۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۶۳۲۰۰۴
تولیت مدرسه علمیه مروی:

هیچ درکی به شناخت ذات اقدس اله راه پیدا نمی کند

هیچ درکی به شناخت ذات اقدس اله راه پیدا نمی کند
آیت الله تحریری با بیان اینکه هیچ درکی به شناخت ذات اقدس اله راه پیدا نمی کند، گفت: علو وجودی پروردگار غیر قابل درک و توصیف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز پیش از آغاز درس اسفار که در مدرسه علمیه مروی برگزار شد به فرازی از توحید صدوق اشاره کرد و گفت: هیچ درکی به ذات اقدس اله راه پیدا نمی کند تا علو وجودی حق تعالی را آنگونه که هست درک کند.

وی افزود: پروردگار عالمیان مثلی ندارد که مخلوق شبیه او باشد چرا که حق تعالی نزد اهل معرفت از شبهه ها و ضدها منزه است.

آیت الله تحریری عدول کنندگان از حقیقت ذات الهی را دروغگو خواند و ابراز کرد: کسانی که خداوند را به صنف خود تشبیه می کنند و با اوهام‌شان پروردگار را به اوصاف مخلوقین زینت می دهند در اصل با فرض خیالی خداوند را تجزیه می کنند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: زمانی خداوند قابل تجزیه و قطع شدن است که محدود باشد و امکان اندازه گیری و مقایسه با خلق وجود داشته باشد.

وی افزود: امام علی(ع) می فرمایند: چگونه کسی که مرتبه وجودی‌اش محدود نمی شود در افکار و اوهام مقدر و قابل اندازه گیری باشد در حالی که ذهن  از درک کنه وجودی حق تعالی متحیر است.

آیت الله تحریری اضافه کرد: خداوند متعال از اموری که بر اثر خطا برعقل ها عارض می شود برتر و منزه است حتی ملائکه که از نظر مرتبه وجودی نزدیک به قرب الهی هستند نمی توانند ذات اقدس اله را درک کنند.

تولیت مدرسه علمیه مروی خاطرنشان کرد: بنابراین درک ها عاجز است که به درک حضرت حق برسند زیرا او‌ نامتناهی بوده و قابل درک نیست./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات