۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۳۵۱۰۱

تجمع اعتراضی دانشجویان و طلاب مقابل سفارت انگلیس در تهران

تجمع اعتراضی دانشجویان و طلاب مقابل سفارت انگلیس در تهران
در واکنش به حضور «رابرت مک ایر» در اجتماع شنبه‌شب دانشجویان صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاري رسا، پس از آنکه سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در یک نشست خبری، جزئیات سقوط هواپیمای اوکراینی که با اشتباه و خطای انسانی صورت گرفته بود را تشریح کرد، شنبه‌شب جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های امیرکبیر، تهران و شریف برای گرامیداشت یاد درگذشتگان این حادثه، تجمعاتی را برگزار کردند. ساعتی از این تجمعات نگذشته بود که «رابرت مک ایر» سفیر انگلیس در تهران با حضور در این تجمعات با تهیه عکس و فیلم از برخی شعارهای احساسی که سر داده می‌شد تلاش داشت تا به این تجمعات جهت‌دهی کرده و زمینه اغتشاش جدیدی را فراهم کند که توسط نیروی انتظامی شناسایی و به خارج از تجمع برده شد.

این اقدام خلاف قانون سفیر انگلیس، با واکنش دانشجویان و طلاب کشورمان روبرو شد. در همین رابطه، روز گذشته جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و طلّاب حوزه‌های علمیه در محکومیت حرکت مداخله‌جویانه سفیر انگلیس در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند. دانشجویان با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی خباثت‌های سفارت انگلیس را محکوم و خواستار اخراج سفیر شدند. دانشجویان با سر دادن شعارهای مانند «مرگ بر انگلیس»، «جاسوس انگلیسی نمی خواهیم»، «هموطن ایرانی تسلیت، تسلیت»، «برجام انگلیسی نابود باید گردد»، «سفیر انگلیسی ایزیلایف، ایزیلایف» و «سفارت خیانت تعطیل باید گردد» اعتراض خود را به سیاست‌های فتنه‌انگیزانه انگلیس و سفیر این کشور اعلام کردند.

این در حالی است که سفیر انگلیس، روز گذشته با کتمان حضورش در تجمع دانشجویان، مدعی شد: در هیچ تجمعی شرکت نکرده است. اما این خبر در حالی توسط «رابرت مک ایر» تکذیب شد که غربی‌ها با واکنش‌های وسیعی این اقدام تهران را غیرقانونی دانستند! در همین رابطه، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس بازداشت سفیر این کشور در ایران را مغایر با قوانین بین‌المللی دانست و مدعی شد: بازداشت سفیر ما در تهران بدون هیچ توضیحی، نقض فاحش قوانین بین‌المللی است.

حضور سفیر انگلیس تجمعات تهران با واکنش‌های وسیعی در کشور روبرو شد. سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات غربی‌ها در این باره طی پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: سفیر انگلیس بازداشت نشده بود، اما به عنوان یک فرد خارجی ناشناس در یک تجمع غیرقانونی دستگیر شد. زمانی که پلیس به من اطلاع داد که فردی دستگیر شده و ادعا می‌کند سفیر انگلیس است، من گفتم غیرممکن است! وقتی با او تلفنی گفت‌وگو کردم، با اینکه بسیار شگفت‌زده شده بودم، متوجه شدم که اوست و ۱۵دقیقه بعد هم او آزاد شده بود.

همچنین روز گذشته رابرت مک ایر سفیر انگلیس در تهران به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به وی و دولت انگلیس ابلاغ شد.

در این دیدار به مک ایر یادآوری شد که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون1961 روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می‌بایست در این خصوص توضیح دهد./1360/

منبع: حمایت
ارسال نظرات