان در آن مداخله کرد؛ چرا که این، یک مسئله داخلی است».

«وارد کردن ائتلاف بین‌المللی به کمیته‌های تحقیق درباره بمباران سفارت آن [آمریکا]، غیر قابل پذیرش است؛ زیرا مسئولیت آن، منحصر به آموزش نیروهای امنیتی است، نه تحقیق».

وی بر این باور است که هدف از این اقدامات آمریکا، تلاش برای متهم کردن الحشد الشعبی و برخی از شخصیت‌های سیاسی در این حمله است.

این نماینده عراقی در پایان خاطر نشان کرد که ائتلاف بین‌المللی می‌کوشد از نتایح تحقیقات به عنوان بهانه‌ای برای حمله به مواضع الحشد الشعبی استفاده کنند.

روزنامه «عکاظ» سعودی هم روز گذشته ادعا کرد که آمریکا مسئولان عراق را تهدید کرده است که پس از این حملات، سیاست «زمین سوخته» را در پیش خواهد گرفت./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات