۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۶۲۹۱۴۵
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی تبیین کرد؛

جایگاه هدایتگری و فعالیت تبلیغی در جامعه اسلامی

جایگاه هدایتگری و فعالیت تبلیغی در جامعه اسلامی
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: ارزش طلبه‌ای که در منطقه‌ای فعالیت تبلیغی می‌کند، مسئله دینی می‌گوید و فردی را با آیه و حدیثی ارشاد و هدایت می‌کند بسیار بالا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با اشاره به آشوب‌های دو هفته گذشته در کشور، به نقش بسیج در بازگرداندن آرامش به کشور پرداخت و اظهار کرد: در این اغتشاشات به عینه دیدیم که با ورود نیروهای بسیجی آشوبگران عقب نشسته و صحنه را خالی کردند.

وی با بیان اینکه ایثارگری برای ایجاد امنیت و آرامش در کشور تنها یکی از فعالیت‌ها و کارکردهای نیروهای بسیجی است، افزود: بسیجی در اردوهای جهادی فعالیت‌های عمرانی انجام داده و برای محرومان خانه می‌سازد، به نیازمندان رسیدگی می‌کند و برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان اجرا می‌کند؛ اما از این‌طرف در عرصه علمی مقالات شایسته‌ای ارائه می‌دهد به‌گونه‌ای که افتخار شهدای هسته‌ای ما، بسیجی عمل کردن است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با تبیین فرهنگ بسیجی بر مبنای آیات و روایات، اضافه کرد: رسول گرامی اسلام زمانی که امام علی (ع) را برای تبلیغ به‌سوی یمن می‌فرستاد خطاب به وی می‌فرماید: «یا علی لا تُقاتِلَنَّ أحَدا حتّی تَدعُوَهُ و ایمُ اللّه ِ لَأن یهدی اللّه ُ علی یدَیک رجُلاً خَیرٌ لَک مِمّا طَلَعَت علَیهِ الشَّمسُ و غَرَبَت و لَک وَلاؤهُ یا علی».

وی افزود: هنگامی که پیامبر خدا (ص) علی (ع) را به یمن فرستاد فرمود: ای علی هرگز با کسی جنگ مکن مگر اینکه قبلاً او را به اسلام دعوت کرده باشی که به خدا سوگند اگر خداوند کسی را به دست تو هدایت کند برایت بهتر است از آنچه آفتاب بر آن طلوع و غروب می‌کند و تو بر شخص هدایت شده ولایت داری.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: بر این اساس ارزش طلبه‌ای که در منطقه و روستایی فعالیت تبلیغی می‌کند، مسئله دینی می‌گوید، مانع گناهکاری فردی می‌شود، بدرفتاری را با آیه و حدیثی ارشاد و هدایت کرده و از مسیر ناصواب منصرف می‌کند و کار غیراخلاقی و غیر ارزشی به وسیله تبلیغ این مبلغ به سمت کار خدایی هدایت شده است، این اقدام از آنچه خورشید بر آن طلوع و غروب می‌کند بهتر است.

وی با بیان اینکه این حدیث نشان‌دهنده ارزش و جایگاه والای هدایتگری است، خاطرنشان کرد: البته باید دقت کنیم هدایتگری باید به‌صورت جمعی باشد، در نماز می‌خوانیم «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین»؛ یعنی تو را پرستش می‌کنیم و بس و غیر تو را سزاوار پرستش نمی‌دانیم و در حوایج و مهمّات، از تو یاری می‌جوییم و از تو استعانت می‌خواهیم و همه این‌ها با فعل جمع آمده است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: در اوج خلوت و بهترین حالات نماز شب هم وقتی دست خود را برای دعا بلند می‌کنیم تأکید شده که برای چهل مؤمن دعا کنید./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات