۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۶۳۰۹۶۹
آیت الله تحریری:

مردم برای ایجاد تحول فرهنگی در جامعه تلاش کنند

مردم برای ایجاد تحول فرهنگی در جامعه تلاش کنند
آیت الله تحریری گفت: مردم در جامعه تحول فرهنگی ایجاد کنند و منتظر نباشند کسی بیاید و تحول فرهنگی در جامعه ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه درس اخلاق که در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: بحث در بیان مواعظ نورانی امام صادق(ع) است که در بخشی از این کلام نورانی به صفات خوب انسان مومن اشاره می شود.

وی افزود: حضرت در فرازی از این کلام می فرمایند: انسان مومن همواره در جهت تحصیل فضائل بوده و تلاش می کند خود را در جهت مظهریت کمال الهی قرار دهد؛ وصف ایمان و مومن از اوصاف الهی محسوب می شود و در آیات پایانی سوره حشر خداوند متعال با صفت مومن توصیف می شود.

آیت الله تحریری درباره معنای مومن، ابراز کرد: خداوند متعال آن کسانی را که تحت لوای ایمان و ربوبیت الهی قرار می گیرند را از آسیب ها و آلودگی ها محافظت می کند؛ بنابراین تحت ربوبیت خداوند متعال قرار گرفتن به این معنا است که ما سعی کنیم همواره آن رابطه بندگی و آن حالات عبودی را در ارتباط با خداوند متعال حفظ کرده و ظاهر کنیم.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: رابطه انسان با خداوند متعال همانند رابطه بردگان با موالیان نیست زیرا در نظام برده داری آن کسانی که برده دارند تحت سلطه آنان بردگانی اداره می شود که به آنان فرمان داده می شود تا منافعی کسب شود در حالی که رابطه بندگی انسان با خداوند برعکس است.

وی با بیان این مطلب که خداوند متعال می خواهد انسان به واسطه کمال وجودی‌اش خدمت گزار حق باشد، ابراز کرد: این به معنای آن است که انسان به واسطه دستورات الهی خود را متصف به حضرت حق کند؛ یکی از اوصاف حق تعالی صفت رحمانیت و رحیمیت است خداوند این دو صفت را در میان بندگانش ظهور داده تا آنان به وسیله دین آن صفات را کسب کنند.

آیت الله تحریری رحمانیت را از صفات برجسته پیامبراکرم(ص) برشمرد و گفت: برخورداری از صفت رحمانیت یکی از حالات حرکت در برآوردن نیازهای مومنان است امام صادق(ع) می فرمایند: کسی که برای برآوردن نیاز مومن حرکت کند مانند کسی است که بین صفا و مروه سعی می کند یا در جای دیگر آمده اگر کسی حاجت مومنی را برآورده کند مانند کسی است که در جنگ بدر و احد شهید شده باشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: روایات فراوانی وجود دارد که خداوند متعال خواستار آن است که در جامعه ایمانی مومنان نسبت به یکدیگر رأفت و رحمت داشته باشند چرا که این از خصوصیات پیامبراکرم(ص) است، ایشان با مومنان بسیار مهربان بودند. همه دستورات شرع مقدس نمودی از رحمت الهی است انسان به واسطه دستورات الهی درصدد آن است که به رحمت های دیگر خداوند دست یابد.

وی درباره معنای رحمت للعالمین، عنوان کرد: پیامبراکرم(ص) با آن تعالیم و اوصافی که دارند رحمت هستند، ایشان آمده تا در میان جانها التیام بر قرار کنند و ارتباط آنان را با خداوند متعال مستحکم سازند. التیام جانها در گرو ارتباط با خداوند و ایمان به حضرت حق است اگر چنین باشد جانها در کنار هم قرار می گیرند.

