۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۶۳۴۸۷۰
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان مطرح کرد؛

ضرورت حضور فقها و علما در بازارها و مجالس خانگی

ضرورت حضور فقها و علما در بازارها و مجالس خانگی
استاد حوزه علمیه به تبیین ضرورت حضور علما و فقها در بازار و مجالس خانگی پرداخت و گفت: در گذشته تاسیس حوزه های علمیه در مرکز بازارها مرسوم بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در دانشگاه امام صادق(ع) گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید به گونه ای انجام شود که اثربخش باشد.

وی افزود: بسیاری از انسان ها را می توان با امر به معروف و نهی از منکر به مسیر حق هدایت کرد اما این هدایت بستگی به نحوه انجام امر به معروف و نهی از منکر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بیان داشت: انسان اگر می خواهد عبادتش صحیح باشد باید به کسی که عالم فقیه است رجوع کند و مسائل عبادی را فرابگیرد؛ در گذشته مراسمات و جلسات خانگی که در تهران برگزار می شد ما شاهد حضور فقهایی بودیم که برای مردم مساله می گفتند و این سنت خوب در میان مردم تهران رسم بود.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: با کمی تامل می بینیم نمونه بازارهای قدیم ایران در هیچ کشور اسلامی وجود نداشته است و این نشان از بیداری مالکان بازار و معمارهای گذشته داشت، ایرانیان در گذشته بازارها را به سه واحد مغازه ها برای تجارت، مسجد برای عبادت و حوزه علمیه برای کسب معرفت تقسیم کرده بودند.

وی افزود: بازارهای ایران در گذشته به معرفت، تجارت و عبادت پیچیده شده بود و مرحوم آیات بروجردی، گلپایگانی، طالقانی، ارباب و غیره در همین مدارسی که در مرکز بازارها تاسیس شده بود فقیه شدند، زمانی که بازار محل تردد طلاب حوزه های علمیه باشد خود به خود بازار به محل عبادت، کسب معرفت و تجارت حلال تبدیل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: در گذشته ما بازارهایی داشتیم که در مسجد آن مرجع تقلید نماز اقامه می کرد و در بیشتر مساجد فقیه جامع الشرایط حاضر می شد و مساله می گفت؛ بازرایان آن زمان به قدری با معرفت و عادل بودند که اگر فقیه مسجد روزی بیمار می شد بازرایان نماز خودشان را به بزرگ بازار که با معرفت ترین و عادل ترین فرد بود اقتدا می کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه مومن عبدالله است، اظهار داشت: انسان مومن باسواد بوده و تمام یافته هایش از روی معرفت کسب شده است، انسان مومن عاشقانه نیکوکار است.

وی با بیان اینکه انسان عبد مقرب درگاه پروردگار است، اظهار داشت: انبیای الهی بندگان خوب خداوند بودند اگر همه انسان ها در چارچوب آن بندگان قرار گیرد رستگار می شوند؛ یاران امام حسین(ع) عبدالله بودند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: بعد از رحلت رسول الله(ص) کسانی که در محبت به امیرمومنان(ع) صادق بودند تعدادشان به 12 تن می رسید و ما بقی مسلمانان به حضرت پشت کردند./۸۱۳/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات