۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۳۱۱۳۶
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تأکید کرد؛

عزم جدی دفتر تبلیغات اسلامی برای ورود گسترده‌تر به فضای مجازی

عزم جدی دفتر تبلیغات اسلامی برای ورود گسترده‌تر به فضای مجازی
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تشکیل این معاونت را نشان‌ از عزم هیأت امنای دفتر برای ورود گسترده‌تر به عرصه‌های فاوا و فضای مجازی عنوان کرد.

به خبرگزاری رسا به نقل از گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مهدی علیزاده در مراسم تجلیل از فناوران برتر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری این دفتر در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد، با بیان اینکه برخی از کتاب‌ها تاریخ تمدن انسانی را بر اساس تکنولوژی، فناوری و ابزارهای مورد استفاده تقسیم‌بندی کرده‌اند، اظهار داشت: صنعت چاپ، دیگ بخار، ریل آهن، الکتریسیته و ارتباطات و فناوری اطلاعات و ژنتیک، از جمله عصر‌هایی هستند که تاکنون مطرح شده‌اند.

وی گفت: اکنون سرعت شتاب دانش کار و فناوری و تکنولوژی به میزانی جدی است که تغییر از سده به دهه رسیده و شاهد مناسبات پوست‌اندازی تمدنی در کوتاه مدت هستیم.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: انسان در طول تاریخ از سوی طبیعت تهدید می‌شد، به همین علت انسان همیشه به دنبال کنترل انرژی مخرب طبیعت و به استخدام گرفتن ظرفیت‌های طبیعت بوده است، به همین دلیل حوزه قدرت خود را در طبیعت با اختراع ابزارهای کارآمد توسعه می‌دهد اما در آخرین لایحه پیشرفت تکنولوژی، مناسبات انسان مورد تغییر و تحول قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در عصر حاضر زندگی در حوزه روابط انسانی وارد پیچیدگی شده است، افزود: با ظهور تکنولوژی فناوری اطلاعات شاهد رفتن به سمت اینترنت اشیاء، شهرهای هوشمند، هوش مصنوعی و واقعیت‌ افزوده و مجازی هستیم و اکنون وارد زیست‌بوم‌های جدید می‌شویم.

حجت‌الاسلام علیزاده با تأکید بر این که دولت‌ها و ملت‌هایی در فضاهای تکنولوژی پدید آمده که زیست‌های بوم‌های افراد را تغییر داده‌اند، اظهار داشت: زمانی که با یک هویت جدید وارد این فضاها می‌شویم، عادات رفتاری و نظام تصمیم‌گیری ما تغییر می‌کند و به ندرت با این فضاها هم‌رنگ می‌شویم.

وی با اشاره به این که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، فضای مجازی ما را وارد فضای تمدنی جدیدی می‌کند، گفت: به گفته ایشان فضای مجازی تمدن‌ساز است و این فرمایش عمیق و هوشمندانه در فرمایشات دیگران بدون ‌سابقه بوده است.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: اعتیاد به اینترنت، به میزانی جدی است که کلینیک‌های ترک اعتیاد در کشورهای مختلف دنیا از جمله هلند و کره جنوبی شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام علیزاده از بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان شوالیه‌های نقاب‌دار تربیت نام برد و اظهار داشت: این شوالیه‌ها قدرت و ضریب نفوذ تربیت را از خانواده‌ها و آموزش و پروش گرفته‌اند و امروزه دنیای بسیار بزرگی دارند.

وی با بیان اینکه فقط برای بازاریابی و تبلیغ یکی از این بازی‌ها ۲۰۰ میلیون دلار هزینه شده است، گفت: چرخه مالی این فضا به اندازه بودجه مالی چندین کشور بزرگ است و اکنون در این بازی‌ها از تکنیک‌های شرطی‌سازی عامل و قواعد رواشناسی استفاده می‌شود تا پیام‌های مورد نظر آن‌ها به مخاطب منتقل شود.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از جمله پیامدهای مهم تکنولوژی پر قدرت بازی‌های رایانه‌ای را به چالش کشیدن الگوی حاکمیت دانست و تصریح کرد: اکنون تکنولوژی‌ها در حال رسیدن به یکدیگر هستند و یک پدیده جدید با عنوان سایبورگ را رقم می‌زنند که همان ظهور انسان ربات است.

وی افزود: امروزه با مقوله‌هایی با عنوان دیتاساینس روبرو هستیم که اگر جدی گرفته شود، نظام جهانی را می‌توان با گفتمان‌های محلی به چالش کشید، به‌عنوان مثال، علوم انسانی اسلامی را می‌توان با تکنولوژی جدید فاوا به تحول برساند.

حجت‌الاسلام علیزاده با بیان اینکه نظام مدیریت باید تحول کند و شاهد نقشه راه جدیدی در حوزه فناوری اطلاعات باشیم، اظهار داشت: اکنون در میان نهادهای حوزوی با توجه به رنگارنگی و تنوع در حوزه فناوری اطلاعات از نظر سامانه‌های مردمی و سازمانی، جایگاه نخست را به خود اختصاص داده‌ایم و این نشان می‌دهد که با تغییر سازمانی می‌توانیم حرکت‌های جدی را رقم بزنیم.

وی از حرکت‌های انجام‌ شده در حوزه هوش سازمانی و مدیریت دانش یاد کرد و گفت: ما در لبه مرز تحول دانش سازمانی حرکت می‌کنیم و به دستاوردهای قابل توجهی رسیده‌ایم چراکه توانسته‌ایم تکنولوژی را در راستای نیازهای امروزی دفتر تبلیغات اسلامی بومی کنیم.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: این معاونت جدیدی که در دفتر تبلیغات اسلامی شکل‌گرفته، نشان‌دهنده عزم هیأت امنای دفتر برای ورود گسترده‌تر به عرصه‌های فاوا و فضای مجازی است تا بتوانیم سهم بزرگ‌تری از این بازار را به خود اختصاص دهیم.

وی خاطرنشان کرد: دکترین حرکت تحولی فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی باید در معاونت فضای مجازی هنر و رسانه رقم زده شود و نظارت راهبردی مأموریت مهم این معاونت است که با محوریت حرکت هوشمندانه و آینده‌نگرانه در حوزه‌های آموزش، تبلیغ و پاسخگویی دنبال خواهد شد./822/

مهدی فلاحی
ارسال نظرات