۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۶۳۵۱۱۱

مروری بر یک دهه فرماندهی سرداری که سرمنشاء تحولات موشکی کشور است

مروری بر یک دهه فرماندهی سرداری که سرمنشاء تحولات موشکی کشور است
فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمامی اشتباهات رخ‌داده در قضیه سرنگونی هواپیمای اوکراینی را بر عهده گرفت تا شکافی میان مردم و مسئولان ایجاد نشود.

به گزارش خبرگزاري رسا، صبح روز شنبه، ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸، اطلاعیه‌ای از طرف ستاد کل نیرو‌های مسلح در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری منتشر شد که همه مردم به‌ویژه رسانه‌ها را شوکه کرد، اطلاعیه‌ای که باورپذیری آن سخت و دشوار بود.

مردم و رسانه‌ها پیش از انتشار این اطلاعیه این‌چنین باور داشتند که سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین در شب سیلی محکم سپاه به ارتش تروریستی آمریکا، به دلیل نقص فنی بوده، اما پس از گذشت سه روز از انتشار خبر سقوط هواپیمای مذکور، ستاد کل علت را خطای انسانی اعلام می‌کند که توسط نیرو‌های خودی انجام شده است.

این ماجرا علاوه بر اینکه به اعتبار رسانه‌های رسمی کشور خدشه وارد کرد، مردم ایران را هم به دلیل عدم صداقت مسئولان آزرده‌خاطر کرده بود و به همین سبب منتظر توضیحات کامل یک مقام مسئول و عذرخواهی مسئولان ارشد نظامی بودند.

دشمن که از سیلی اول سپاه و قدرت‌نمایی او، خاطره خوشی در ذهن نداشت، فرصت یافت به بهانه سرنگونی هواپیمایی اوکراینی و تأخیر در علت واقعی وقوع این حادثه، رسانه‌هایش را به میدان بیاورد تا با جنگ روانی و ایجاد شبهات فراوان، طعم شیرین انتقام سخت را بر کام ملت ایران تلخ کند.

اعتباری که خرج دفاع از انقلاب و کشور شد.

اما سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تنها مقام مسئولی بود که تمام اشتباهات و خطا‌ها را در این خصوص بر گردن گرفت تا با شرح ماوقع، بیش از این اجازه یکه‌تازی رسانه‌های بیگانه را ندهد و هم اینکه افکار عمومی را درباره تأخیر در بیان جزئیات سقوط هواپیما، اقناع سازد.

مروری بر یک دهه فرماندهی سردار حاجی‌زاده؛ از ساخت موشک‌های نقطه‌زن تا ایجاد شهر‌های موشکی

در واقع سردار حاجی‌زاده، خطای اپراتور در تشخیص هواپیمای مسافربری به جای موشک کروز را علت وقوع سانحه عنوان می‌کند و می‌گوید: «با توجه با اطلاعاتی که به اپراتور داده بودند که شرایط جنگی است و موشک کروز شلیک شده، او این هواپیما را کروز تشخیص داده؛ او موظف بوده تماس بگیرد و تأییدیه بگیرد و خبط اپراتور هم از همین نقطه است، منتها در آن شرایط گویا شبکه ارتباطی او با اختلال مواجه شده بود و ۱۰ ثانیه فرصت داشته که تصمیم بگیرد که بزند و می‌توانسته نزند و در این شرایط این تصمیم بد را می‌گیرد».

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده

همچنین فرمانده هوافضای سپاه در بخشی از سخنان خود تأکید می‌کند: «گردن ما از مو باریک‌تر است و همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هرگونه تصمیمی مسئولان بگیرند، مطیع اجرای آن هستیم».

مواضع و توضیحات سردار حاجی‌زاده، علاوه بر اقناع‌سازی افکار عمومی، توطئه‌های از پیش تعیین‌شده دشمنان را خنثی کرد و اجازه نداد که شکافی میان مردم و مسئولان شکل گیرد تا دشمن از آن بهره‌برداری کند.

درایت و صراحت سردار حاجی‌زاده ناشی از سال‌ها فرماندهی او در مهمترین بخش دفاعی کشور است که به او آموخته چطور باید با بحران‌ها مواجه شود.

مروری بر یک دهه فرماندهی سردار حاجی‌زاده

سردار امیرعلی ⁧حاجی‌زاده⁩ ۱۰ سال است فرماندهی نیرویی را بر عهده دارد که عامل اصلی قدرت سخت و بازدارنده ایران است و به اذعان بسیاری از ناظران اهمیت و اثر راهبردی قدرت آن حتی از ⁧نیروی قدس⁩ سپاه نیز بیشتر است.

او طی ۱۰ سال یک انقلاب حقیقی را در ⁧نیروی هوافضا⁩ ایجاد کرد و این نیرو را چه در بعد کمی و چه کیفی ارتقاء داد؛ موشک‌های زمین به زمین، نقطه‌زن شد؛ ایران به باشگاه دارندگان موشک‌های کروز زمین به زمین پیوست؛ سامانه‌های پدافندی را بومی کرد که یک نمونه آن سوم خرداد است.

مروری بر یک دهه فرماندهی سردار حاجی‌زاده؛ از ساخت موشک‌های نقطه‌زن تا ایجاد شهر‌های موشکی

پهپاد‌های رزمی که تا پیش از این فقط در فیلم‌های هالیوودی برای ما قابل مشاهده بود، در زمان فرماندهی او تولید، تسلیح و به‌کارگیری شد و ایران به دارنده بزرگترین ناوگان پهپاد‌های تهاجمی بمب‌افکن در منطقه تبدیل شد. جنگنده‌های Su-۲۲ را که در آشیانه‌ها خاک می‌خورد، اورهال و عملیاتی کرد.

او در ۱۰ سال گذشته چه در قامت فرمانده نیرو و چه پیش از آن در قامت فرمانده یگان موشکی، همواره عملیات‌های بزرگی را فرماندهی کرده است؛ حملات موشکی به پایگاه اشرف، مقر‌های داعش در دیرالزور، بوکمال، مقر تروریست‌های حدکا، پایگاه عین‌الأسد آمریکا، عملیات پهپادی در جبهه‌های مقاومت.

غنیمت گرفتن چندین پهپاد آمریکایی از جمله MQ-۱ و RQ-۱۷۰ اسکن ایگل و...، انهدام پهپاد‌های هرمس، گلوبال هاوک و نفوذ الکترونیک به مراکز کنترل پهپاد‌های آمریکایی از جمله اقدامات سردار حاجی‌زاده است.

هوافضایی که سردار حاجی‌زاده ساخته؛ نه‌تن‌ها امروز یک نیروی مستقل و بی‌نیاز از پشتیبانی است، بلکه امروز به یک قطب رفع نیازمندی‌ها سایر نیروی‌های مسلح تبدیل شده است. او آنچنان هوافضا را تقویت کرده که این نیرو کاملاً متکی به خود است.

به جرئت می‌توان گفت فرمانده هوافضای سپاه، متر به متر کوهستان‌ها، جنگل‌ها، دشت‌ها و بیابان‌های کشور را گشته و در بسیاری از آن‌ها پایگاه‌های موشکی بنا کرده است؛ شهر‌های موشکی و کارخانه موشک‌سازی زیرزمینی گواهی بر این مدعاست، پس باید ازخودگذشتگی او در پذیرش تمامی اتفاقات مرتبط با سرنگونگی هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین را هم به کارنامه و سوابق درخشان این فرمانده افزود./1360/

ارسال نظرات