۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۶۳۰۵۲۰

کتاب «جلوه‌های از سبک زندگی محمد» راهی بازار نشر شد

کتاب «جلوه‌های از سبک زندگی محمد» راهی بازار نشر شد
میرعرب در کتاب «جلوه‌های از سبک زندگی محمد (ص)» با بهره گیری از منابع معتبر، در ساختاری گویا و با زبانی روان؛ جلوه‌هایی از سبک زندکی آن حضرت را ارائه کرده است.
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات بوستان کتاب، کتاب «جلوه‌های از سبک زندگی محمد(ص)» را به قلم فرج الله میرعرب منتشر کرد.

شناخت اسلام بدون شناخت سیما و زندگی حضرت محمد (ص) ممکن نیست هر کسی بخواهد بفهمد حقیقت اسلام و قرآن چیست، انسان مورد نظر خدا چه مشخصاتی دارد، باید آن حضرت را بشناسد.

پس او آینه تمام نمای اسلام و قرآن است و سبک زندگی او نمایان است که قرآن برای هدایت بشر به سوی آن سبک؛ نازل شده است و بشر باید همواره زندگی خود را با معیار او بسنجد.

حضرت محمد(ص) تنها شخصیتی است که خداوند برای زندگی انسان‌ها «اسوه حسنه» معرفی کرده و او را صاحب «خلق عظیم» دانسته است.

سبک زندکی رسول اعظم(ص) در تمام ابعاد مثل و مانندی ندارد و پیروانش را بی مانند می‌کند؛ زندگی باید به سبک محمد (ص) و بر اساس الگوی او شکل گیرد تا مطلوب خالق هستی باشد.

ساختار کتاب:

نویسنده در این اثر با بهره گیری از منابع معتبر، در ساختاری گویا و با زبانی روان؛ جلوه‌هایی از سبک زندکی آن حضرت را ارائه کرده است.

نگارنده این کتاب را یازده فصل با عناوین: محمد(ص) و اخلاق الهی، محمد(ص) و آراستگی نظافت، محمد(ص) و عبادت و دعا، محمد(ص) و معاشرت و روابط اجتماعی، محمد(ص) و نظم و انضباط، محمد(ص) و حقوق مردم، محمد(ص) فرهنگ کار، محمد(ص) و تعالی فرهنگی جامعه، محمد(ص) و مدیریت سیاسی ـ اجتماعی، محمد(ص) در سفر و محمد(ص) و ترویج فرهنگ انتظار تنظیم کرده است.

برشی از کتاب؛

محمد (ص) و مدیریت سیاسی ـ اجتماعی

هدف مدیریت سیاسی محمدی، هدایت جامعه به سمت کمال و ایجاد نظامی بود که مردم بتوانند عادلانه به حقوق خود برسند و زمینه رشد همه جانبه برای همه فراهم شود.

او نمی‌خواست فقط حکومت کند و از قدرت هرگز لذت نمی‌برد، بلکه حکومت را بر اساس تعالیم و فرمان‌های خالق بشر سامان داد تا هدف خدا از خلقت بشر حاصل شود. بر این اساس رفتار‌هایی کرده تا ابد الگوی نظام سیاسی ـ اجتماعی بر‌تر است.

مشورت با یاران:

با این که فرمانش میان اصحاب بی درنگ اجرا می‌شد و آن‌ها مکرر می‌گفتند:چون به تو ایمان قاطع داریم، اگر فرمان دهی که خود را دریا غرق می‌کنیم و یا در آتش بیفکنیم؛ اجرا کنیم. او هرگز به روش مستبدان رفتار نمی‌کرد و در کار‌های که از طرف خدا دستور نرسیده بود با اصحاب مشورت می‌کرد و نظر آنها را محترم می‌شمرد و از این راه به آنها شخصیت می‌داد.

در «بدر» مسأله اقدام به جنگ، همچنین تعیین محل اردوگاه و نحوه رفتار با اسرای جنگی را به مشورت گذاشتند. در «احد» نیز راجع به اینکه  شهر مدینه را زادگاه قرار دهند و یا اردو را به خارج ببرند؛ به مشورت پرداخت و در «احزاب» و در «تبوک» نیز با اصحاب به شور پرداخت.

خطرناک‌ترین پرتگاه که بر سر راه مدیران و سران جامعه قرار دارد، «خودرأیی» و احساس بی نیازی از مشورت و نظرات دیگران است.

انتخاب مدیران دانا و قوی

پیامبر خاتم برای انتخاب مدیران جامعه مبنا و معیار داشتند، ایشان معتقد بودند:

کسی که چیزی از امور مسلمین را بر عهده گیرد، سپس فردی را عهده دار کار مهمی کند، در حالی که فرد اصلح از او را می‌یابد، به خدا و رسول او خیانت کرده است!

اوصاف تعهد، تخصص و کارایی را در مدیریت امروز خیلی مهم می‌دانند.

در تاریخ زندگی پیغمبر اسلام آمده است که او از میان تمام مسلمانان، جوان بیست و چند ساله‌ای را به نام «عتاب بن اسد» برای فرمانداری «مکه» برگزید و فرمانی به نام وی صادر کرد و از آن جا که انتخاب این جوان با توجه کمی تجربیات او، در میان اصحاب و یاران سؤال انگیز بود و کمتر موردی در گزینش‌های پیامبر شبیه آن پیدا می‌شد که برای مراکز بسیار حساسی همچون مکه فرد بسیار جوانی را انتخاب کند، با یک جمله به تمام سؤالاتی که در اذهان مطرح بود پاسخ داد و رو به «عتاب کرده، فرمود:‌ ای عتاب آیا می‌دانی تو را برای چه به این مقام برگزیدم و بر قوم فرمانروا کردم؟ تو را فرماندار اهل حرم خدا و ساکنان مکه نمودم و اگر در میان مسلمانان کسی را برای این مقام شایسته برتر می‌یافتم، این کار به او می‌سپردم.
 
کتاب «جلوه‌های از سبک زندگی محمد» راهی بازار نشر شد
 

حضرت حتی در انتخاب مدیران آنها تقوا و ایمان را کافی نمی‌دانستند، به همین جهت وقتی جناب ابوذر محبوب پیامبر بود؛ خواست که حضرت از او هم در مدیریت استفاده کند و گفت آیا مرا به کار نمی‌گیرد؟

پیامبر دست بر شانه او زد و فرمود: تو ضعیف هستی و مدیریت و فرماندهی امانت است و روز قیمت مایه رسوایی و پیشمانی می‌رسد، هر کسی که آن را به حق بگیرد، وظیفه خود را درباره آن ادا کند.

ندادن منصب‌ها مهم به اشراف و نزدیکان

آن حضرت منصب‌های بزرگی، چون امارت، ریاست، فرماندهی و سرپرستی امور اقتصادی را به اشراف و خویشاوندان ثروتمند خود و به کسانی که روحیات اشرافی و نگاه منزلتی داشتند، نداد.

عباس، عموی پیامبر و ربیعة بن حارث پسران خود (فضل و عبدالمطلب) را نزد پیامبر فرستاند تا آنها را متصدی صدقات فرماید، ولی پیامبر نپذیرفت.

انتشارات بوستان کتاب «جلوه‌های از سبک زندگی محمد» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۱۴۴ صفحه به قیمت ۲۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/
میثم صدیقیان
ارسال نظرات