۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۶۳۰۶۹۰

اگر معامله قرن بزودی رونمایی نشود، به بعد از انتخابات آمریکا موکول می‌شود

اگر معامله قرن بزودی رونمایی نشود، به بعد از انتخابات آمریکا موکول می‌شود
احتمال دارد که رییس جمهور آمریکا قبل از تشکیل کابینه جدید در تل‌آویو، طرح «معامله قرن»‌ را رونمایی کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه «اسرائیل هیوم» امروز یکشنبه خبر داد که تیم رئیس جمهور آمریکا در خصوص طرح صلحش برای اسرائیل و فلسطین، بزودی تصمیم می‌گیرد که این طرح را که به «معامله قرن» معروف است، چه زمانی رونمایی کند. 

«معامله قرن» قرار بود اوایل سال جاری بعد از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی رونمایی شود. اما ناتوانی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی و حزبش (لیکود) در کسب آراء لازم، تشکیل کابینه جدید را به انتخابات دوم و سوم در طول یک سال جاری کشانده و سبب شده است تا رونمایی از معامله قرن به تأخیر افتد.

اسرائیل هیوم نوشت، با آنکه کابینه جدید تشکیل نشده، تصمیم در خصوص انتشار طرح یا تعویق انتشار آن بزودی گرفته خواهد شد و اگر به تعویق بیفتد به بعد از انتخابات آمریکا که نوامبر ۲۰۲۰ برگزار می‌شود، موکول می‌شود.  

بنا بر این گزارش، این طرح حدود یک سال است که آماده شده و رئیس جمهور آمریکا از بیم آنکه این اقدامش دخالتش در انتخابات در فلسطین اشغالی تلقی شود، آن را به تعویق انداخته است.

بیش از دو سال از ادعای دونالد ترامپ یا به تعبیری دیگر از وعده او برای اعلام جزئیات «معامله قرن» گذشته است. بخش اقتصادی این طرح سال (چهارم و پنجم) تیر ماه (۱۳۹۸) در بحرین منتشر شد که عنوان آن «صلح برای شکوفایی» بود.

تشکیلات خودگردان فلسطین و دیگر گروه‌های فلسطینی بشدت با این طرح مخالفت کرده‌اند. این طرح، حق بازگشت آوارگان و پایتختی قدس برای فلسطین را نادیده گرفته است.

اسرائیل هیوم همچنین نوشت که دولت آمریکا چند ماه است که برای اعلام این طرح آماده است اما با تکرار انتخابات در اسرائیل، هر بار ناچار شده که اعلام آن را به تعویق اندازد.

این روزنامه همچنین گزارش کرده که ترامپ شخصاً به نظر می‌رسد که عملاً از اینکه این طرح بتواند صلحی بین فلسطینی‌ها و اشغالگران اسرائیلی ایجاد کند، ناامید شده اما همچنان به داماد و مشاور خود جرد کوشنر امیدوار است. طبق این گزارش، ترامپ گفته «یکی از سخت‌ترین امور محقق کردن صلح است و اگر جرد کوشنر نتواند این کار را بکند، پس یعنی این کار واقعاً محال است». 

انتخابات پارلمانی در فلسطین اشغالی فروردین ماه گذشته برگزار شد و پس از آنکه نتانیاهو از تشکیل دولت ناتوان ماند، انتخابات دیگری در شهریور ماه برگزار شد.

با وجود برگزاری انتخابات دوم در یک سال گذشته، نتانیاهو رهبر حزب لیکود و «بنی گانتز» رهبر حزب آبی‌وسفید هر دو نتوانستند بعد از انتخابات شهریور، در فرصت‌های چهار هفته‌ای که داشتند، کابینه‌ای فراگیر تشکیل دهند.

با به پایان رسیدن فرصت قانونی، پارلمان این رژیم خود را منحل اعلام کرد و گفت که سومین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی طی یک سال جاری در تاریخ دوم مارس ۲۰۲۰ (دوازدهم اسفند ۱۳۹۸) برگزار خواهد شد.

با این حال، نتایج پیمایش‌های افکارسنجی جدید در فلسطین اشغالی از افزایش فاصله حزب آبی‌وسفید با حزب حاکم رژیم صهیونیستی به شش کرسی حکایت دارد.

«اسرائیل هیوم» دو روز پیش (جمعه ۲۲ آذر) گزارش کرده بود، اگر امروز در فلسطین اشغالی انتخابات سراسری برگزار شود، حزب آبی‌وسفید با صعود چهار پله‌ای در مقایسه با انتخابات شهریور ماه، حائز ۳۷ کرسی پارلمان می‌شود.

در هر صورت باز هم نه ائتلاف راست و نه ائتلاف چپ حائز اکثریت لازم (۶۱ کرسی)‌ برای تشکیل کابینه نخواهند شد و بن‌بست سیاسی در رژیم صهیونیستی بعد از انتخابات سوم نیز ادامه خواهد یافت مگر آنکه در شرایط جدید، آویگدور لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» که حدود هشت کرسی خواهد داشت، حاضر به ائتلاف شود؛ کاری که در دو انتخابات گذشته انجام نداد.

منبع: فارس
ارسال نظرات