۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۶۳۲۸۰۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای؛

دولت فکر می‌کرد، چون روابط با غرب برقرار شده نیازی به تحویل گرفتن چینی‌ها نیست!

دولت فکر می‌کرد، چون روابط با غرب برقرار شده نیازی به تحویل گرفتن چینی‌ها نیست!
دولت تدبیر و امید همواره در مقابل منتقدان، تلاش کرده آنها را مخالف روابط خارجی نشان دهد در حالی‌که منتقدان می‌گویند نگاه دولت به همه دنیا باشد نه به چند کشور اروپایی و آمریکا؛ مصداق شیوه‌ای که مورد‌ اشاره منتقدان است در مصاحبه روزنامه سازندگی آمده است.

دولت تدبیر و امید همواره در مقابل منتقدان، تلاش کرده آنها را مخالف روابط خارجی نشان دهد در حالی‌که منتقدان می‌گویند نگاه دولت به همه دنیا باشد نه به چند کشور اروپایی و آمریکا؛ مصداق شیوه‌ای که مورد‌ اشاره منتقدان است در مصاحبه روزنامه سازندگی آمده است.

نایب‌رئیس سابق اتاق ایران در گفت‌وگو با سازندگی به سؤالی در‌باره روابط دولت تدبیر و امید با شرق و غرب پاسخ داده است. در این گفت‌وگو از او پرسیده شده است: «برخی از کارشناسان معتقدند تمایل ایران به اروپا بعد از برجام یکی از موضوعات تکدر خاطر چین از ایران است؟»

مصاحبه‌شونده در پاسخ گفته است: «نوع رویکرد و برخورد آقای روحانی با چین مناسب نبود به‌خصوص زمانی که شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور این کشور برای بازدید به ایران آمد، استقبال خوبی از او صورت نگرفت. همین موضوع تا ماه‌ها روی روابط چین با ایران تأثیر گذاشت. به‌نظر من هرچند این نوع برخورد تا حدی به تبختر آقای روحانی برمی‌گردد اما این باور که چون روابط ما با کشورهای دیگر مرتفع شده، دیگر نیاز چندانی به تحویل گرفتن چینی‌ها نیست، نیز در اتخاذ رویکرد بدون تأثیر نبوده است»

تایید حرف‌های منتقدان

روزنامه دولتی ایران دیروز به نقدهایی که در مورد لایحه بودجه مطرح می‌شود‌ اشاره کرد و نوشت: «سازمان برنامه و بودجه با‌ اشاره به این دست نقدها، از تشکیل اتاق جنگ رسانه‌ای علیه لایحه بودجه 99 خبر داد.»

این گزارش سپس افزوده است: «اتاق جنگ رسانه‌ای جدای از تعیین خطوط محوری و محتوایی کمپین و عملیات روانی علیه بودجه کشور، چند حلقه عملیاتی دارد، حلقه اول چند پایگاه خبری که با دروغ‌های تلفیقی علیه بودجه سال 99 مطلب‌نگاری می‌کنند، حلقه دوم سه خبرگزاری متعلق به اصولگرایان است که مستمر ضمن مصاحبه با چند کارشناس مشخص اقتصادی با چهره‌های جوان و بازنشر مطالب پایگاه خبری یکسره بودجه کشور را به باد نقد‌های تکراری و بدیهی[!] می‌گیرند. حلقه سوم، نوشتارهای کوتاه تأثیرگذاران در فضای توئیتر و بازچرخانی همان مطالب در فضای تلگرام است و در نهایت، برگزاری نشست‌های کارشناسی و هم‌اندیشی به بهانه نقد بودجه. کیست که نداند که اقتصاد کشور تحت فشارهای تحریم قرار دارد. این در حالی است که به‌واسطه شدیدترین تحریم‌های خارجی و کاهش صادرات نفت دولت با تنگناهای شدیدی روبه‌رو است، منتقدان به‌ جای پشتیبانی از دولت، لایحه 99 را به کارزاری برای تسویه‌حساب‌های جناحی تبدیل کرده‌اند.»

ارگان دولت تصریح دارد «کیست که نداند که اقتصاد کشور تحت فشارهای تحریم قرار دارد» اما در عین حال از کنار عدم انجام اصلاحات ساختاری بودجه از سوی دولت عبور می‌کند و به بوته نقد کشیده شدن این مسئله از سوی منتقدان را تهاجم دشمن فرضی دانسته و به جنگ آن رفته است.

همچنین باید خطاب به سازمان برنامه و بودجه گفت: جانا سخن از زبان ما می‌گویی! چرا که در مطلب فوق به تحریم‌ها و جنگ اقتصادی‌ اشاره شده و دقیقاً شاه‌بیت نقدهای مطرح شده این است که در شرایط جنگ اقتصادی این چگونه بودجه‌نویسی است؟! دولت با این طریق که حرف‌های منتقدان را تسویه حساب جناحی بنامد هیچ‌گاه به رفع ایرادهایش نایل نخواهد شد. در این‌باره دولت به احزاب و جناح همسوی با خود نگاه کند و ببیند که آنها نیز نسبت به بودجه انتقاد دارند.

