۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۶۲۴۷۷۴
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

نسخه الکترونیکی کتاب «گفتمان های تمدن اسلامی در ترکیه معاصر» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «گفتمان های تمدن اسلامی در ترکیه معاصر» منتشر شد
این کتاب نوشته رسول نوروزی فیروز است که در مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شده و در انتشارات این پژوهشگاه به چاپ رسیده است.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «گفتمان‌های تمدن اسلامی در ترکیه معاصر» اظهار داشت: تحولات چند دهه گذشته در برخی کشور‌های اسلامی، چهره متفاوتی از جهان اسلام را نمایان کرده و این امر نوسازی مطالعات مرتبط با جهان اسلام را ضروری می ‎کند.

وی گفت: تحولات معاصر در تطورات اندیشه‎‌ای و ظهور گفتمان‎‌های نوظهوری ریشه دارد که توانسته‎ اند به پرسش ‎‌های پیش‎ روی جهان اسلام، پاسخ ‎‌های جدیدی ارائه بدهند.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که فهم آینده جهان اسلام در گرو بررسی تفصیلی تحولات کنونی است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران، جریان‌های اسلامی در جهان عرب، در جنوب شرق آسیا و در ترکیه همگی از دوره گذار در جهان اسلام خبر می‎ دهند.

وی افزود: شناخت مهم‌ترین اندیشمندان و آثار آنان، شناخت جنبش ‎ها و جریان ‎های اصلی متأثر از اندیشه‎‌های جدید، میزان حضور آن‌ها در فضای سیاسی ـ اجتماعی، جهت‎ گیری‎‌های آن‌ها در برابر محیط پیرامون و بسط بین‎ المللی آن‌ها می ‎ تواند به شناخت این تحولات یاری رساند.

پهلوانی اظهار داشت: بررسی تطبیقی این جریان‌ها در مقایسه با خود و جریان ‎های دیگر، تمایزات آن‌ها از پیشینیان خود و هماورد‌های خود در جهان اسلام را نمایان ‎‌تر می ‎کند. از سوی دیگر بُرِش ‎های موضوعی و تطبیق بر اساس آن نیز می ‎ تواند درک عمیق‎ تری را پدید آورد.

وی گفت: از جمله موضوعاتی که انتخاب آن به عنوان مسئله مرکزی در این تحولات ارزشمند به نظر می‎ رسد، تمدن ‎ اندیشی است؛ چراکه در برخی از این جریان‌ها مسئله تمدن از درخواست بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است. اینکه این امر از کجا ناشی می ‎شود، پرسش دیگری است و مجال دیگری می‌طلبد.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: شواهد بر این امر دلالت دارند که در مناطقی که از پیشینه تمدنی در تجربه زیستی خود برخوردارند، مانند ایران و ترکیه، تمدن ‎خواهی بیشتری در اندیشه ‎ورزی‎‌ها مشاهده می ‎ شود.

وی افزود: ورود مراکز پژوهشی به مطالعات جهانِ اسلام با رویکرد‌های گوناگون می ‎تواند به ارائه تصویری روشن تر، دقیق ‎‌تر و گسترده‌تر از جهان اسلام و تحولات معاصر آن به‌ویژه تمدن اسلامی بینجامد.

پهلوانی اظهار داشت: مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی تلاش کرده با در دستور کار قراردادن موضوعات پژوهشی مرتبط با جهان اسلام، بخشی از این وظیفه را بر عهده گیرد.

وی به معرفی کتاب «گفتمان‌های تمدن اسلامی در ترکیه معاصر» پرداخت و گفت: این کتاب نوشته رسول نوروزی فیروز است که در مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شده و در انتشارات این پژوهشگاه به چاپ رسیده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: کتاب «گفتمان‌های تمدن اسلامی در ترکیه معاصر» با ۳۰۰ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۹۸ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات