۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۲۳۰۶۳

تهدیدهای اردوغان برای حمله به شرق فرات عملی نیست

تهدیدهای اردوغان برای حمله به شرق فرات عملی نیست
اردوغان تمایل دارد حدود ۳ میلیون آواره سوری در مناطق هم‌مرز با عراق اسکان دهد، ولی بعید است او به گزینه نظامی عیله کردهای سوریه متوسل شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشته است: «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه تهدیدهای خود مبنی بر آغاز عملیات نظامی گسترده- هوایی و زمینی- برای ایجاد «منطقه امن» در شرق فرات سوریه را بار دیگر تکرار و تأکید کرده است که طرح‌هایی تدوین و دستوراتی صادر شده است و این حمله احتمالا طی چند روز آغاز می‌شود.

این نخستین بار نیست که اردوغان تهدیداتش برای چنین عملیاتی را به زبان می‌آورد، بعد از این‌که کاسه صبر ترکیه به دلیل عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود در چارچوب مشارکت در این جمله و مشارکت در ایجاد «منطقه امن» و تمایل واشنگتن به فریبکاری و طفره رفتن، گفته برخی منابع دولتی در ترکیه، و نیز پس از مشخص شدن عدم جدیت آمریکا در رزمایش‌های مشترک هوایی و زمینی، لبریز شده است به گونه‌ای که اردوغان تهدید خود را روز گذشته بار دیگر تکرار کرد.

موضوع قابل توجه این است که آمریکا به حمایت از «نیرو‌های دموکراتیک سوریه»، که اکثرا ماهیت کُردی دارند، پایبند است، در حالی‌که اردوغان این نیرو‌ها را «تروریستی» و شاخه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند و همین مسئله بیانگر حجم تنش در روابط ترکیه و آمریکاست که پس از اقدام اردوغان به خرید سامانه موشکی «اس 400» روسیه و عدم پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران با ادامه خرید نفت این کشور، شدت یافته است.‌

ما نمی‌دانیم تهدیدات فعلی ترکیه، مانند تهدیدات سابق این کشور، تلاشی برای جلب توجه دولت آمریکا و تسریع در ایجاد «منطقه امن» است یا این‌که اردوغان عملا خواستار انجام حمله یک‌جانبه و تحمیل واقعیت‌های کنونی است؟

«نیرو‌های دمکراتیک سوریه» با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند با هرگونه حمله زمینی یا هوایی ترکیه مقابله خواهند کرد. چنین موضعی قاطعانه‌ای نمی‌تواند بدون وجود تضمین‌ها و حمایت نظامی آمریکا اتخاذ شود؛ چرا که بیش از 2 هزار نظامی آمریکایی در منطقه حضور دارند.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا نیرو‌های آمریکایی در مقابله با حمله ترکیه، به کُرد‌ها ملحق خواهند شد یا خیر، و موضع دولت سوریه در این زمینه چیست؟ آیا از نظامیان ترکیه حمایت خواهد کرد یا اینکه حتی در روز‌های اول جنگ، موضعی بی‌طرفانه اتخاذ خواهد کرد و به نظارت و کنترل اوضاع بسنده خواهد کرد؟

اردوغان به علت وجود اختلافات داخلی در حزب حاکم «عدالت و توسعه» و همچنین تشدید بحران اقتصادی در وضعیت دشواری به سر می‌برد و تمایل دارد حدود 3 میلیون آواره سوری در مناطق هم‌مرز با عراق در چارچوب طرح ایجاد ده‌ها شهرک و روستا اسکان دهد، ولی در عین حال بعید می‌دانیم که او به گزینه نظامی متوسل شود و کشورش را در جنگ فرسایشی با کُردهای تحت حمایت آمریکا غرق کند.

شاید دولت سوریه ترجیح می‌دهد صبر کند و هیچ موضعی در قبال عملیات نظامی ترکیه اتخاذ نکند؛ چرا که احتمال می‌رود وقوع درگیری میان دشمنان سوریه، یعنی کُردها، تُرک‌ها و آمریکایی‌ها- سه طرفی که در توطئه علیه دمشق دست دارند، به نفع این نظام باشد. «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» تمامی توافقات با دمشق را نقض کرده و ترجیح داده‌اند در سنگر آمریکا باشند و همین مسئله باعث شده است دمشق هیچ اعتمادی به این نیرو‌ها نداشته باشد و مهم‌تر از همه این‌که دولت سوریه تمایل دارد بزرگ‌ترین دستاورد اخیر خود یعنی بازگشایی گذرگاه «البوکمال» در مرز‌ خود با عراق را، که باعث شکست تحریم‌های اعمال شده علیه سوریه و رسیدن کمک‌های نفتی و بازگشایی بازار عراق به روی تولیدات و کالا‌های سوریه پس از گذشت 8 سال از بسته بودن این گذرگاه شده است، حفظ کند.

اولویت دولت سوریه در حال حاضر، بازپس‌گیری حاکمیت ادلب و پایان دادن به سلطه گروه‌های تروریستی بر این منطقه است؛ از این‌رو ممکن است پرونده شرق فرات، که دارای ذخایر گازی و نفتی و محصولات منحصر به فرد کشاورزی است به تعویق بیفتد. طی 8 سال گذشته دقت محاسبات راهبردی دولت سوریه ثابت شده است.

ارسال نظرات