سناریویی برای امتیازگیری در انتخابات؟!

روزنامه اعتماد روز گذشته در یادداشتی نوشت: «تاثيرات حوادث آبان‌ماه 98 بر انتخابات پيش‌رو غيرقابل كتمان است. اين را آمار و نظرسنجي‌هاي صورت گرفته نيز به ‌روشني نشان مي‌دهد.‌ ترميم آثار اين حوادث بستگي به نحوه پاسخگويي و ميزان شفافيتي دارد كه دولت و حكومت در مواجهه با مردم به‌كار مي‌گيرند و نيز به ميزان تلاشي كه براي رفع ابهام‌هايي كه در اين راستا در جامعه ايجاد شده، انجام مي‌دهند.»

این روزنامه در ادامه تصریح کرد: «براي افزايش مشاركت مردم بايد در مسيري گام بگذاريم كه تاكنون نرفته‌ايم. بنابراين لازم است هيئت‌هاي نظارت و شوراي نگهبان گشايشي ايجاد كرده و از تنگ‌نظري‌هاي گذشته صرف‌نظر كنند. بايد انتخاب را به مردم واگذارند و انتخابات را دو مرحله‌اي نكنند. بايد حق انتخاب را به مردم دهند تا آنها شاهد حضور سلايق مختلف باشند. شهروندان بايد حق آزاد انتخاب شدن و انتخاب كردن را بيشتر در عمل ببينند تا براي مشاركت بيشتر ‌ترغيب شوند.»

گفتنی است در شرايطی كه برخی ناظران بر عمدی بودن نحوه اجرای گرانی ‌قيمت ‌بنزين و ايجاد يك بحران ‌اجتماعی به قصد امتيازگيری از نظام در موضوع مذاكره و يا انتخابات تاكيد می‌کنند، مدعیان اصلاحات با طرح چنین مسائلی این شائبه را قوت می‌بخشند.

بر همین اساس شکی نیست برخی فرماندهان فتنه اقتصادی برای انتخابات آینده دندان تیز کرده‌اند و قصد دارند از آن با عنوان بهانه‌ای برای آشوب استفاده کنند. علیرضا علوی‌تبار از فعالان چپ، چند هفته قبل از اغتشاشات آبان‌ماه طی اظهاراتی خواستار برگزاری تظاهرات خیابانی با استفاده از فرصت انتخابات شده بود. مصطفی تاجزاده هم نفر دیگری‌ است که سال گذشته در یک میزگرد با حجاریان و علوی‌تبار اظهار کرده بود که اگر شورای نگهبان قصد داشته باشد بر سیاق سابق خود حرکت کند، ما با مردم تحریم‌کننده انتخابات هماهنگ خواهیم شد!

در جایی از دنیا نمی‌توان این شیوه اصلاح‌طلبان را دید که هر کسی بتواند بیاید و هیچ نظارت و بررسی وجود نداشته باشد. برای نمونه فردی که در دوره قبلی مجلس به برخی زد و بندها دست زده است و مردم از آن آگاه نیستند آیا باید باز هم بیاید؟ ضمن آنکه این شیوه بی‌حساب و کتاب پیشنهادی این روزنامه در شورای شهر آزموده شد که دیدیم چه مسائلی پیش آمد. اصلاح‌طلبان دنبال تکرار همان‌ها در مجلس هستند؟

اذعان به نقش تولید در مقابله با تحریم‌ها

«حسین راغفر»، کارشناس اقتصادی حامی ‌دولت در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «در شرایط کنونی آمریکا تمام ابزارهای خود که تعدادشان هم کم نیست علیه ایران به کار گرفته است. حال برای کُند کردن حرکت این ابزارها باید به افزایش ظرفیت تولید داخلی توجه کنیم.

راغفر در ادامه گفت: «زمانی که تولید به حاشیه رانده شود، هر تحریمی، اقتصاد را از پای درمی‌آورد».

متأسفانه دولت روحانی در مسئله رونق تولید و حمایت از تولیدکنندگان ایرانی دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد. در دولت آقای روحانی تعداد زیادی از کارخانه‌های بزرگ تعطیل و یا نیمه‌تعطیل شد. تعداد زیادی از کارگاه‌های تولیدی نیز به همین سرنوشت دچار شد.

دولت در سال‌های اخیر تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام چید و در رویکردی خسارت‌بار، معیشت مردم و اقتصاد کشور را به سیاست خارجی گره زد. این رویکرد غلط موجب شد که هم ارزش پول ملی کاهش یافته و هم سفره مردم کوچک شود./1360//101/خ

منبع: کیهان
ارسال نظرات