۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۶۲۹۱۰۸
نماینده ولی فقیه در هرمزگان:

مبنای تربیت براساس توحید است

مبنای تربیت براساس توحید است
حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده با بیان این که مبنای دین براساس توحید قرار گرفته است، گفت: اگر تربیت از مبنای آن یعنی توحید شکل نگیرد، ناقص است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده، نماینده ولی فقیه در هرمزگان شب گذشته در حرم مطهر رضوی به حدیث سلسله الذهب از امام رضا(ع) اشاره و اظهار کرد: امام رضا(ع) در این حدیث به توحید و امامت تأکید دارد.

وی به تحلیل های مختلف در مورد چرایی تأکید امام رضا(ع) به توحید و امامت در حدیث سلسلة الذهب اشاره و بیان داشت: این که چرا حضرت به مسأله توحید و امامت در نیشابور پرداخته است، برخی از منظر جامعه شناسی به این موضوع پرداخته و معتقدند که بعد از امام صادق(ع) توحید مورد هجوم بود و فرقه های مختلف فعالیت داشته و فضای جامعه اسلامی، فضایی آکنده از افراد ضد ملحد بود به همین دلیل امام به بحث توحید و امامت پرداخته است و برخی نیز معتقدند امام به خاطر اهمیت توحید و امامت این را بیان داشته است همچنین می توان از منظر تربیتی به نقش توحید و امامت نگاه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده با بیان این که مبنای دین براساس توحید قرار گرفته است، گفت: مبنای تربیت نیز براساس توحید است اما ما به پایه و اساس تربیت بی توجه هستیم، امروز دانشمندانی که در زمینه تعلیم و تربیت سخن می گویند از همه چیز سخن گفته اما از مبنای آن سخن نمی گویند در حالی که اگر تربیت از مبنای آن یعنی توحید شکل نگیرد، ناقص است.

امام جمعه بندرعباس به راهکار رسیدن به تربیت از طریق توحید اشاره و بیان داشت: ریشه درخت تربیت براساس توحید است و اگر سخن از تربیت بیان می شود باید به سراغ توحید در ربوبیت خدا برویم؛ نفی ربوبیت تشریحی خدا موجب شد که شیطان از زمره عابدون دور شود چون نپذیرفت که خدا مربی بشر است و ربوبیت را انکار کرده بود.

وی در خصوص ربوبیت تشریعی خدا با اشاره به قرآن کریم، گفت: سوره فاتحه و حمد در همه نمازها باید خوانده شود، شروع این آیه با ربوبیت خدا است؛ ما خدا را با ربوبیت می شناسیم، ربوبیت خدا بر معنای کارگردانی خدا است که عالم را اداره می کند و ربوبیت تشریعی خدا از پایه های دیگر ربوبیت خدا است که او مربی انسان است و ما باید زندگی خود را بر مبنای آن چه خدا می خواهد شکل دهیم که این به معنای توحید است.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده به توحید در مالکیت اشاره و بیان داشت: آن چه در دنیا است مربوط به خدا است و اگر نوع زندگی ما براساس توحید در مالکیت باشد، زندگی ما تغییر می کند، توحید در مالکیت یعنی خداوند مالک در نفع و ضرر است و کسی که به این توحید معتقد است در انفاق، زکات دادن و خمس دادن دستش نمی لرزد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان توحید را انسان ساز دانست و گفت: خداوند می خواهد انسان به گونه ای تربیت شود که صفات خداوند در انسان متجلی شود، توحید انسان ساز است و آدم را به گونه ای بار می آورد که مانند خدا شود، پایه تربیت توحید حب خدا و عشق به خدا است، اگر خدا محبوب دل های ما بود مسیر زندگی ما تغییر می کند.

وی به ضرورت تبعیت از امامت اشاره و بیان داشت: اگر می خواهیم خدایی و امامی تربیت شویم باید امام را حاضر بدانیم و امام رضا(ع) شرط توحید را امام می داند، ما اگر مربی و امام نداشته باشیم راه را گم می کنیم./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات