۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۶۳۱۶۸۸

آمار واقعی قربانیان جنگ یمن از زبان وزارت بهداشت صنعاء

آمار واقعی قربانیان جنگ یمن از زبان وزارت بهداشت صنعاء
سخنگوی وزارت بهداشت یمن اعلام کرد، آمار واقعی قربانیان جنگ یمن بیشتر از تعداد اعلام شده و تنها نام تعدادی از آنها ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، جنگ ائتلاف سعودی علیه مردم یمن از فروردین ۱۳۹۴ به بهانه‌هایی واهی آغاز شد و این جنگ در سایه سکوت جامعه بین‌الملل همچنان ادامه دارد.

«یوسف الحاضری» سخنگوی وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن به تبعات این جنگ پرداخت و اعلام کرد، ممانعت از خروج بیماران از طریق فرودگاه صنعا، کمبود دارو و تشدید درگیری‌ها در نزدیکی «الحدیده» به عنوان تنها راه تنفس بر وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی افزوده است.

وی افزود: آمار قربانیان در پی حملات ائتلاف بسیار بیشتر از تعداد اعلام شده است، نام ۴۱ هزار نفر در وزارت بهداشت ثبت شده، تعداد زیادی هستند که دفن شده و مراکز درمانی منتقل نشده‌اند. برآوردها حاکی از آن است که تعداد شهدا و مجروحان به بیش از ۶۰ هزار نفر می رسد، ۴۳ هزار نفر در نتیجه بسته بودن فرودگاه صنعا فوت کرده‌اند و ۶۰۰ نفر به دلیل سوءتغذیه و وبا جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آنها از کودکان هستند.

الحاضری در ادامه مسؤولیت این قربانیان را بر عهده ائتلاف سعودی به فرماندهی سعودی، امارات، سودان، مصر و بحرین دانست و افزود، این مسؤولیت همچنین بر عهده کشورهایی مانند آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و تمام کشورهایی است که از عربستان سعودی حمایت نظامی، لجستیک، مالی، رسانه‌ای و سیاسی کرده‌اند.

وی سپس اعلام کرد، فرودگاه صنعا از آگوست ۲۰۱۶ تا کنون بسته است و این موضوع منجر به فاجعه انسانی در تمامی سطوح شده و ۳۲۰ هزار نفر نیازمند سفر فوری برای  درمان هستند. چندین نوع دارو و امثال آن وجود دارد که باید از طریق فرودگاه جابجا شود و موجود نبودن این داروها منجر به افزایش فوتی‌ها شده است علاوه اینکه دهها هزار دانشجو به دلیل بسته بودن فرودگاه صنعا نتوانسته‌اند تحصیلات خود را تکمیل کنند.

الحاضری اعلام کرد، ائتلاف سعودی از همان روز اول به بمباران غیرنظامیان پرداخت و در همان ساعت‌های اولیه حمله سه جنابت علیه غیرنظامیان در شمال صنعا، حجه و تعز مرتکب شد. این اقدامات ادامه یافت و ائتلاف سعودی پس از هر شکست میدانی به حمله به سالن‌های عروسی، عزا، مدارس، بازارها و بیمارستان پرداخت و صدها نفر را کشت یا زخمی کرد./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات