۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۶۲۹۰۰۴
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران:

نقش زنان مهذب جامعه در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی کلیدی است

نقش زنان مهذب جامعه در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی کلیدی است
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: نقش زنان و دختران آگاه و مهذب جامعه اسلامی در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و حفظ قوام و دوام بنیان خانواده‌ها بسیار کلیدی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان که با حضور معاون استاندار، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، تبلیغات اسلامی و ... در محل استانداری سمنان برگزار شد، اظهار داشت: فرهنگ بدون تردید بزرگترین مسئله هر جامعه و فرهنگ سازی مهمترین رسالت و وظیفه نظام حاکمه و دستگاه‌های متولی امر فرهنگ در جامعه است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه یک هنجار زمانی می‌تواند بر رفتار و اعمال افراد یک جامعه اثرگذار باشد که به یک فرهنگ در جامعه بدل شود، خاطر نشان کرد: ما در جامعه اسلامی در باب نماز یا آئین‌های عزاداری سیدالشهدا (ع) به یک فرهنگ رسیده ایم، بی تردید این هنجار‌ها که به فرهنگ عمومی بدل شده آسیب‌ها و هزینه‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم ارزش‌ها و هنجار‌ها به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود باید روش خاصی را دنبال کنیم تا این هنجار در جامعه نهادینه و پایدار شود، تضعیف و حرکت بر خلاف آن را بر نتابیم، افزود: بدون تردید اساس و شاکله هر دستگاه حاکمیتی اصول فرهنگی تفکر حاکم است و از این رو باید برای فرهنگ سازی در جامعه برپایه هنجار‌ها و ارزش‌های مدنظر توجه و تلاش شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با تأکید بر اهمیت مقابله و مواجهه درست با ضدفرهنگ‌ها و ناهنجاری‌های فرهنگی در مسیر اصلاح فرهنگ عمومی جامعه، تصریح کرد: در این مسیر باید عناصر فرهنگی مطلوب را با معرفی صحیح و گفتمان سازی، بیش از پیش به عنوان جزء مهمی از هویت فرهنگی جامعه نهادینه کنیم تا با تبدیل شدن به یک ارزش و فرهنگ عمومی، ناهنجاری‌ها و ضدفرهنگ‌ها را گام به گام از صحنه اجتماع کنار بزند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی امر فرهنگ باید نیروی خود را معطوف فرهنگ سازی و تعریف هنجار‌های صحیح فرهنگی کنند؛ اضافه کرد: البته تمرکز بر عنوان و عنصر فرهنگ، معنایش فرهنگ سازی نیست بلکه باید عناصر مطلوب و مؤثر فرهنگی جامعه را شناخت و ترویج کرد و ضدفرهنگ‌ها را تمییز داد؛ بدون تردید حوزه‌های علمیه نیز از مراکز مهم فرهنگ سازی در جامعه اسلامی ما هستند که باید ضدفرهنگ‌ها را معرفی و ارزش‌ها را به نسل بعد انتقال دهند.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم سوره‌های نساء، نازعات و کوثر هر یک به گونه‌ای به جایگاه و نقش‌های فردی و اجتماعی اشاره کرده است، افزود: بی شک بر اساس تعالیم اسلام زنان این توانایی را دارند تا هنجار‌ها و معارف را به درستی در جامعه تبیین و تعمیق و فرهنگ سازی کنند و حوزه‌های علمیه خواهران تلاشی در راستای مدیریت صحیح این نقش آفرینی در جامعه اسلامی و وظایف فردی و اجتماعی زنان است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به اینکه در دنیای امروز دوست و دشمن بر مسئله زنان در جامعه ما متمرکز شده اند و دشمن می‌خواهد از این راه به مقاصد شوم خود برسد و جامعه اسلامی را متزلزل کند، اظهار داشت: نقش زنان و دختران آگاه جامعه اسلامی در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و حفظ قوام و دوام بنیان خانواده‌ها بسیار کلیدی است، امروز حوزه علمیه خواهران به عنوان نهادی علمی مذهبی در خدمت نظام اسلامی، آمادگی دارد در کنار متصدیان امر فرهنگ نقش مهم خود را ایفا کند.

گفتنی است، استان سمنان دارای هشت حوزه علمیه فعال است که بیش از ۵۰۰ طلبه علوم دینی در سطوح مختلف در این مدارس علمیه مشغول به تحصیل هستند، سفر مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور به این استان نیز با هدف شرکت در نشست مدیران مدارس علمیه خواهران استان سمنان انجام شده است. /۹۷۷/پ210/ب1
جواد رمضانیان
ارسال نظرات