۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۲۸۷۷۸

گزارش الجزیره؛ طرف‌های جنگ علیه یمن، دنبال صلح هستند؟

شبکه الجزیره با اشاره به تحرکات اخیر در عرصه سیاسی یمن، از افزایش تمایل طرف‌های جنگ علیه یمن به توقف درگیری خبر داد و آن را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری شبکه الجزیره نوشت، تحرکات فشرده‌ای در مدت اخیر برای حل سیاسی جنگ علیه یمن که از پنج سال پیش تاکنون جریان دارد به راه افتاده است.

الجزیره سفر اخیر «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان به مسقط و به دنبال آن سفر «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات به مسقط و ملاقات «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با «یوسف بن علوی» همتای عمانی در واشنگتن را از نمونه تحرکات اخیر دانست.

بر اساس این گزارش، سوال‌هایی مطرح است که آیا تلاش‌ها برای توقف جنگ، نتیجه اعمال فشار آمریکا بر ائتلاف سعودی-اماراتی است یا همه طرف‌ها تصمیم گرفته‌اند با امتیازدهی و نشان دادن حسن نیت، مذاکرات برای آتش‌بس بین عربستان و صنعا را پیش ببرند.

مشاور «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن معتقد است مهم ترین انگیزه تحرکات اخیر سعودی‌ها و اماراتی‌ها و سفیر اخیر آنها به مسقط فشارهای انگلیس و آمریکا برای آتش‌بس و دستیابی به صلح فراگیر برای بحران یمن است.

مشاور هادی در گفت‌وگو با الجزیره با بیان اینکه دولت هادی در این مقطع به حاشیه رانده شده و در گفت‌وگوها مشارکتی ندارد، افزود: طرف‌هایی در ائتلاف متمایل به تقویت حوثی‌ها و تضعیف نقش حکومت [هادی] هستند.

«سالم الجهوری» پژوهشگر عمانی در مسائل بین الملل در گفت‌وگو با الجزیره  دیدارهای اخیر مسقط با نمایندگان صنعا و دولت منصور هادی و ائتلاف را در راستای ایجاد راه حل فراگیر برای بحران یمن و پایان دادن به اختلاف میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دانست و گفت: انتظار می‌رود حوثی‌ها بخشی از آینده یمن باشند.

پژوهشگر عمانی همچنین پیش بینی کرد با نشست مقامات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) در اجلاس آتی سران این کشورها بحران خلیج (فارس) هم حل شود و به دنبال آن مرزهای بین قطر و عربستان باز شوند.

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی انصار الله ضمن تاکید بر ارتباط دائم صنعا با مقامات عمان درباره دلایل تغییر موضع عربستان و امارات گفت: این امر نتیجه مقاومت ملت یمن و نه پاسخ به خواسته آمریکا برای تحقق صلح است.

البخیتی گفت: هر گونه حرکت ائتلاف به سمت صلح موجب مزاحمت و نارضایتی واشنگتن است، زیرا ادامه جنگ  هنوز به نفع آن است. ممکن است که ما روزی به حرکت «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی به سمت صلح اعتماد کنیم، اما به آمریکایی‌ها هرگز اعتماد نخواهیم کرد.

«عبدالله الغیلانی» پژوهشگر امور راهبردی هم معتقد است، ائتلاف عربی طی یک سال اخیر با شکست‌های متعددی در جبهه یمن روبرو شده که همین امر موجب تغییر و تحولات ریشه‌ای در رویکردهای مرتبط با مدیریت جنگ شد و مهم ترین اتفاقات، حمله پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی عربستان بود که موجب کاهش شدت تنش نظامی از سوی سعودی‌ها و درخواست آنها برای گفت‌وگو با ایران و آمادگی آنها برای مذاکره با حوثی‌ها را به همراه داشت.

وی در عین حال حصول یک توافق سیاسی میان عربستان و حوثی‌ها را مستلزم تلاش‌های فوق العاده و زمان طولانی به منظور ثمره بخش بودن دانست.

منبع: فارس
ارسال نظرات