۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۶۳۱۱۷۸
معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی:

پژوهش در فضای کلی جامعه جایگاه چندانی ندارد

پژوهش در فضای کلی جامعه جایگاه چندانی ندارد
حجت الاسلام والمسلمین مریجی با بیان این که بودجه برخی امور در کشور سه هزار برابر بخش پژوهش است، گفت: در فضای کلی جامعه پژوهش جایگاه چندانی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر این دفتر در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که برگزاری چنین نمایشگاهی در این سطح کار ساده ای نیست، گفت: سال گذشته بحثی راجع به پژوهش و آسیب هایی که در حوزه پژوهش وجود دارد، اشاره کردیم و امسال ادامه آن را مطرح می‌ کنیم.

وی در تشریح آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناختی پژوهش افزود: در فضای کلی جامعه پژوهش جایگاه چندانی ندارد و سرانه هزینه هایی که برای امور متعدد جامعه می‌ شود با هزینه های بخش پژوهش جایگاه چندانی ندارد، به عنوان مثال هزینه هایی که برای مبارزه با مواد مخدر صورت می‌ گیرد سه هزار برابر بخش پژوهش است.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی در ادامه عنوان کرد: بخشی از آسیب های اجتماعی مربوط به همین عدم توجه به بخش پژوهش است، همچنین فاصله زیادی بین پژوهش در عرصه علوم انسانی و غیر آن وجود دارد و حتی ساز و کار و قوانین موجود در سازمان اجتماعی علم، به نحوی است که خروجی آن جز این نیست.

وی با اشاره به این که قانون به دانشجویان دکتری علوم انسانی یک پنجم رشته های دیگر اهمیت می‌ دهد، گفت: در عمل از این میزان هم کمتر است؛ در بین علوم انسانی هم بین اسلامی و غیر اسلامی و در علوم انسانی اسلامی بین حوزه و دانشگاه همواره تناقضاتی وجود دارد.

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: یکی از آسیب های اجتماعی حوزه پژوهش حرفه ای شدن پژوهش است، یعنی این که پژوهش و پژوهشگر تحت نظام سازمان است و مسأله به او داده می‌ شود و گاه هم پاسخ مورد نظر از او خواسته می‌ شود و موضوعات و مسائل از درون خود پژوهشگر نمی جوشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت: بعد از حرفه ای شدن پژوهش شما دیگر پژوهش های ارزنده خاصی نمی بینید و فرهنگ آرمانی در حال باختن است؛ در حوزه علمیه زمانی کتاب هایی مثل اصول کافی و جواهر یا تفسیر المیزان در اوج قرار داشت ولی ما دیگر مثل این آثار را نمی بینیم چون پژوهش ها سازمانی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی با بیان این که امروز سازمان های مربوطه از ما گزارش کار می‌ خواهند، گفت: شما امروز باید برای رساله دکتری 200 صفحه بنویسید و چاره ای جز این ندارید در حالی که در یکی از دانشگاه های اتریش خودم پایان نامه ای 32 صفحه ای دیدم.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی یادآور شد: این آسیب نیازمند راه چاره است و باید به تراث خودمان برگردیم که نیاز معلم و عالم برآورده شود؛ یکی از آسیب های حرفه ای شدن پژوهش عدم امنیت شغلی است، یعنی محقق وقتی تا زمان مشخص، باید مکتوبی بدون حریت بنویسد گاهی اوقات با مشکل از دست دادن جایگاه خود در جامعه رو به رو می‌ شود./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات