۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۶۳۲۵۶۷
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

نسخه الکترونیکی کتاب «تغییرات اجتماعی از منظر قرآن» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «تغییرات اجتماعی از منظر قرآن» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «تغییرات اجتماعی از منظر قرآن» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.

محمد پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «تغییرات اجتماعی از منظر قرآن» و با بیان این که علوم انسانی نقش مؤثری در پیدایی تغییرات اجتماعی دارد و به‌نوعی متکفل چنین امری به حساب می‌آید، اظهار داشت: امروزه نقش علوم انسانی در مسائل مختلف اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و با توجه به نیاز جامعه ضرورت دارد مبانی علوم انسانی از قرآن و سنت استخراج، و به مجامع علمی دنیا ارائه گردد.

وی گفت: رهبر معظّم انقلاب، آیت اللّه‌ خامنه‌ای با توجه به چنین اصلی، به دانشمندان فرمودند: «مبنای علوم انسانی غرب که در دانشگاه‌های کشور به صورت ترجمه‌ای تدریس می‌شود، جهان‌بینی مادی و متعارض با مبانی قرآنی و دینی است، درحالی‌که پایه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن جست‌وجو کرد».

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در پژوهش فرارو می‌کوشیم گامی عملی در لبّیک‌گویی به ندای رهبری و اسلامی‌سازی علوم برداریم.

وی افزود: این نوشتار، گام اوّل در این زمینه است و از دیگر صاحبان فکر و نظر انتظار داریم قدم‌های بعدی را بردارند، تا علوم انسانی اسلامی به تمام جهانیان عرضه گردد.

پهلوانی با بیان این که از جمله مسائل مهمّ جامعه انسانی تغییرهای اجتماعی است، اظهار داشت: گرچه پی‌آمدهای این تغییرات می‌تواند در سرنوشت افراد جامعه تأثیر متعددی برجای گذارد. این حقیقتی است که توجه بسیاری از جامعه‌شناسان را به خود جلب کرده است، به‌طوری‌که ره‌آورد توجه و تحقیقات آنان ارائه نظریه‌های دگرگونی است که امروزه در مجامع علمی و دانشگاهی مطالعه می‌شود.

وی گفت: البته ابهام‌گویی، تناقض و نداشتن چارچوب مشخص و حتی تعریف واحد از طرف آنان، بر پیچیدگی چنین پژوهش‌هایی افزوده است. مشکل عمده این نظریات، نگرش تک‌بُعدی و مادی‌گرایانه به موضوع، و از کاستی‌های چنین دیدگاه‌هایی، علوم اجتماعی سکولار و بدون معنویت است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اندک شماری به نظریه روان‌شناسی اجتماعی هم توجه کرده‌اند، اما بر اساس همان دیدگاه، لازم بود با توجه به اهمیت موضوع تغییرات در سرنوشت جوامع، از نظرگاه قرآن کریم بررسی شود، البته قرآن کتاب جامعه‌شناسی نیست، ولی دراین‌باره بدون نظر هم نیست.

پهلوانی به معرفی کتاب «تغییرات اجتماعی از منظر قرآن» پرداخت و اظهار داشت: این اثر به همت محمدیعقوب بشوی تألیف شده که در موسسه بوستان کتاب تهیه و در انتشارات این مؤسسه منتشر شده است.

وی گفت: کتاب «تغییرات اجتماعی از منظر قرآن» با 632 صفحه در سال 1398 منتشر شده و اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این اثر را به صورت کتاب الکترونیکی منتشر شده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این اثر در کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS قابل دسترسی است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت این اپلیکیشن می‌توانند به نشانی www.pajoohaan.ir مراجعه کنند و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۳/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات