۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۳۰۹۹۰
در مدرسه علمیه فاطمیه بندپی برگزار شد؛

کرسی آزاداندیشی با موضوع الگو‌های شادی و نشاط در جامعه اسلامی

کرسی آزاداندیشی با موضوع الگو‌های شادی و نشاط در جامعه اسلامی
کرسی آزاداندیشی با موضوع الگو‌های شادی و نشاط در جامعه اسلامی و آسیب شناسی شادی‌های حرام در مدرسه علمیه فاطمیه بندپی بابل برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا در ساری، کرسی آزاداندیشی با موضوع الگو‌های شادی و نشاط در جامعه اسلامی و آسیب شناسی شادی‌های حرام در مدرسه علمیه فاطمیه بندپی بابل برگزار شد.
 
حجت الاسلام مهدی جبرئیلی، مدیر مدرسه علمیه برادران بابل در این کرسی با اشاره به این که شاد بودن یا نبودن انسان‌ها بستگی به نوع نگاه آن‌ها دارد، گفت: شادی با توجه نگاه و تفکر انسان‌ها تعریف می‌شود، کسانی که تفکر غیرمعنوی دارند در شادی‌های خود دچار انحراف می‌شوند.
 
وی، شادی‌ها را حسی، تخیلی و یا عقلی دانست و افزود: شادی تخیلی موضوعی است که انسان آن را تصور می‌کند و در تخیلات و تصورات خود از آن لذت می‌برد که این شادی‌ها نیز آنی و زودگذر هستند.
 
حجت الاسلام جبرئیلی همچنین ادامه داد: شادی عاقلانه آن است که هم به افراد شادی می‌بخشد هم آرامش، چون موافق طبع انسان بوده و لذت آن زودگذر نیست.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نظریه‌های متفکرین غرب و شرق در مورد خداوند و جهان هستی اشاره کرد و گفت: برخی خلقت عالم را تصادفی می‌دانند و خداوند را به عنوان خالق قبول ندارند به همین دلیل در همه مراحل زندگی از جمله تعریف شادی، دستورات الهی را لحاظ نکرده و دچار انحراف شدند.
 
استاد حوزه علمیه با بیان این که اعتقاد عده ای به خلقت جهان از سوی خداوند متعال تنها به عنوان خالق عالم هستی و در امور عبادی است، ادامه داد: این افراد به خداوند در زندگی اجتماعی معتقد نبوده و آن‌ها نیز در برنامه زندگی خود از جمله تعریف شادی دچار انحطاط شدند.
 
وی با رد نظریه شرق و غرب اظهار داشت: براساس نگاه متفکرین اسلامی خداوند این عالم هستی را به گونه‌ای آفریده که همه چیز آن موجب شادی و نشاط بندگانش شود و همه برنامه‌های دینی در دستورات الهی در راستای تربیت یک انسان شاد است در واقع انسان‌ها اگر می‌خواهند بدانند از نظر اخلاقی در چه مرتبه‌ای قرار دارند باید ببینند چقدر نشاط دارند.
 
مدیر مدسه علمیه بابل با بیان این که کسانی که نگاهشان به عالم هستی متعالی است انسان‌های شادی هستند و همه چیز را زیبا می‌بینند، گفت: حضرت زینب(ع) در واقعه عاشورا جزء زیبایی چیزی ندیدند و کسانی که با شاد کردن یتیم شاد می‌شوند حتی با اشک بر امام حسین(ع) مسرت و نشاط پیدا می‌کنند.
 
حجت الاسلام جبرئیلی در پایان اسلام را دین خیر و شادی معرفی کرد و افزود: شادی‌های ماندگار و آرامش بخش که به انسان برای ادامه مسیر و رسیدن به کمال نشاط خواهد داد./950/د102/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات