۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۶۳۲۰۷۲
در کارگاه بحران‌های اجتماعی و کنشگری سایبری روحانیت مطرح شد،

اهمیت مهندسی کلمات برای استفاده در رسانه

اهمیت مهندسی کلمات برای استفاده در رسانه
جوان آراسته گفت: چینش واژه‌ها در کنار هم حس پنهانی درست می‌کند که در ارتباط‌گیری ما با این واژه‌ها اثر دارد، اگر کسی هوشمند باشد می‌تواند از واژه‌ها و حروف استفاده کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، کارگاه بحران‌های اجتماعی و کنشگری سایبری روحانیت، پیرامون موضوع تاثیرات اجتماعی متن در رسانه، با حضور محمدرضا جوان آراسته معاون فرهنگی سازمان علوم و معارف اسلامی صدرا با حضور جمعی از فعالان رسانه‌ای در سالن کنفرانس‌های غدیر قم برگزار شد.

معاون فرهنگی سازمان علوم معارف اسلامی صدرا با بررسی تاثیر بحران‌های اجتماعی بر متن با دیدگاه تغییرات ساختاری گفت: با شروع بحران‌های اجتماعی حجم متون کاهش می‌یابد، متون سطحی می‌شوند و کلیشه‌ای می‌شوند علت آن نیز درگیری ذهن جامعه و نیازمندی به تولید محتوای سریع است.

وی در مورد سبک کاری BBC افزود: چینش واژه‌ها در کنار هم حس پنهانی را درست می‌کند که در ارتباط گیری ما با این واژه‌ها اثر دارد، اگر کسی هوشمند باشد می‌تواند از این دقت در گزینش واژه‌ها و حروف استفاده کند و احساسات را به کار بگیرد؛ همانطور که BBC در استفاده از واژه‌ها هوشمند است.

جوان آراسته به مسئله اعتراض مردم و فاصله آنها با اغتشاشگران پرداخت و ادامه داد: وقتی شما از کلمه معترضین برای اغتشاشگران استفاده کنید، آنها خوشحال می‌شوند زیرا اعتراض آنها را قبول کرده‌اید، اما هنگامی که شما از کلمه تروریست یا الفاظ منفی استفاده می‌کنید آتش خشم آنها را افزایش می‌دهید.

وی با اشاره به جمله «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند کند» اظهار داشت: وقتی شما از کلمه‌ای برای اولین بار استفاده می‌کنید، نابغه هستید؛ پیام هنگامی‌ که بازنشرهایش زیاد‌تر می‌شود و مثلا به هزار بازنشر می‌رسد، تبدیل به کلیشه می‌شود و بعد از آن وقتی به صدهزار می‌رسد تبدیل به ضد معنای خودش می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان علوم معارف اسلامی صدرا به تکنیک فرار از کلیشه اشاره کرد و توضیح داد: شما وقتی مهارت نوشتن خود را افزایش بدهید و مهارت نوشتن را در خودتان ملکه کنید، وقتی در صحنه می‌آیید می‌فهمید که چگونه باید کار کنید و اینگونه از سطحی و کلیشه‌ای شدن متون مصونیت می‌یابید.

وی خاطرنشان کرد: کسی که چیزی را حفظ کرده است، نمی‌تواند در عرصه عمل پیاده کند ولی کسی که ملکه کرده باشد نیاز مرور کردن حفظیات خودش ندارد و کار خود را به راحتی انجام می‌دهد.

جوان آراسته با اشاره به عکس محور بودن اینستاگرام گفت: خود صفحه رسمی اینستاگرام کپشن‌های طولانی می‌گذارد و اینگونه نیست که کارکرد این بستر تنها انتشار عکس و تصویر باشد.

وی افزود: البته نمی‌توانیم منکر عکس‌محور بودن شویم، اینکه چقدر از متون خوانده می‌شوند، نیاز به تحقیقات میدانی دارد و تصور من این است که می‌شود متنی نوشت که خوانده شود!

محمدرضا جوان آراسته به شیوه جریان سازی نیروهای انقلابی پرداخت و عنوان کرد: انقلابی‌ها می‌توانند هزار متن با هرکیفیتی تولید کنند و به میان میدان بریزند، به این شکل وقتی شما شبکه اجتماعی را باز می‌کنید ذهن‌ها را در پذیرش یا عدم پذیرش مدیریت بحران یک مسئله مدیریت می‌کند زیرا کمیت متن‌ها بر کیفیت ذهنیت ما اثر می گذارد. /882/ 202/

خبرنگار: محمد حسین کتابی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۷
مطالب مفیدی بود.
اما غلط املایی دارد: کلیشن!
1
0