آیت الله تحریری افزود: در جامعه کفر بدن های بی روحی هستند که به یکدیگر می رسند اما به خداوند و آخرت التزامی ندارند زیرا ترحم آنان ظاهری است؛ بنابراین رحمانیت تنها در وجود مومن ریشه دارد و مومن نیز باید آن را حفظ کند. لذا در این روایات گاهی برتر از التزام به دستورات عبادی توجه به دیگران و رفع نیاز نیازمندان توصیه شده است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: اهل بیت(ع) ‌نوعا اینگونه بودند زمانی که تمکن مالی داشتند بدون اینکه دیگری درخواست کند خودشان حرکت می کردند و نیاز فرد نیازمند را برطرف می کردند؛ اولیای الهی در انجام عمل خیر جزء سابقون بودند آن بزرگواران با رفتارشان به ما تعلیم می دهند که اینگونه باشیم.

وی ارتباط برقرار کردن با مومنان را به نوعی ارتباط ولایی برقرار کردن با اهل بیت(ع) و خداوند متعال بیان کرد و گفت: انسان با تحصیل فضایل و انجام اعمال نیک می تواند همراه اولیای الهی باشد و با آن بزرگان ارتباط ولایی برقرار کند. ارتباط ولایی با معصوم داشتن تنها یک اعتقاد خشک نیست که ما فقط معتقد باشیم خداوند ولی انسان ها است و امور دنیا را اداره می کند و ارتباط دیگری ندارد.

آیت الله تحریری ادامه داد: هر یک از صفات رذیله یک ظلمت است که امکان دارد گریبان گیر انسان مومن شود و با همین ارتباط ولایی است که انسان مومن با نور مطلق الهی خودش را به خداوند وصل کرده و این صفات در وجود او ظهور پیدا می کند؛ پس ارتباط ولایی داشتن یک ذهنیت نیست بلکه واقعیت است.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: اولیای الهی فرمودند ما با سرور مومنان مسرور می شویم و با ناراحتی آنها غمگین، این دو رابطه تنگاتنگی است که آن بزرگان با مومنان دارند؛ لازم است این باور در زندگی اجتماعی افراد شکل بگیرد تا در همه امور به فکر دوستان خود باشند. انسان همه کارهایش باید در راستای کسب رضای الهی و اهل بیت(ع) باشد.

وی هدف از برگزاری مجالس اهل بیت(ع) را کسب اوصاف کمالیه آن بزرگان بیان کرد و گفت: با کسب این اوصاف است که اهل بیت(ع) از انسان راضی می شوند. برای مثال زمانی که انسان به دوستاران اهل بیت(ع) احسان می کند در اصل به صورت ابلیس خراش می اندازد و این کار قلب شیطان را مجروح و اهل بیت(ع) را مسرور می سازد.

آیت الله تحریری با تاکید بر اینکه انسان حق ندارد نعمات الهی را در راه معصیت خرج کند، عنوان کرد: نعمتهای الهی به دو صورت درونی و بیرونی هستند، وجود انسان از نعمات بزرگ الهی است و آدمی از قوای وجودی اش بهره های فراوانی می برد؛ بنابراین نعمت تنها خوراک و پوشاک نیست بلکه هر چیزی که خداوند در اختیار آدمی گذارده تا از آن بهره ببرد نعمت الهی است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه نعمت در مقابل نغمت است، اظهار داشت: نعمت به معنای بهره وری است بهترین بهره وری آن ارتباط ربوبی با خداوند است. هر کاری بر اساس دستور الهی انجام شود این نعمت است و سرپیچی از انجام دستورات الهی قطع ارتباط ولایی با اولیای الهی و خداوند بوده و نغمت محسوب می شود. این قطع ارتباط تاثیر منفی در زندگی انسان می گذارد و آدمی شاهد آثار شوم آن خواهد بود.  

وی در پایان تاکید کرد: در جامعه ایمانی تحول فرهنگی باید ایجاد شود و کسی نباید منتظر باشد دیگری تحول فرهنگی ایجاد کند بلکه هر کسی باید خودش در این مسیر حرکت کند تا حجتی باشد بر دیگری./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات