۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۶۲۲۸۷۷
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

زیارت خانوادگی اربعین باید ترویج و گسترش یابد

زیارت خانوادگی اربعین باید ترویج و گسترش یابد
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: ما باید زیارت خانوادگی و قرار دادن اطرافیانمان در جاذبه مغناطیس حسینی را کریمانه ترویج کنیم اگرچه ممکن است سختی‌هایی هم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با اشاره به آیه 128 سوره بقره، اظهار کرد: در این آیه می‌خوانیم «رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَینِ لَک وَمِنْ ذُرِّیتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَک وَأَرِنَا مَنَاسِکنَا وَتُبْ عَلَینَا ۖ إِنَّک أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ».

وی افزود: حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) در این آیه خطاب به خداوند می‌گویند: پروردگارا ما را تسلیم فرمان خود قرار ده و از دودمان ما، امتی که تسلیم فرمانت باشند، به وجود آور و طرز عبادتمان را به ما نشان ده و توبه ما را بپذیر که تو توبه پذیر و مهربانی.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه اهل‌بیت همان خانواده است، به تبیین اهمیت نهاد خانواده در مکتب اسلام پرداخت و اضافه کرد: صهیونیست‌ها به‌شدت خانواده گرا هستند؛ یعنی برای رشد و پیشرفت نسبت به دشمنان خود، در راستای فروپاشی خانواده دشمنان خود تلاش می‌کنند.

وی افزود: وقتی در زیارت امام حسین (ع) در نیمه رجب، در زیارت عاشورا، زیارت وارث و حتی در زیارت اربعین دقت می‌کنیم می‌بینیم این اتصال به کانون خانواده متعالی هست که به ما گوشزد می‌شود.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: در زیارت اربعین می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیک وَ ابْنُ وَلِیک وَ صَفِیک وَ ابْنُ صَفِیک الْفَائِزُ بِکرَامَتِک أَکرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ»؛ اگر می‌فرماید: «أَکرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ» چون خانواده، پدر و مادر و برادر خانواده شهیدپرور است.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: وقتی زن و شوهری ۲۰ روز برای امام حسین (ع) مشارکتی خدمتگزاری می‌کنند و در طول سال برای برپایی موکب تلاش دارند، آیا سفینة النجاة، نورالله، ثارالله و اباعبدالله (ع) حمایت خود را از زندگی آن‌ها دریغ می‌کند.

وی افزود: در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «وحَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَةِ»؛ این خروجی خانواده مطهر است که مولد و ثمره‌ای به‌عنوان سید جوانان اهل بهشت دارد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: یعنی آن طیب ولادت و آن عرفان اصیل در صلب و رحم او را سید جوانان اهل بهشت می‌کند و اگر فردی در این سیستم رشد کرد «وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ» شامل حال آن شخص می‌شود.

وی اظهار کرد: آنچه امروز در مواکب عراقی به‌عنوان یک نکته درخشان دیده می‌شود اداره خانوادگی مواکب است و ما هم باید زیارت خانوادگی و قرار دادن اطرافیانمان در جاذبه مغناطیس حسینی را کریمانه ترویج کنیم اگرچه ممکن است سختی‌هایی هم داشته باشد./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات