۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۳۳۱۳۲
مدرس حوزه خانواده:

تعارضات زندگی به جاده توافق و تفاهم سوق داده شود

تعارضات زندگی به جاده توافق و تفاهم سوق داده شود
مهرجردی گفت: هیچ زندگی ای بدون تعارضات وجود ندارد اما مهم این است که تعارضات را به جاده تفاهم و توافق بین خود سوق دهیم.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی ستاد ملی ازدواج دانشجویی، مراسم اختتامیه اولین کاروان بیست و سومین دوره ازدواج دانشجویی با عنوان «مهر و ماه» صبح امروز در محل برج سپید مشهد برگزار شد.

در این برنامه پس از اجرای نمایش «خانواده دوست داشتنی من»، دو تن از اساتید و مشاوران برجسته حوزه خانواده به تبیین نکاتی پیرامون سبک زندگی، مدیریت روابط زوجین، آسیب ها و راهکارهای حفظ و تقویت رابطه سالم بین همسران پرداختند.

دکتر صادقیان و دکتر مهرجردی در قالب جلسه پرسش و پاسخ و ارائه راهکار در زمینه رابطه پویا و هدفمند در زندگی مشترک، رابطه همسران را به فرزندی نادیدنی تشبیه کردند.

مهرجردی در این زمینه اظهار کرد: اینکه هر یک از زوجین تصور کند در زندگی آگاهی و شناخت کافی را دارد نظر اشتباهی است چرا که در هر مرحله از زندگی، آموزش و آگاهی امری مهم و شایان توجه است.

وی با بیان اینکه تفاهمات اولیه بین زوجین و توافقات بین خانواده هایشان سبب ساز شکل گیری و آغاز زندگی مشترک می شود، گفت: تعارضات نیز جزو دیگری از زندگی مشترک است و هیچ زندگی بدون مشکل و بی فراز و نشیب نیست و این مهم نیز باید مورد توجه زوجین باشد.

مهرجردی با تأکید بر اینکه هیچ زندگی بدون تعارض نیست، ادامه داد: مهم این است که در این تعارضات آسیب نبینیم؛ تمام هنر زندگی موفق مشترک این است که این تعارضات را در جاده تفاهم و توافقات سوق دهیم چرا که اگر حل نشوند آسیب های جدی می زنند.

صادقیان نیز با اشاره به تفاوت های فردی و شخصیتی بین زن مرد گفت: اغلب مشکلات زندگی مشترک با مهارت گفتگو حل می شود اما مشاجره کردن علاوه بر شکستن حریم و حرمت ها اقتدار مرد را نیز خدشه دار می کند.

وی با تأکید بر لزوم یادگیری مهارت درست گفتگو بین زوجین تصریح کرد: در مشاجره عیب طرفین نیز آشکار می شود و مقایسه و تهدید نیز آسیب زا است.

این مشاور خانواده ادامه داد: درگفتگوی دو طرفه حریم های یکدیگر را حفظ کنید و حتی اگر حق باشما است از چراغ قرمزها عبور نکنید چراکه به مشاجره کشیده می شود و از طرفی در هیچ مشاجره ای حق ثابت نمی شود و رابطه شما آسیب خواهد دید.

وی به زوج های جوان یادآور شد: همسر شما دارای شخصیت مستقل است و اگر اشتباهی از او بروز کرد نباید برای رفتار غلط کل هویت او را زیرسوال ببرید چرا که در این صورت منجر به سردی رابطه می شود.

صادقیان با اشاره به رفتارهای زنان در حالت ناراحتی و تمایل آنان به گفتگو افزود: در این شرایط مردان باید کاملا شنونده فعال باشند و جبهه گیری نکنند تا مسائل به خوبی رفع شود.

وی با تأکید بر لزوم حل مسائل بین زوجین به آنان توصیه کرد: مشکلات خود را برای والدین یا دوستان خود بازگو نکنید و در حمایت از همسر خود نزد دیگران تمام قد بایستید، خطا را با خطا پاسخ ندهید و مقابله به مثل نکنید.

این مدرس حوزه خانواده با بیان اینکه یکی از نشانه های آسیب دیدن رابطه بین زوجین این است که از بودن در کنار هم لذت نبرند، ابراز کرد: محبت کردن و عشق ورزیدن و مراقبت مداوم از یکدیگر از نشانه های رابطه سالم است و شادمانی با هم این رابطه را قوت می بخشد.

در ادامه، مهرجردی خطاب به نوعروسان خاطرنشان کرد: به مردهای خود اقتدار بدهید و فرمان زندگی را از دست آنان نگیرید؛ مقایسه کردن، سروفت زدن و تهدید کردن از جمله رفتارهای اقتدارشکنانه است که به رابطه شما آسیب جدی می زند.

مهرجردی در پایان سخنانش به زوج های جوان یادآور شد: اگر مساله ای در رابطه شما پیش آمد، خودتان مدیریت کنید و دیگران را وارد حریم خود نکنید اما در نهایت اگر نیاز شد با مشاور امین درمیان بگذارید.

عباس قاسم پور
ارسال نظرات