۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۶۳۱۱۳۵

مهم ترین سؤالات دینی مردم کدام است؟

مهم ترین سؤالات دینی مردم کدام است؟
نشست علمی «تحلیل داده‌های رصدی و اکتشافی از پرسش‌های دینی» به همت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار و موضوعات مطرح در صدر سؤالات دینی مردم تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن هاشمی ظهر امروز در نشست علمی «تحلیل داده‌های رصدی و اکتشافی از پرسش‌های دینی» که به همت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در حاشیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش‌‌های غدیر قم برگزار شد، اظهار داشت: این مرکز به عنوان مرجعی که یک میلیون و ۲۰۰ هزار سؤال از آن پرسیده می‌شود، می‌تواند بگوید که به چه میزان پژوهش‌ها و تبلیغ‌های انجام شده به ذهنیت مردم نزدیک‌تر است.

وی از ثبت پرسش‌ها و دغدغه‌های مردم در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی یاد کرد و گفت: از میان ۵۰ کلید واژه بسیار کاربردی که بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است، می‌توان به توجه مردم به فلسفه احکام رسید، چراکه مردم به دنبال این هستند که بفهمند چرا باید نماز بخوانند و روزه بگیرد و چرا باید احکام دینی را به آن صورت که علمای دینی می‌گویند، عمل کنند.

رئیس بخش پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با تأکید بر اینکه مبلغان دینی باید به چرایی‌های انجام احکام دینی توجه داشته باشند، تصریح کرد: رشد طب سنتی نشان می‌دهد که همچنان مردم به خبر اعتماد دارند و روحیه تمکینی و تعبدی در میان بخشی از جامعه مشاهده می‌شود اما مردم دوست دارند که آثار عملکردها و علت انجام را هم متوجه شوند.

وی معاد و برزخ را یکی از موضوعات مهم از نگاه مردم دانست و افزود: مردم از مرگ، بزرخ و قیامت بسیار سؤال می‌کنند و هر فردی که یکی از نزدیکان خود را از دست می‌دهد، طی دورانی با سؤالات مرتبط با برزخ، معاد و مرگ درگیر خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی چرایی استجاب نشدن دعاها سؤال بسیاری از مردم است، اظهار داشت: شرطی بار آوردن در تربیت دینی موجب افسردگی افراد می‌شود.

وی تشخیص آداب دینی از خرافات را یکی دیگر از دغدغه‌های مردم دانست و گفت: تشخیص خرافه از آداب، درست از اهمیت بسیاری برخودار است چراکه گاهی خرافات می‌تواند جای آداب درست را بگیرد و افراد را به بیراهه هدایت کند.

رئیس بخش پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه طهارت و نجاست از جمله موضوعات پر سؤال مردم است، تصریح کرد: مبلغ و پژوهشگر باید به پر ترافیک‌ترین سؤالات توجه داشته باشد تا در حوزه‌های مرتبط با این سؤالات تلاش و کوشش کند و سطح مردم و جامعه مخاطب خود را در این حوزه افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه نماز همچنان بخش قابل توجهی از سؤالات را به خود اختصاص داده است، افزود: وسواس نیز در میان سه موضوع نخست مورد سؤال مردم است، به همین علت مبلغان در بیان احکام باید مراقب باشند تا موضوعات را به صورتی بیان کنند که وسواس افراد به حوزه‌های دینی ورود نکند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی اظهار داشت: موضوعات ذکر، دعا، سحر و جادو از جمله مباحثی است که ۳۰ درصد از سؤالات گروه قرآن و حدیث را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط امروزی با تغییر فرهنگ‌ها اختلاف میان خانواده‌ها و فرزندان به ویژه در خانواده‌های مذهبی بسیار افزایش یافته است، گفت: این سؤال برای خانواده‌ها پیش آمده است که چگونه می‌توانند رابطه خود را با فرزندان تقویت کرده و ارزش‌ها و پیام‌های مورد نظر خود را به آن‌ها منتقل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی با بیان اینکه ۵ درصد سؤالات کلامی مردم به حوزه مهدویت اختصاص دارد، گفت: از میان این سؤالات، ۲۳ درصد به زندگانی امام زمان(عج) و ۴۸ درصد به ظهور اختصاص دارد و یک درصد در مورد مهدویت در سایر فرق اسلامی، سه درصد در مورد کتاب مطلوب در حوزه مهدویت و یک درصد در مورد مهدویت در ادیان دیگر است/822/ج

مهدی فلاحی
ارسال نظرات