۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۶۳۲۲۴۱
امام جمعه موقت کاشان:

علم و آگاهی مسؤولیت آور است

علم و آگاهی مسؤولیت آور است
حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خواص و آن‌هایی که علم و آگاهی دارند و مورد وثوق مردم هستند مسؤولیت سنگینی بر دوش آن‌ها است، چرا که علم و آگاهی مسؤولیت می‌آورد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در تفسیر آیه ۳۷ سوره رعد که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار شد، گفت: گروهی از کفار و اهل کتاب به دنبال این بودند که پیامبر دست از مواضع خود بردارد و براساس خواسته آن‌ها عمل کند و با آن‌ها مدارا کند.

وی افزود: همانگونه که در صدر اسلام گروهی از پیامبر می‌خواستند در برابر کفر نرمش نشان دهد و با کفار سازش کند، امروز نیز برخی از رهبری می‌خواهند در برابر آمریکا و استکبار جهانی نرمش نشان دهد و با آمریکا سازش کند.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: از این آیه اینگونه استنباط می‌شود که خواص و آن‌هایی که علم و آگاهی دارند و مورد وثوق مردم هستند باید مراقب مسؤولیت سنگینی که بر دوش آن‌ها است باشند، چرا که علم و آگاهی مسؤولیت می‌آورد.

امام جمعه موقت کاشان ابراز کرد: پیامبراکرم (ص) می‌فرماید، وقتی در بین امت من بدعت‌ها ظاهر شود و مسائل خلاف دین را به عنوان مسائل دینی به مردم عرضه کنند، آن‌هایی که عالم هستند باید برای مردم روشنگری کنند.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: اگر خواص دچار لغزش شوند عوام در جامعه به بیراهه کشیده خواهند شد، از این رو عوام اگر در مقابله با خطرات تقیه کنند منعی وجود ندارد، اما خواص هنگام خطر اجازه تقیه ندارند.

وی از پیامبراکرم (ص) به عنوان اخص خواص نام برد و اضافه کرد: پیامبراکرم (ص) مسؤولیت سنگین ارشاد مردم و بیان آیات الهی را به دوش دارد و نمی‌تواند به دستورات خدا اضافه و یا از آن کم کند.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: برخورد قاطع خداوند آن هم با پیامبر خودش نشان دهنده این است که در کار خدا، رابطه جایگاهی ندارد و هرچه هست ضابطه است.

حجت الاسلام اسلامی تبار در ادامه به مذمت پیروی از هوای نفس در قرآن اشاره کرد و گفت: پیروی از شیطان و دنیا گمراهی است، اما گمراه‌ترین انسان‌ها کسی که از هوای نفس پیروی کند و گمراه تراز همه کسی است که به دنبال هوای نفس دیگران باشد.

وی افزود: بدترین انسان‌ها کسی است که آخرت خود را به دنیا بفروشد و بهشت را با دنیای فانی عوض کند و بدتر از او کسی است که به خاطر منافع دیگران آخرت خود را بفروشد.

امام جمعه موقت کاشان گفت: علم و آگاهی مسؤولیت می‌آورد و هرچه علم و آگاهی و رتبه و جایگاه انسان بیشتر باشد، خطر و مسؤولیت انسان نیز بیشتر و سنگین‌تر خواهد شد./۱۳۰۷/پ310/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات