۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۴
کد خبر: ۶۳۴۶۷۶

انتقاد سوریه از سکوت شورای امنیت در برابر ترور سردار سلیمانی

انتقاد سوریه از سکوت شورای امنیت در برابر ترور سردار سلیمانی
نماینده سوریه در سازمان ملل متحد از سکوت شورای امنیت این سازمان در برابر ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نائب رییس الحشد الشعبی عراق انتقاد کرد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل  تاکید کرد که سوریه به رغم بهایی که ملت آن به دلیل ادامه حمایت برخی کشورهای عضو شورای امنیت از تروریسم پرداخت کرد، اما توانست به پیروزی‌های مهمی بر تروریسم دست یابد و این پیروزی‌ها بازتاب‌های مهمی در کاهش تهدید تروریسم در سطح جهانی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزارس رسمی سوریه (سانا)، الجعفری در جلسه بحث و بررسی روز پنجشنبه شورای امنیت تحت عنوان «پایبندی به پیمان سازمان ملل در صیانت از صلح و امنیت بین المللی» گفت: «شورای امنیت در اسارت برخی کشورهاست که بعضی از آنها عضو دائم این شورا هستند و می‌خواستند دولت مشروع در سوریه را از طریق تروریسم سرنگون کنند و به هر ترفندی از جمله جعل واقعیت‌ها درصدد دستیابی به اهداف خود بودند، نظیر آنچه که برای عراق، لیبی، ونزوئلا و دیگر کشورها رخ داد.»

نماینده سوریه به سنگ اندازی برخی کشورهای عضو شورای امنیت در مسیر عملیات ارتش سوریه و متحدانش علیه جبهه النصره اشاره کرد و گفت: نام جبهه النصره در لیست گروه‌های تروریستی شورای امنیت است، استان ادلب را در اشغال دارد  و آنجا را به پایگاه تروریسم و افراط گرایی قرار داده است اما همچنان مورد حمایت برخی کشورهای عضو شوراست.

الجعفری در ادامه پرسید: «چرا شورای امنیت از اجرای قطعنامه‌های مربوط به مبارزه با تروریسم شانه خالی می‌کند و از مجازات کشورهایی که به حمایت از گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه ادامه می‌دهند، امتناع می‌ورزد و در برابر جنایت ترور آمریکا علیه فرماندهان عراقی و ایرانی که با گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره مبارزه می‌کردند، سکوت اختیار کرده است؟»

منظور نماینده سوریه از «فرماندهان عراقی و ایرانی» ترور «ابو مهدی المهندس»، معاون الحشد الشعبی و سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در حمله تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.  

الجعفری در ادامه نسبت به سکوت شورای امنیت در قبال تجاوزگری نیروهای آمریکا، ترکیه، فرانسه و انگلیس در سوریه و همچنین سکوت آن در برابر اشغال بخش‌هایی از شمال سوریه توسط ترکیه که موجب آوارگی صدها هزار نفر از اهالی آنجا شده است، ابراز تعجب کرد.

وی ادامه داد: بی‌تفاوتی شورای امنیت به مخالفت شماری از کشورها و در راس آنها کشورهای اتحادیه اروپا با بازپس‌گیری تروریست‌ها با خانواده هایشان که برای سوریه کشتار و نابودی به بار آورند هم جای تعجب دارد. ما 300 هزار تروریست خارجی با خانواده‌هایشان در ادلب داریم که کشورها با بازپس‌گیری آنها مخالفند.

الجعفری پرسید: چرا شورای امنیت در قبال ادامه اشغالگری اسرائیل در فلسطین و جولان سوریه سکوت اختیار کرده و نسبت به رفتارهای کشورهای دائم عضو این شورا که درصدد مشروعیت بخشی به شهرک سازی‌های اسرائیل هستند، چشم پوشی می‌کند.

نماینده سوریه از مخالفت آمریکا با اعطای مجوز حضور «محمد جواد ظریف» وزیرخارجه ایران در جلسه روز پنجشنبه شورای امنیت ابراز تاسف کرد و گفت: کشور میزبان با این کار مانع شنیده شدن دیدگاه یک طرف اصلی و ذیربط با حفظ امنیت و صلح در منطقه خاورمیانه شده است. این رفتارهای کشور میزبان تخلف از تعهدات مربوط به اساسنامه شورای امنیت است که بر اصل برابری در حقوق و تکالیف بین کشورهای عضو تاکید می‌کند.

محمد قمین
ارسال نظرات